Väderprognos för 5 dagar

söndag 25 december 2011

God Juldagsmorgon!

 

ängel

Jag vaknade tidigt och smög upp tyst för att inte störa. Inte ens Smulan och Amanda håller mig sällskap. De passade på att lägga sig i min varma säng och sova vidare med husse.

Jag sitter med en mugg thé och lyssnar på en av mina julklappsböcker.

buzz-de_la_motte_anders-14487440-frntl

Vi har och med glädje lyssnat på Anders de la Motte’s första thriller [geim], belönad med Deckarakademins pris för Årets Bästa Debut när den kom och den här är en fortsättning på historien, som är planerad att bestå av en ytterligare del. Författaren är en mycket trevlig bekantskap och hans böcker rekommenderas varmt. Jag är nästan säker på att [buzz] är lika spännande som den förra.

Vi har sett mycket på TV igår. Både svensk deckare, Höök som vi blev väldigt förtjusta i, och självklart Kalle, som nästan är ett måste på julafton.

När Julvärden tänder ljuset strax före Kalle Anka är det Julafton på riktigt. Visserligen hade jag öppnat det gröna postpaketet redan på fredagen, men eftersom vi inte hade en aning om vem den var ifrån (den hade ingen avsändare på utsidan) var vi ju nyfikna på innehållet. Inte kunde jag tro att jag skulle få julklappar från någon mer än maken. Innehållet var en mycket trevlig och totalt oväntad överraskning, härlig underhållning både att titta på och lyssna till.

Tack än en gång Alice, Wilma, Bosse, Mårrgan och matte!

Som jag skrev, tjuvstartade vi med att se

PICT0504

två filmer av filmerna ur paketet redan i fredags!

Två jätte charmiga julfilmer, med ganska mycket i Charles Dickens anda! Det goda besegrar alltid det onda och Julen räddas av Tomten, hans Nissar och de gulliga skällisarna med hjälp av den magiska Jul kristallen!

Gårdagskvällens höjdpunkt var dock

the_kings_speech-13527047-frntl

denna film, som jag fick av maken.

Den var precis så jättebra som jag väntade mig och jag förstår varför den belönades med fyra Oscar statyetter. Colin Firth fick en välförtjänt Oscar för sin rollprestation. Den var fantastisk. Att jag kommer att se denna film flera gånger är tveklöst.

Det finns fler guldkorn i den gröna lådan! Bland andra en film om målaren Salvador Dali, Little Ashes, och en film till med Collin Firth i huvudrollen, Main Street. Så spännande!

Sedan har vi ju flera kriminalfall av Höök kvar och den Engelska serien Cranford med Judi Dench. Vi har många timmar med god underhållning att se fram emot. Bra filmer att titta på och härliga böcker att lyssna till.

Vi har inte riktigt bestämt vilken dag vi ska åka till biblioteket, men någon gång i nästa vecka blir det säkert av. Vi behöver handla något gott till nyårs supén. Men först ska vi njuta mer av julmaten. Idag ska vi äta det som jag tycker är godast, Janssons Frestelse! Vi brukar göra det flera gånger om året, varje gång vi blir sugna. Till och med maken, som annars är tveksam till fiskrätter, äter den gärna. Ja, sill i olika inläggningar äter han också, men sedan är det jag och jamisarna som verkligen gillar att äta fisk. Jag äter det minst ett par gånger i veckan när jag är ensam.

Nu hör jag ljud ifrån sovrummet, det är lika bra att förbereda makens frukost och brygga nytt thé till oss båda. Jag vill definitivt ha lite mer. Nu kom två sömniga katter och vill ha lite uppmärksamhet också.

Vi önskar er alla en fin Juldag!

God Jul/Julia

10 kommentarer:

  1. Kul att få överraskningspaket :-)
    Idag jobbar min matte , så jag o husse får klara oss själva mest hela dagen. Gissar att vi kommer att slappa i TV soffan mest hela dagen.
    God fortsättning önskar vi er !

    SvaraRadera
  2. God Fortsättning!
    Då ska nog matte satsa på att skaffa den filmen med C Firth om den var bra.
    Mysigt för jamisarna att ligga kvar i en varm säng med husse.
    Ha en bra dag och hoppas Janssonen är god!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  3. Riktigt spännande med oväntade paket! Jättegulligt av Alice och hennes matte! The King´s Speech blev jag väldigt förtjust i när jag såg den. En film som tål att ses om, tycker jag. Efter ditt tips läste jag [geim] och är nu ganska nyfiken på den andra boken. Får se vad du tycker! Ha en fin juldag nu, allihop! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  4. God Jul-fortsättning Smulan och Amanda! Jag tänkte hinna tassa in hos alla bloggvänner igår kväll efter vår julklappsutdelning och jama God Jul, men det tog längre tid än jag trodde - plötsligt var klockan efter ett på natten och jag fick order av matte att gå och sova... Så julhälsningen kommer idag istället! Hoppas ni alla får en fortsatt underbar jul och nyår! NosPuss Wikki

    SvaraRadera
  5. Kul attt läsa dina bloggar, härliga blider har du lagt in och mysigt har ni också haft det under julaftonen och jag hoppas ni får det lika trevligt de andra dagarna.
    Jag hittade en jätte fin nöttunga på ica innan jul,bad dem förvara den tills nyåret åt mig. Det är tradition att äta tunga,vit sås och ärter för oss då och någon god efterrätt.
    Ha det så bra nu, kramiz...

    SvaraRadera
  6. Så omtänksamt av Alice och hennes syskon att skicka julklapp. Deras matte skickas till katthemmet lite då och då med godis också, så de katterna har uppfostrat sin matte på bästa sätt.

    SvaraRadera
  7. Jag vill se film men har inget roligt. :-((
    God Fortsättning
    Tazz&Kram

    SvaraRadera
  8. hej hej!
    du är verkligen både bokoman och filmoman!
    kanske skulle jag oxå tipsa om lite bra filmer och böer i min blogg? ja kanske det!
    kram kram och ha det så bra såhär på juldagskvällen.
    här har det börjat blåsa.

    SvaraRadera
  9. Hallå Smulan!

    Det är Frank här. Såg du mitt inlägg jag jamade till dig på uppesittarkvällen? Du har inte jamat på det, så jag tänker att du kanske miss-ade det... ;)

    Här är det annars:
    http://prinsessanlinnsen.blogspot.com/2011/12/god-jul-smulan.html

    Stora buffar från Frank till allihop men mest Smulan!

    SvaraRadera
  10. Vi önskar er en god fortsättning på julen

    HÄr Är det fortfarande grönt ute och storm :(
    Tass tass

    SvaraRadera