Väderprognos för 5 dagar

söndag 2 oktober 2011

Hej vänner!

 

00011-1

Det är söndag igen, med nästan lika ljuvligt väder som det har varit de senaste dagarna. Solen leker kurragömma bland molnen som vandrar över himlen i den svaga vinden. Termometern visar 16, 4 grader just nu, men det kanske blir varmare fram på eftermiddan.

Tänk att det är redan oktober, var har sommaren tagit vägen egentligen. Det har gått så fort, men när jag tänker efter har vi hunnit med massor denna sommar. Äntligen har rastgården blivit utbyggd och huset målat (det lilla som är kvar kan faktiskt vänta till våren).

Smulan och Amanda njuter av att de har större utrymme att busa på. Nätet på rastgårdstaket är starkare än den någonsin varit tidigare. Nu kan vi vara säkra på att om någon jamande besökare kliver omkring på den, så kommer det att hålla för vikten. Jag var lite orolig förra året när det kom nån katt och tittade in genom fönstret i duschrummet. Tänk om det inte håller och kisse rasar igenom…

Nu behöver jag inte tänka på den risken ens. Maken har gjort det ordentligt och nätet är mycket starkare än den gamla vanliga hönsnätet vi hade där tidigare. Humlen tycks trivas på den sidan också, den har flätat sig in i gallret så fint.

Vi kommer att investera några trevliga klätterväxter till våren. Gärna några som doftar gott också. I några år hade vi luktärter som fick klänga där. Jag plockade en bukett varje måndag, som jag hade på mitt skrivbord, de stod nästan hela veckan och doftade så gott. Men de var inga perenner, utan fick sås varje vår.

Nu vill vi ha nåt som växer ock spridet sig år från år. Kanske Klematis, den finns ju i så många varianter och verkar trivas hos flera av våra grannar. Varför inte prova med Kaprifol… de doftar underbart. Vi får ta reda på om den tål klimatet här. Vi får fundera på det under vintern.

Vi ska inte göra nåt mer den här helgen annat än att titta på en film medan vi äter lunch. Sedan på eftermiddag är det dags för maken att åka sin väg igen. Trist, men inget att göra åt.

Jag måste kontakta distriktssköterskan imorgon och ta reda på när hon ska komma och ta de blodprov som doktorn vill ha när jag ska dit den 12:te. Förhoppningsvis blir svaren på proverna ännu en bekräftelse på att jag mår rätt så bra och jag kanske kan slippa nån eller några fler tabletter mot min diabetes. Jag äter bara 4 Metformin om dagen. Det är kanske dags att sänka dosen ytterligare. Men det visar sig väl vid läkarbesöket.

Nu är det lika bra att jag fixar lunchen. Vi ska äta resterna från igår.

Ha en fin och solig söndag!

beary_happy_sunday_blue_teddy_bear/Julia

3 kommentarer:

  1. Så härligt med sol och helg. Här har matte och husse hittat hem (och vi med) Det är så skönt.Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Gissar att såväl Smulan, Amanda som den främmande kissen hade blivit MYCKET förvånade om det blivit en rififi-kupp genom taket på rastgården. :) Kurr och burr.

    SvaraRadera
  3. Findus, Isak och Rasmus:

    Det var nog mest min skräckvision om kattslagsmål i rastgården.
    Jag, rullstolsbunden och oförmögen att ta mig ut dit för att kunna hjälpa dem när jag var ensam...

    =^.^=

    Nosbuffar

    SvaraRadera