Väderprognos för 5 dagar

söndag 4 december 2011

Godmorgon söndag, 2:ra Advent

 

advent 02

Julen närmar sig med stormsteg. En sak slog mig dock i affärerna vi besökte igår. Ingen av dem spelade julmusik. Det kan bli ganska enerverande att lyssna på samma låtar om och om igen. Jag tycker mest synd om personalen som jobbar och är tvingad lyssna på låtarna hela dagarna. (Fast jag kan bli irriterad på musiken i butiker och hissar annars också.)

Jag minns, när jag jobbade själv i varuhus i min gröna ungdom. Jag har jobbat på EPA (ett lågprisvaruhuskedja som inte finns längre) på Odenplan i Stockholm i några år  på 70-talet.  Högtalaranläggningen var ganska ny och samma jullåtar spelades hela dagarna från första advent fram till julafton. Jag tålde inte att höra “Hej tomtegubbar” och de andra sångerna under flera år.

Jag fick faktiskt tag på muslingen

PICT0480

tjejerna fick igår. Jag hittade den i igloon.

Jag kunde bara ta denna enda bild innan Smulan kom och påpekade att den var hennes, tog den i örat och försvann snabb som 17 längst in under bordet med den. Vi förvarar en del  saker där, dessutom är det mörkt, så ni får vänta ett tag till innan jag kan ta några bilder på mususling och katt. Dessutom är batterierna nästan slut i kameran och jag har inga fler, vi glömde köpa nya igår. Mitt fel för jag skrev inte upp dem på listan vi hade med oss.

Solen försöker leta sig igenom molnen. Gårdagskvällens oväder har dragit vidare och vinden mojnat. Termometern visar +4,6 grader, det verkar att bli en fin dag idag också.

Några planer har vi inte för idag, det har vi sällan för söndagar när maken inte har semester. Vi lär sitta och titta vidare på Emma, vi hann ju se så lite av den igår. Vi ska dricka lite glögg (alkoholfri för mig och lite spetsad för maken) och äta var sin lussebulle. på förmiddan Vi köpte några igår. 

Jag har inga problem med vad vi ska äta nästa lördag, vi köpte grytbitar till ett bra pris, som räcker till minst 4 olika måltider och maken har beställt Skånsk kalops. Jättegott, men tar några timmar att laga, så därför fick anstå till nästa helg.

Jag tänker äta upp resterna av kalvsyltan och rödbetssalladen från igår. Om jag nu inte äter några köttbullar med mjölkstuvade makaroner. Jag är barnsligt förtjust i det, med lite ketchup. MUMS! Just makaroner äter jag sällan, jag äter pasta i annan form oftare. Makaronerna vill jag ha mjölkstuvade. Jaja… jag får se hur mycket jag orkar och ids göra när maken har åkt.

Jag har inte sluppit ifrån det sura efter vår roliga dag igår, jag har ont och är trött, men det tar jag gärna.

Hoppas att ni får en fin andra advent!

jlm101 /Julia

11 kommentarer:

  1. Vilken mususling. :-)

    Husse blev lite nyfiken och undrade vad det är för skillnad på Skånsk kallops och "vanlig"?

    Nosbuff

    SvaraRadera
  2. @ Max & Måns

    Matte har ingen aning, kanske kryddningen. Den "vanliga" brukar oftast kallas köttgryta och inte kallops ;-)

    Mjauis

    SvaraRadera
  3. Muslingen såg riktigt bra ut! Förstår att tjejerna gillade den. Ha en skön andra advent ni också.Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Vilken fanTASStiskt STOR musling! Nästan så man blir rädd för den ;-)

    SvaraRadera
  5. Vilken stooor musling ni har! Förstår att Smulan ville ha den för sig själv. :) Kalops är gott, men av någon anledning något som jag sällan lagar. Vilken söt bild med missen i kransen. Ha en trevlig andra advent! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  6. Jamarns vilken stor musling! Hoppas den inte bits och har sig. *ryser*

    SvaraRadera
  7. hej min dator är seg idag,jag får önska er en god andra advent!
    här hade vi storm hela dagen igår,och inatt ska vi inte prata om,rutorna skallrade..men det har smhi inte sagt nåt om?
    Nosbuff och kram från murre,pip och matte.

    SvaraRadera
  8. Håller helt med vad gäller julmusiken i varuhus och affärer. Det låter väldigt monotont efter ett tag. Det är synd för i rätt sammanhang är det ju fin musik.

    SvaraRadera
  9. En sån söt musling, kan förstå att du bara snabbt fick låna den av jamisarna.
    Skånsk kalops är gott, mums!
    Julmusiken i affärerna kan störa min matte också, särskilt om de spelar den högt.
    Epa hade vi också i vår stad när matte var liten.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  10. Jisses vilken STOR mususling ! Den hade jag inte heller lånat ut till min matte nån längre stund om jag haft nån :) Min matte har för sig att det ska vara Morötter i Skånsk Kalops , det brukar min matte alltid ha i. Hoppas ni haft en trevlig advent !

    SvaraRadera
  11. Jamar som andra här, att våran matte inte heller gillar musik i varje butik, blir för tröttsamt :(
    Tycker att man handlar bättre utan musik.
    Kallops är gott, gillar matte oxå, fast det var evigheter sedan hon lagade det.
    Fin musling, nästan jamarslik den vi har.

    Matte brukar köpa laddningsbara batterier, då behöver hon inte köpa så ofta.

    Tass Tass

    SvaraRadera