Väderprognos för 5 dagar

torsdag 20 oktober 2011

Hej vänner denna strålande torsdag!

 

sol049

Solen skiner som om nån hade bytt batteri. Termometern visar 6,9 grader i skuggan, men det blåser lite. Synd, men inget att göra åt. Jag har öppnat dörren mot verandan en bra stund för att vädra och att sitta i solen en stund, Det var skönt. Det är en ljuvlig höstdag. En som ger lust till att ta svampkorgen och ge sig ut i skogen *drömmer*. Tänk om jag kunde göra det. Lusten finns, men inte förmågan tyvärr. Jag får plocka fram ljuva höstminnen istället.

Inatt har jag sovit jättegott. Vaknade först strax efter 7 och kände mig utvilad om än lite stel efter dryga 8 timmars ostörd sömn.

Jag är nog färdig med fotografierna till imorrn. Det känns skönt att jag slipper leta igenom flera 100-tals bilder bara för att hitta en speciell bild, när jag är klar. Jag ska vara smartare när jag laddar bilderna från kameran och ska stoppa dem i rätt mapp från början. Om jag nu kommer ihåg det…

Precis som jag redan gör med de bilder jag hittar gratis och utan bildskydd på nätet. Jag har några ställen att hitta dem på. Det är ju bara att googla efter det man söker.

Jag är restriktiv med att lägga ut privata bilder på nätet och försöker att alltid “märka” dem på något sätt. Vem vet var de kan hamna, är de märkta ger det ett visst skydd inbillar jag mig i alla fall. De eventuella fotografier jag har här på bloggen är alltid publicerade efter tillstånd från källan.

Speciellt facebook är jag försiktig med. Många av mina vänner där lägger ut nästan allt utan urskiljning. Det skulle aldrig falla mig in. Man har ju avsagt sina rättigheter till bilderna om man lägger ut dem där. Har jag för mig.

Det skulle aldrig falla mig in att ha en webb-bibliotek eller nåt sådant. Förhoppningsvis är mina/våra sparade bilder och dokument privata och finns bara i datorn och eller på den externa hårddisken. Hoppas att säkerhetsprogrammet jag använder skyddar för all intrång. Jag brukar få meddelande om intrångsförsök nån-några gånger i månaden av programmet. Förhoppningsvis är de bara försök och de hålls ute från min dator. Man hör och läser hårresande uppgifter att det går att”tanka” ner allt från en dator utan ägarens vetskap, men jag kan inte tillräckligt mycket för att veta hur det görs. Vill nog inte veta det heller… tror jag…

Nu har jag fixat en Bank-Id. jag fick en dosa från banken i onsdags när vi var där, som var nödvändigt och fick fixa det via nätet själv. Det tog lite tid, men jag klarade det efter lite *morr, spott och fräääs*. Instruktionerna var en smula luddiga Förvirrad tyckte jag. Men skam den som ger sig!

Nu sitter jag och funderar på vad vi ska äta i helgen. Kanske göra en köttgryta av något slag. Skånsk kalops är gott (tar flera timmar på spisen), eller biffstroganoff (vilket definitivt är färdig på kortare tid). Det var länge sedan vilket som. Det finns allt utom kött till båda hemma. Maken får välja vilket han är mest sugen på. Köttfärs finns i frysen, det vet jag. Köttfärslimpa är också gott, köttfärssås var det inte så länge sen vi hade. Jaja… vi får prata om det ikväll.

Nu är det i alla fall tid för att laga lunch. Idag blir det några fiskpinnar med ris, en klick remouladsås och en riven morot. Det går både fort och enkelt att göra. Det är bara att sätta på riset och medan det kokar steker jag fiskpinnarna och river moroten. Gott!

Ha en fin och solig torsdag!

tzBYE  /Julia

3 kommentarer:

  1. Jasså , det är uppe hos er som solen är ??!!
    Här har det ösregnat och blåst mest hela dagen idag med :(
    Min matte gör tappra försök att sortera sina foton då och då , men eftersom hon tar så många så går det si så där :)
    Fortsatt trevlig torsdag !!

    SvaraRadera
  2. Jag röstar för att ni ska äta Skånsk kalops för det är mumsigt och så är jag ju Skåning, hihi!
    Det gäller att vara rädd om sina bilder så de inte är ute och far på nätet och även allt annat så klart.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  3. Man känner sig genast mycket piggare när solen skiner! Du får gärna dela med dig av fler goda reccept, kycklingen med ost har blivit en favorit hos oss. Nosbuff

    SvaraRadera