Väderprognos för 5 dagar

fredag 7 oktober 2011

Jag fick en underbar kommentar!

 

Hello 04 regnbåge

Den kom från Klosterkatternas tjänarinna sr. Carina till morgonens inlägg och hon skrev följande:

Rött hjärta   Rött hjärta   Rött hjärta

“Får jag komma med ett tips? Gammelmatte och jag är också diabetiker, och vi har funnit en sorts Oboy med 30% mindre socker och fiberberikning som smakar nästan precis som kakaochoklad gör... den rekommenderar vi! Torrmjölk använder vi flitigt här hemma, både till mat, bakning och i varma drycker - det är suveränt att alltid ha hemma, och man slipper oroa sig över mjölkens hållbarhet.

Eftersom du är diabetiker är det jätteviktigt att du äter, vännen! Jag förstår så väl att du ibland bara känner för eller orkar äta mackor, och man kan absolut göra en macka till en riktigt bra måltid... men jag har förstått att du "äter som en fågel", d.v.s. är väldigt liten i maten, och då är varje måltid desto viktigare. Var rädd om dig!

När jag nu ändå är igång, vill jag berätta att gammelmatte och jag älskar din blogg... den är alltid den första vi läser på vår bloggrunda varje dag. Du skriver så underbart om din vardag, och vi följer dig dag för dag... kanske kan kännas mysigt att veta?

Kram från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna, som också sänder varsin nospuss till tjejerna. Ha en fin helg!”

Rött hjärta   Rött hjärta   Rött hjärta

Jag blir tårögd av berömmet. Tack snälla ni! Min vardag är inte så omväxlande precis.
Månadens höjdpunkt är besöket på biblioteket eller affären.
Det händer ju inte så mycket här på vischan direkt.
Eftersom jag inte vågar lita på färdtjänsten fullt ut, så åker jag ingenstans utan min man. Skulle dom "dumpa" mig på parkeringen till exempel, kan jag åka till vårt lilla hus i min elrullstol, men jag är inte helt säker på att jag orkar ta mig in i huset från elrullstolen utan hjälp. Skulle jag ha nåt att bära dessutom är det helt kört.
Det är enklast/tryggast för mig att stanna hemma helt enkelt på vardagarna.

Jag skrattade gott åt jämförelsen att jag "äter som en fågel", för dom äter jättemycket egentligen. Men ni har rätt i att jag är liten i maten. Jag äter massor med frukt, grönsaker och baljväxter däremot.

Jag försöker att äta allsidigt trots att jag äter väldigt lite kött. Nästan bara som pålägg på den ena frukostmackan, men jag och tjejerna gillar fisk, så det blir oftare. I alla former, kokt och stekt också på burk, typ sardiner, tonfisk eller makrill. De är enklare med djupfryst och konserver på landet, där jag har närmaste affär 8 km bort. Någon gång äter jag korv, men det blir sällan. Man kan laga en massa god mat av grönsaker och baljväxter, det tycker jag om. Jag äter nog bättre än många enpersonshushåll gör. Speciellt om de är män. 

Torrmjölk är ett måste för mig och finns alltid hemma! Det är kul att veta att jag inte är ensam om att använda det dagligen.

Tack än en gång för att ni läser min blygsamma lilla blogg och för att ni bryr er om mig och mina (p)älsklingar.

00040/Julia

4 kommentarer:

  1. Vilket fiint inlägg Klosterkatternas sr Carina skrivit till dig !!
    Matte säger att hon kan förstå att du inte vågar ge dig ut själv med färdtjänst , för som du skriver så är det ju yvärr inte ovanligt att folk bara "dumpas" av utanför nånstans utan att den som kör kollar att personen i fråga verkligen klarar sig in själv.

    SvaraRadera
  2. Hjulia Huller om Buller, även om vi inte alltid hinner kommentera alla bloggar vi läser, så ska du veta att blogghjälpen brukar läsa upp din blogg för mig varje dag. Jag tycker den är jamarbra och skulle hon missa den nån dag så säger jag till henne på skarpen!

    SvaraRadera
  3. Bra början på dagen!! Omtanke mår man bra av. Vi förstår också att du inte far iväg med färdtjänsten hur som helst, ryser vid tanken på att du skulle bli dumpad någonstans utan möjlighet att ta dig hem. Hoppas att ni får en riktigt mysig fredagkväll.Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Vi håller med Klosterkatterna, det är en så fin stämning i din blogg, och även om - eller kanske just därför - ditt liv inte är lätt, så blir man ändå glad när man läser.
    Det är bedrövligt att du inte kan lita på att färdtjänsten hjälper dig hem. Det kunde ju gjort stor skillnad för dig om du hade kunnat ta dig in till biblioteket, eller skaffa hem mjölk och kakao när förråden sinar.
    Vi önskar dig, maken och tjejerna en underbar helg!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera