Väderprognos för 5 dagar

torsdag 13 oktober 2011

Gomorron soliga svala torsdag!

 

Torsdag

Vilken dag vi hade igår… otroligt!

Det var soligt men kyligt och färdtjänsten kom några minuter för tidigt för ovanligheternas skull. Det var en kille som har kört mig tidigare, så han ringde inte och bad om vägbeskrivning. Kul, för det inträffar inte ofta att jag känner igen förarna, de är olika varje gång, nästan.

På vårdcentralen började jag med blodproverna, det gick galant. Jag har inte ens ett blåmärke idag, bara en liten röd prick efter nålen som knappt syns idag = sköterskan var jätteduktig!

Hos doktorn gick det lika bra! Jag mår bra och hon minskade ytterligare på min Metformin med en tablett. Mitt blodtryck är toppen! 130/80 (eller 80/130 hur man nu skriver) och jag har gått ner några hekto till sen sist också. Som jag skrev i våras, har jag inte vägt så här “lite” sedan högstadiet. Visst har jag fortfarande övervikt, men jag har alltid varit knubbig och både jag och doktorn är nöjda med min vikt. Det gör i och för sig ingenting om jag går ner lite till, men jag tänker inte banta. Nästa läkarbesök blir nångång i maj.

Banken var avklarad på 5 minuter! Biblioteket tog självklart längre tid. Jag fick med mig 8 böcker i en härlig blandning. Allt från gamla klassiker som Jane Eyre av Charlotte Brontë till årets deckardebutant 2010 Anders de la Motte och hans debutbok [geim].

Jag har många timmars härlig underhållning att se fram emot. Jag behöver inte lämna igen ljudböckerna förrän 23 november om jag inte vill. De är generösa mot talbokslåntagare! Jag frågade efter Guillous senaste bok Brobyggarna, men det är väntetid på den fick jag veta och det var 6 före och jag brydde mig inte om att skriva upp mig på listan för boken. Jag bidar min tid och tar den när den finns inne längre fram. Jag har ju så mycket annat oläst/ohört. Speciellt eftersom jag får låna fritt ur deras DAYSY bibliotek också.

Sedan kom turen till mataffären och det tog inte långt tid. Lagom till färdtjänsten skulle komma var vi färdiga. Men inte 17 kom det nån bil… 5 minuter efter utsatt tid ringde dom och sa att bilen var på väg och där satt jag i 5 plusgrader och blåst i 35 minuter och frös!!!  “Vanliga” ytterkläder räcker ju inte när man sitter still så länge i en rullstol! Maken kunde hålla sig varmare med att han rörde på sig medan vi väntade. Blir jag inte sjuk nu, är det en mirakel!

Jag var iskall och stelfrusen innan jag äntligen kom hem. Jag orkade knappt ta mig ur elrullstolen och flytta över till min vanliga, klä av mig och krypa i säng. Det tog timmar innan jag blev varm igen och självklart fick jag ont av att jag spände mig i kylan.

Jag har sovit dåligt och har ont. Jag känner mig lite snorig och frusen idag. Jag mådde klart bättre igår, innan den påtvingade utevistelsen.

Jag har skrivit ett ilsket mail till färdtjänsten nu på morgonen, jag får se om jag får nån respons på det. Jag påpekade att bilen var en halvtimma sen förra gången jag åkte också, men då sken solen och var betydligt varmare!

Nej vänner, nu ska jag krypa tillbaka i sängen med en av böckerna jag lånade, efter att jag har tagit ett par Alvedon och vila.

Ha en fin torsdag, helgen närmar sig med stormsteg!

beary_happy_thursday_yellow_teddy_bear /Julia

4 kommentarer:

  1. Så härligt att gårdagen blev så lyckad - bortsett från färdtjänsten då... Det är väldigt tråkigt att de är så dåliga på att hålla tider. De som behöver anlita färdtjänst är ju ofta de som minst tål att stå och vänta i kyla och blåst.
    Hoppas du har fått upp värmen nu och kan njuta av alla härliga böcker!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  2. Så synd på en sån trevlig dag med så många positiva nyheter.
    Det är väldigt kallt att sitta still när det är så pass kallt ute.
    Hoppas du slipper förkylningen och att det bara är lite "kall-snuva".

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  3. Så skönt att allt gick bra hos doktorn, glädjande besked. Trist med färdtjänsten. Riktigt dålig stil att du fick vänta en halvtimme,det är verkligen inte ok. Hoppas att du slipper bli sjuk.nOsbuff

    SvaraRadera
  4. Hej hej på dej! Jag hamnade på din blogg genom någon annans blogglista! Så kul att utforska, vad andra tycker är härliga bloggar att läsa. Och jag tycker din är jättemysig och personlig :) Skönt att dagen gick bra, förutom färdtjänsten då. Att bli varm efter en sådan nedkylning är svårt, när man inte kan göra som din man...gå omkring osv. Men, jag har ett tips...istället för att lägga en fleecefilt ÖVER täcket...så lägg TVÅ filtar UNDER täcket och kryp emellan dem, på med täcket och känn hur värmen kommer fort. Det tar en faslig tid innan värmen kommer ner genom täcket annars, tycker jag. Prova så får du se. Kram från Brittmari i Örebro

    SvaraRadera