Väderprognos för 5 dagar

måndag 10 oktober 2011

God måndagsmorgon på er vänner!

 

Morrn 19 ägg

Vi vaknade tidigt efter en ganska mild natt. Nattens lägsta temperatur var 6,4 grader. Betydligt varmare än de senaste nätterna. Fast vädret är måndag… grå himmel, mulet med lite blåst.

Igår efter maken åkte ifrån oss satte jag på en DVD, trots att vi har tittat på mer film än på länge i helgen.

Jag var så sugen på mer nostalgi och tog den första av filmen om

Polisen i Strömstad 01

Polisen i Strömstad.

Visserligen har de också många år på nacken, men känns ändå modernare än Studierektorn och hans klantiga äventyr. Strömstadspoliserna är ett härligt gäng. och TV-serierna är roliga alla fem. Speciellt tycker jag om Stefan Ljungqvist karaktär, Polisman Larsson. En härlig, snäll och lite bufflig polis, som med mer tur än skicklighet hjälper till att lösa mordgåtorna till allas förvåning. Fast alla skådespelarna är bra. Lite synd att det “bara” blev fem TV-serier om dem.

Idag ska jag bara beställa färdtjänsten för vårt besök på vårdcentralen, jag har inte funderat ut om vi ska göra våra andra ärenden före eller efter vårdcentralen. Vi har två absolut måsten den dagen förutom läkarbesöket. Jag måste gå till banken och sedan biblioteket. Fånigt att jag måste besöka banken personligen, men det är inget att göra åt. Jag tror nog att vi tar vår snitslade bana med läkarbesöket först och fortsätter med resten efter det. Det klurigaste är att beräkna hur långt tid baken kommer att ta.

Om det är mycket folk där eller ej. Men på en vanlig onsdag ska det väl inte behöva ta så långt tid och vara mycket folk på banken. Mitt ärende bör inte ta mer än max 5 minuter. Jag behöver en E-legitimation bara och detta kunde inte maken fixa på egen hand. Jag måste närvara personligen, sa dom. Det är ju jättebra för säkerheten i och för sig, så jag ska inte klaga. Vi använder inte nån internet-bank, men jag behöver E-legitimation till andra saker på nätet. Vårdguiden till exempel. Med hjälp av dem kan jag fixa mediciner, läkarbesök och sånt smidigare än per telefon. Jag kan skriva ett mail och slipper telefonköer. Det är inte ofta jag är i närheten av en bank på en vardag och vi glömde bort det i somras. Lika bra att få det gjort nu när vi ändå har möjlighet.

Jag har inga andra måsten för dagen. Jag tar den som det kommer. Min träning i lagom doser och min lunch eller middag kräver bara att jag koka lite ris och steker en rödspättafilé. Egentligen är jag mest sugen på riktig “fish and chips” med eget pommes frittes, men jag tror inte att jag ids.  Skala potatis, skära och fritera, men himmel så goda de kan bli. Slår det djupfrysta med hästlängder. Jag har inte ätit pommes frittes på säkert 2-3 år. Vi har inga “snabbmats-hak” i de centrum vi besöker och nån restaurangbesök blir inte av. Dessutom, om vi nu skulle äta ute, vill jag nog ha vällagad och god asiatisk mat. Det finns visserligen en Kinakrog i samma köpcentrum där doktorn och biblioteket ligger, men eftersom det bara är jag som verkligen gillar kinamat, så blir det inte av. Jag kan lika gärna fixa en wok själv mycket billigare, som smakar precis som jag vill. Äsch, jag kokar nog ris till min fiskfilé ändå och tar en klick remouladsås till. Jättegott det också och jag lär få dela den med mina två tjejer.

Hoppas att ni får en fin dag, trots att det är måndag!

Nice m vinkevink /Julia

4 kommentarer:

  1. Det gillar nog dina tjejer att det serveras fisk. Jag har ätit lite ris idag, mumsigt!
    Det borde inte vara så mycket folk på banken säger matte för är er bank som de hos oss så vill de helst inte ha in folket där!
    Måndagsväder hos oss också, regn, regn och åter regn, inget kul att vara ute i!

    Kramizar & Vovisar
    Vi är så glada att vi kan kommentera hos dig igen!!!!

    SvaraRadera
  2. Aamor:

    Jag är också glad att du och matte kan kommentera min blogg igen :)

    =^.^=

    SvaraRadera
  3. Bra att du passar på att fixa e-legitimationen när du och maken ändå är i närheten. Det är sådant man annars lätt skjuter upp.
    Varför låter din mat alltid så himla god? Önskar att jag hade haft dina kulinariska talanger!
    Här i Skåne har det regnat hela dagen. Hösten är här... suck...
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  4. Här bidde det Pytt i Panna och stekt ägg till middag idag.
    Så det var inget som jag gillade precis.
    Regnigt och blåsigt väder HELA långa dagen = sjusovardag :)
    Hoppas det inte är så mycket folk på banken på onsdag när du ska dit !

    SvaraRadera