Väderprognos för 5 dagar

fredag 23 december 2011

Dagen före julafton…

 

juledyr028

Det är flera plusgrader (+2,9) ute och regnet hänger i luften. Inte den minsta blåa glugg bland de jämngrå på himlen.

Det börjar bildas gluggar i snötäcket på gräsmattan också. Visserligen är jag inte speciellt förtjust i snö, men on den nu finns, kan den gärna få ligga till annandagen i alla fall. Det är tveksamt om den kommer att göra det, de spås ännu varmare väder de närmaste dagarna. Strunt samma, vädret kan vi ändå inte göra nåt åt. Det är bara att gilla läget, hur det än blir.

Jag har gjort allt jag ville igår, så jag har inga måsten för dagen. Inte förrän maken kommer med skinkan på eftermiddan. Den måste griljeras ikväll, så den är klar att äta imorrn. Han köper nog en som är färdigkokt, för att underlätta för oss. De har vi gjort sen jag blev sjuk och de smakar faktiskt gott. Bara man väljer med lite omsorg och betalar några tior mer per kilo.

Jag påminde honom om att han måste köpa både grädde och anjovis till julens måste, Janssons Frestelse! Den kan vi absolut inte vara utan. Liksom ett gott vörtlimpa eller kavring. Allt annat finns i frysen. Ja inte kalvsyltan och pressyltan men de är köpta också. Vi äter varken lutfisk eller sillsallad, men gärna rödbetssallad och den står i kylen med.

Vi är ju bara två, så vi äter lite av det mesta som vi gillar men inte allt på en gång. Vi dukar inte upp ett julbord direkt, utan gör var sin jultallrik. Eller rättare sagt två. Sillen vill vi självklart ha på ett fat för sig.

Smulan och Amanda får smaka på det som dom vill ha. Dom gillar köttbullar, kalvsylta och SKINKA! Dom får var sin ostbit också. Men det och mitt köttpålägg får dom ju smaka på varje morgon. Det är en rutin för oss alla tre. En typiskt god vana tycker jamisarna!

Nej, nu ska jag peta in en film i DVD spelaren, jag väljer nog

Harry Potter 7A

den här först, för att senare följa upp med

Harry Potter 7B

del 2 på eftermiddan.

Jag måste fördriva tiden med något. Dagen lär bli lång nog ändå. Den brukar vara extra lång då jag väntar på maken när han är ledig mer än en vanlig lördag-söndag. Vetskapen att vi får mer än bara helgen tillsammans gör mig mer förväntansfull. Jag kommer nog att ha ett korsord till hands också, jag gör ju sällan bara en sak i taget.

Smulan och Amanda har tryckt ner sig i igloon. Det är både trångt och mysigt. De gillar att ligga i den tillsammans, ett tag i alla fall. Oftast är det Smulan som tröttnar först och lägger sig nån annanstans. Det roliga är att Amanda följer efter och lägger sig tätt intill igen. Det är ovanligt att se dem sova på var sitt håll.

Ha en fin torsdag! Imorrn kommer Tomten Blinkar!

jlm171/Julia

10 kommentarer:

  1. Här är det +6 grader så nu är den lilla snön som var här borta :(
    Här finns det vi vill äta oxå i kylen och klapparna är färdigköpta säger min matte.
    Ikväll kanske matte o husse se på nån av filmerna som matte köpte häromdagen om det inte finns nåt bra att se på TV ??
    Trevlig fredag och uppesittarkväll :)

    SvaraRadera
  2. Som på många andra ställen i landet så har vi oxå plusgrader och snön är nu slask istället. Den spinnande kattongen som kom häromdagen med julklappar till oss står kvar oöppnad trots tappra försök av ligistgänget att öppna den (Ligisterna= Sigge o Kurt). Men imorgon då smäller det :-)))
    //Bullen

    SvaraRadera
  3. Här hos oss i Örebro småduggar det idag! Det skapar en extra julig känsla! ;)

    Båda Harry Potter-filmerna är jättebra, vi har sett dem flera gånger.

    Matte försöker köra iväg lillhusse, han har fortfarande inte köpt nån julklapp till matte, men vi är färdiga med våra julklappar för länge sen... :)

    Nosbuffar och kramar till matte ♥

    SvaraRadera
  4. Lite trist är det att det vita försvinner. Tänk att dagar kan vara så olika långa! Hoppas att ni inte behöver vänta alltför länge på husse ikväll.Nosbuff

    SvaraRadera
  5. Det låter som en trevlig julhelg. Skönt att ni får lite extra ledigt tillsammans. Jag kommer fira min sista jul på katthemmet (hoppas jag i alla fall). Det kommer blir trevligt det också.

    SvaraRadera
  6. *fniss* imorgon kommer tomten? här hemma bor en tomte och jag har träffat honom i flera dagar nu *fniss*

    Här försvinner det vita gräset också.. mamma tycker det är jättesynd då hon tycker det hör ihop med julen men vi andra tycker det är rätt skönt och slippa det blöta eländet..

    Hoppas ni får det bautamysigt i jul!

    God Jul på er från oss fem :)

    SvaraRadera
  7. Matte säger att man orkar aldrig äta så mycket ändå på julen utan man äter lite av varje eller som matte mycket Jansson och hoppar över nästan allt annat, hihi!
    Hoppas din dag gick fort till maken kom, ha nu en härligt kväll och tänk att ni är lediga länge ihopa!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  8. Här är det ingen snö, den har regnat bort, så det blir en grön jul denna gång.´
    Här blir det mat för tre personer bara, ´jag min sambo och vår dotter.

    Hoppas ni får en bra ju tillsammans
    GOD jul på er

    SvaraRadera
  9. Låter som en härlig plan för julen! Här försvinner matte över dagen till sin farmor, men hon har lovat komma hem på kvällen. Vi önskar er alla en fin jul med massor av gottis, gos och annat härligt!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  10. Här regnar det och har gjort hela dagen. God Jul Tazz&Kram

    SvaraRadera