Väderprognos för 5 dagar

torsdag 22 december 2011

Nedräkningen är i full gång!

 

welcomes-vi

Självklart syftar rubriken på makens semester. Halva torsdagen har ju gått och det är bara andra halvan och fredagen kvar för honom att jobba 2011.

Han behöver verkligen sin ledighet, jag med! Vi, hans tre tjejer, tänker skämma bort honom ordentligt! Vi ska bara göra ingenting varvat med att äta gott och vara lata.

Visserligen måste vi nog fylla på lite i förråden, men det får vänta till efter julen. En sväng till biblioteket blir det nog, för att lämna igen de ljudböcker jag har hemma. Vi kommer att ta allt på en dag och i snitslad bana. Som vanligt med andra ord. Jag ska planera noga och vi får prata om i vilken ordning vi ska ta våra ärenden. Det lär bli mycket folk i affärerna, men det får vi ta.

Jag behöver inte oroa mig för hans julklappar, för de kom med posten igår och han hämtade dem. Han har inte öppnat paketet heller. Han väntar till efter Kalle på lördag. Precis som alla snälla “barn” ska göra.

Vi ska inte ge varandra några presenter bara för att det är jul, men dessa passade så bra och jag vet att han blir glad för att få dem. Bra att min favorit affär på nätet har tjuvstartat med lite nedsatta priser redan före jul!

Det sägs att “folk” köper julklappar för dryga 6.000:- kr. Det skulle vi aldrig ha råd med. Många sätter sig i skuld också utan att tänka sig för, utan att tänka på följderna. Vi har kanske tur (?) för vi ha bara varandra att tänka på. Våra föräldrar är borta sedan många år och vi har inga små barn i bekantskapskretsen att ge julklappar till.

Vi handlar bara det som vi har råd med och använder oss inte av några krediter. Bättre att spara ihop pengarna till det man vill ha. Det är roligt att spara till något som man verkligen vill ha och den härliga känslan att kunna köpa det åtrådda när man har samlat pengarna till den. Då är det riktigt roligt att handla!

Idag tänker jag ta ett svep med dammtrasan och sopborsten. Jag vill att det blir fint när maken kommer imorrn.

Men allra först lite lunch. Idag tänker jag äta lite pasta carbonara. Enkelt och lättlagat, för att inta tala om att det är så gott!

Ha en fin dan, före dan, före dopparedan Blinkar!

image003 /Julia

10 kommentarer:

  1. hej hej,tack för kommentaren!
    här har vi varit och köpt sista julematen.
    inte heller här blir det några klapar,vi köper nåt vi själva behöver stället,jag har shoppat på tradera för 900kr,så det fick bli min julklapp!massa nya kläder i garderoben nu!
    hoppas ni får en bra jul.
    GOD JUL önskar oxå pip och murre som ska få mjölklinser i julklapp!

    SvaraRadera
  2. Låter som om du har stenkoll på julläget - härligt att höra! Visst är det skönt att få rå om och skämma bort varandra ordentligt, det är inte ofta man har tid till det.
    Själv väntar jag nog med att vara ledig till efter nyår - men då ryker de sista semesterdagarna :-)
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  3. Hej Julia!
    Du ville ha recept på gröten.
    Det kallas en tvåliterssats det jag gjorde, men man använder inte riktigt två liter.

    3 dl rundkornigt grötris
    1,6 dl mjölk (ev. + lite mer senare)
    Hela kanelstänger

    Häll ris i en stor gryta, jag använde en sju liters. Täck precis med vatten och förväll tills allt vatten är borta, rör om ibland. Häll i mjölken och kanelstänger (jag tog 4 st).
    Låt koka upp, rör om ibland. När det har kokat upp sänker du värmen och låter det sjuda i ca 10 minuter men omrörning även här ibland.
    Under tiden kan man förbereda byltet.

    I sängen: en massa tidningar som grytan ska slås in i och täcken och överkast ovanpå,
    På en stol: En kappa, en filt och sist en massa tidningar runt grytan.

    När gröten har sjudit i ca 10 minuter så ska man ta den från spisen och snabbt ner i byltet. Där ska den stå i 3-4 timmar. När man tar upp den igen ska gröten ha gått ihop sig och grytan är fortfarande varm.
    Upp på spisen igen, värm på lite och rör om. Är gröten för tjock och hård kan man hälla i lite mer mjölk och värma upp, jag behövde hälla i ca 1½ dl extra efter 4 timmar i byltet.

    SvaraRadera
  4. Här jobbar matte sista dagen för i år idag, sen har hon lovat vara hemma och gosa med oss i en hel vecka. *kurr*
    Hoppas ni får en riktigt skön ledighet tillsammans alla fyra!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  5. Vad gott att få rå om maken/hussen i 2 veckor och bara njuta.
    Vi ska också njuta även om det nu bara blir i lite övenr en vecka.
    Matte och matteföräldrarna kom överens om att strunta i julklapparna i år, inga småbarn här heller så det har varit en lugn "inför julen handling", jag och Affi får så klart julklappar, hihi!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  6. Så klokt planerad jul. När jag kommer hem ska vi inte heller fira jul i sus och dus. Kanske kan det bli en liten skinkbit till mig, men jag tycker man kan ge varandra en present den 9 mars, eller 14 augusti lika gärna som 24 december.

    SvaraRadera
  7. Förstår att ni tjejer börjat nedräkningen tills husse/maken kommer hem.
    Låter härligt med 2 veckors ledighet !!
    Här väntar alla snälla "barn" o katter oxå till efter Kalle Anka med att öppna julklapparna :)
    Julrea innan jul det är bra det , säger matte !
    Här köps det inte heller julklappar för 6000 kr per/person.
    Min matte förstår inte heller vilka det är som handlar julklappar FÖR SÅÅÅ MYCKET pengar ??!!
    Min matte o husse sparar oxå först o handlar sen.
    Den där bilden på Regnbågskatterna som matte beställt är liten , den är bara 6,6cmx 9 cm stor/liten. Man kan visst få den i större format 25x20 cm om man mailar henne.
    I alla fall om man handlar via Etsyshopen , matte har inte hunnit kolla runt på alla dom andra ställena ännu ;-)
    Fortsatt trevlig torsdagkväll !!

    SvaraRadera
  8. Förstår att ni längtar..snart är ni där! Så härligt att få rå om varandra lite längre. Nosbuff

    SvaraRadera
  9. Tack för påhälsningen i min blogg.
    Jo visst blir man ledsen när man märker att ens bilder blir *bestulna* Jag vet oxå hur man gör Ifall det är så att ngn:S sida är låst, MEN jag har oxå fått mig en *läxa* för många många ¨år sedan, att man lånar inte bilder utan lov.
    Det är dessutom straff på det, om man blir ertappad, har jag läst.

    Så trevligt att ni får vara tillsamans i hela två veckor och verkligen rå om varnadra.

    Ha nu en trevlig jul och sköt om er.

    Tassetass på er
    GOD JUL

    SvaraRadera
  10. Nu är det bara fredagen kvar! Skönt med lite längre ledighet så att ni kan planera in en utflykt utan att stressa alltför mycket på en "vanlig" helg. Matte räknar också ner, men sista arbetsdagen är en dryg 11 timmarsdag... desto härligare sedan när den är över. Kurr och burr.

    SvaraRadera