Väderprognos för 5 dagar

fredag 7 oktober 2011

Godmorgon fredag!

 

7friday14

Jag vaknade tidigt efter en usel natt. Jag har inte sovit gott alls. Vaknade flera gånger av konstiga drömmar och att jag hade ont! Det är säkert en reaktion på de senaste dagars stress. Jag kunde inte vila nåt igår på dagen alls, men stöp i säng vid 8-tiden dödstrött. Trots det kunde jag inte somna.

Amanda och Smulan kom och krävde massor med kvällsgos. Mer än vanligt och det tog en bra stund innan de kom till ro. Smulan la sig på sin vanliga plats på långkudden nära mitt huvud så småningom, men Amanda hade svårt att bestämma sig för om hon skulle ligga på min mage på täcket eller under täcket vid sidan om mig så nära som möjligt och lägga huvudet in min hand som vi båda gillar skarpt.

Jag var uppe vid ½3 tiden och tog en värktablett. Efter det kunde jag somna om och sov några timmar till, men jag gick upp vid ½7. Då kunde jag inte ligga kvar längre. Jag var stel och hade fortfarande ont. Jag var ordentligt hungrig också. Jag hade ätit lite slarvigt de senaste dagarna och jag tog bara en macka till middag igår. Jag åt faktiskt ingen varm mat alls igår, jag brukar äta det en gång varje dag annars.

Nu efter lite mat och träning känns det betydligt bättre. Visserligen sitter lite av stelheten kvar, men det släpper väl med mer träning.

Jag har inga direkta planer för dagen mer än att vänta på makens ankomst på eftermiddan. Jag måste påminna honom om att han måste köpa torrmjölk till mig, när han ringer på sin lunchrast. I brist på vanlig mjölk använder jag det i mitt thé. Det lilla som är kvar räcker idag, men inte mer.

På onsdag ska vi passa på att gå till biblioteket, banken och handla lite efter läkarbesöket. Alltid när vi handlar köper jag vanlig mjölk, den är godare. Men den fettfria torrmjölken är fullt OK i thé eller kaffe (om jag nu skulle få för mig att vilja ha det). Det fanns ett recept på varm choklad på det senaste paketet, men jag glömde att skriva upp det. Jag blandade mjölkpulvret med god kakao och hällde på hett vatten, jag provade och det smakade gott. Men jag vill kunna blanda mer i en glasburk att ha till hands. Det rätta proportionerna stod på kartongen bland andra goda recept. Jag gillar inte de färdiga blandningarna som finns, som man blandar med hett vatten. De är så äckligt söta och smakar knappt choklad ens. Gör jag en pulverblandning av torrmjölk och kakao av god kvalitét själv, kan jag få chokladen som jag vill ha den. Definitivt inte så söt som de som finns färdiga.

Jag använder inte vanligt socker på grund av mitt diabetes och har hittat ett sötningsmedel som inte smakar så artificiellt som andra. Canderel heter den och det finns både som “sockerbitar” i en praktisk doserare (det finns refill att fylla på med till den) och som “strösocker”. Den är absolut godast.

Nu har solen gått upp, men det blåser nog lite och termometern visar bara 8,0 grader än så länge. Förhoppningsvis blir det varmare framåt eftermiddan.

Jag ska också fundera på vilka böcker jag ska leta efter på biblioteket. Jag vet att jag vill låna fler av systrarna Brontë. Jag har Wuthering Heights (Svindlande Höjder) av Emily hemma just nu. De har kanske fler av dem. De borde absolut ha Jane Eyre (om de fattiga föräldrar lösa flickan som efter sin utbildning blir guvernant i ett fint hem hos Mr. Rochester) av Charlotte (en av den mest kända romanen av systrarna Brontë) och kanske också The Tenant of Wildfell Hall av Anne, den yngsta av systrarna. Om de är på Svenska eller Engelska spelar ingen roll för mig. Jag ska titta efter dem i alla fall.

Hoppas att ni får en fin och solig höstdag!

9friday57 /Julia

4 kommentarer:

  1. Får jag komma med ett tips? Gammelmatte och jag är också diabetiker, och vi har funnit en sorts Oboy med 30% mindre socker och fiberberikning som smakar nästan precis som kakaochoklad gör... den rekommenderar vi! Torrmjölk använder vi flitigt här hemma, både till mat, bakning och i varma drycker - det är suveränt att alltid ha hemma, och man slipper oroa sig över mjölkens hållbarhet.

    Eftersom du är diabetiker är det jätteviktigt att du äter, vännen! Jag förstår så väl att du ibland bara känner för eller orkar äta mackor, och man kan absolut göra en macka till en riktigt bra måltid... men jag har förstått att du "äter som en fågel", d.v.s. är väldigt liten i maten, och då är varje måltid desto viktigare. Var rädd om dig!

    När jag nu ändå är igång, vill jag berätta att gammelmatte och jag älskar din blogg... den är alltid den första vi läser på vår bloggrunda varje dag. Du skriver så underbart om din vardag, och vi följer dig dag för dag... kanske kan kännas mysigt att veta?

    Kram från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna, som också sänder varsin nospuss till tjejerna. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Till Klosterkatternas tjänarinna Carina:

    Jag blir tårögd av berömmet. Tack snälla ni! Min vardag är inte så omväxlande precis.
    Månadens höjdpunkt är besöket på biblioteket eller affären.
    Det händer ju inte så mycket här på vischan direkt.
    Eftersom jag inte vågar lita på färdtjänsten fullt ut, så åker jag ingenstans utan min man. Skulle dom "dumpa" mig på parkeringen till exempel, är jag inte säker helt på att jag orkar ta mig in i huset från elrullstolen utan hjälp. Skulle jag ha nåt att bära dessutom är det helt kört.
    Det är enklast att stanna hemma helt enkelt.

    Jag skrattade gott åt jämförelsen att jag "äter som en fågel", för dom äter jättemycket egentligen. Men ni har rätt i att jag är liten i maten. Jag äter mycket frukt och grönsaker däremot.

    Tack än en gång för er underbara kommentar! Den kommer bli en separat blogg, hoppas att det inte gör något ;-)

    Kram / Julia

    SvaraRadera
  3. Kommentar från Aamor och Tina, som fortfarande inte får kommentarfunktionen att fungera. Grrr...

    Kommentar till dig!

    Det är säkert som du själv säger att du sovit dåligt pga stressen och över all irritation över de knasiga typerna på vårdcentralen, brukar arta sig så. Hoppas det är bättre nu.
    Jamisarna kände säkert av det också och hade själv svårt att komma till ro.

    Kramizar & vovisar

    SvaraRadera
  4. Visst är det typiskt att när man behöver ett sådant där recept som brukar stå på förpackningar, så kan man ge sig den på att förpackningen är kastad! Kurr och burr.

    SvaraRadera