Väderprognos för 5 dagar

tisdag 27 december 2011

God morgon milda blåsiga tisdag!

 

103

Det blåser, fast definitivt inte lika mycket som natten till igår. Då stormen Dagmar ställde till för många av oss.

PICT0511

Det är inte klokt hur milt det är, vilket var tur för oss igår i alla fall. Jag törs knappt tänka på hur kallt det hade varit om det hade varit riktigt kallt.

Jag minns en vinter, några år innan jag blev sjuk då strömmen försvann i –15 grader i (bara) några timmar. Temperaturen var bara +12,2 grader inomhus innan de fixade ledningarna. Fy så vi frös då, jag och kissarna, men eftersom huset är så litet (och detta inträffar ytterst sällan) blir det varmt igen fort.

Vi har bestämt att åka till biblioteket imorrn. Vi ska handla lite också. Jag gör en snitslad bana, som vanligt. Först biblan, sedan till nästa ställe för att kika runt lite på rean, gå till apoteket och handla mat, innan vi åker hem. Det blir tre resor med färdtjänsten. Förhoppningsvis blåser det inte lika mycket som idag.

Vi har inget planerat för dagen. Vi kommer säkert att se mer film av julklappshögen och lyssna på någon ny bok. Vi lär inte få tråkigt i alla fall.

Vi läste mer eller mindre hela dagen igår… Så länge vi hade dagsljus, sen med hjälp av var sin ficklampa. Maken letade fram ett gammalt stormkök och kokade vatten på verandan i två omgångar till thé, så vi kunde få lite varmt i magen i alla fall.

Jag läste den här twilightsagan och maken läste National Geographics senaste nummer. Det var ju inte så mycket annat vi kunde göra. Radion, en liten sak med batterier, bjöd inte på något speciellt. Bandy på radio tillhör inte mina favoriter direkt. Regelbundna rapporter hur många som var utan ström, att tågen och trafiken hade problem på grund av stormen. Vi var tvungna att spara på batterierna i mobiler och datorer. Mitt trygghetslarm har tydligen reservbatteri om strömmen går, men jag undrar om den inte behöver bytas efter gårdagens långa strömavbrott. Jag får prata med hemtjänsten efter helgerna. Jag vill inte störa dem nu, de har säkert tillräckligt att göra ändå.

Ha en fin tisdag!

00025-1 /Julia

4 kommentarer:

  1. Hos oss regnar det och är +9, otroligt.
    Det är bra att ha lite extra saker när strömmen försvinner som stormkök så ni kunde koka thé, matte har inget sånt om strömmen försvinner här men hon får skylla sig själv, hihi!
    Ha så kul på shoppingrundan i morgon!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  2. @ Aamor

    Nu skiner solen också. Det är toppenväder, fast det blåser lite.
    Jo, vi ska säkert få kul imorrn.

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket drama med strömmen! Det värsta är att man inte vet när den ska komma tillbaka. Hade man vetat att ok, nu är den borta i typ åtta timmar men sen kommer den igen, då hade det varit lättare att uthärda. Himla tur att vädret var så milt...
    Hoppas strömmen är tillbaka för gott nu och att morgondagens rundtur blir lyckad :-)
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  4. Här är det srålande solsken idag = HÄRLIGT !!!
    Visst var det tur att det inte var kallare ute nu när ni var strömlösa.
    Hoppas ni får en trevlig tur till Bibblan och affärerna imorrn :)

    SvaraRadera