Väderprognos för 5 dagar

måndag 22 oktober 2012

Hej vänner!

 

Gustavmåndag

Vi vaknade till strålande sol, men det varade bara nån timme på förmiddan. Nu är det mulet och lite kyligare än det var de senaste dagarna. Termometern visar 6,6 grader och det regnar inte än. Kanske kommer det senare.

Jag sitter och lyssnar på en av Elisabeth George’s Lynley deckare, Stråk av rött från 2008.

En stråk av rött

Det är en av mina favoriter, Maria Samuelsson, som läser DAISY-inspelningen. Den är lång (dryga 28 timmar), så den lär räcka i flera dagar. Så här står det på baksidan:

Kommissarie Thomas Lynley har i sorgen efter sin mördade hustru gett sig av på vandring längs Cornwalls klippiga kust. Han har givit sig iväg utan identitetshandlingar och sin polisbricka har han lagt åt sidan. På sin väg uppför de slippriga stigarna råkar han på en kropp som ser ut att ha fallit från en hög klippa ovanför. Detta får Lynleys polisinstinkter att väckas till liv och han tar sig så småningom till en ensligt belägen stuga där han slår larm. För det är ett mord, det ser ut att vara ett simpelt sådant, men som i de riktigt bra och sinnrika mordhistorierna är det inte så enkelt som det vid första anblicken synes vara.

Jag tycker mycket om Thomas Lynleys mordhistorier, där han löser morden med hjälp av sin kontroversiella assistent Barbara Havers. Böckerna är både spännande och jättebra. Underhållande pusseldeckare helt enkelt i bästa Elizabeth George stil!

Vi har många (23 stycken) DVD-er som kunde köpas med en viss kvällstidning för några år sedan av de filmatiserade deckargåtorna. Kanske det är dags att titta igenom dem igen under vintern.

Jag har inte gjort så mycket annat än min dagliga träning, busat lite med jamisarna och spelat lite spel och kort på datorn. Så mycket mer lär det inte bli heller. Just nu njuter Smulan och Amanda av pippisarna utanför gavelfönstret. De sitter som två små tända ljus på fönsterbrädan.

Ha en fin början på veckan!

happy_monday_im_trying_to_be_positive /Julia

10 kommentarer:

  1. Åh, då har du de vackraste ljusen man kan ha i ett fönster!
    Det är en lång bok men man lär "känna" personerna på ett annat sätt säger matte.
    Matte lyssnar på bok 18 av en viss bokserie.
    Synd att solen inte varade hela dagen. Samma väder här, varmt i morse men sen mulnade det och regnade lite.

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
  2. Absolut, tjejerna sitter ofta där och jag behöver bara lyfta blicken för att se dem bakom datorn, när de sitter i fönstret!
    Då har matte "bara" 29 böcker kvar att lyssna på av serien *fniss* Det lär ta några dagar till!!!

    SvaraRadera
  3. Snart börjar det nog bli väder att titta på många bra filmer och läsa böcker. Det kändes kyligt ute ikväll, liten föraning om vad som komma skall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker lyssnar jag på jämt! Det är liksom ett måste.
      Bra filmer, som kan ses många gånger har vi gott om :)

      Radera
  4. Fjäderkotlettsspaning är verkligen underhållande, matte tror det kommer bli minusgrader inatt-det kan vänta tycker vi! nosbuff

    SvaraRadera
  5. Det kändes verkligen kyligt när jag tog en promenad idag, men väldigt vackert med alla fina löv :-) Dock tråkigt att det blir så mörkt fort.

    Har du satt upp fågelmat så pippifåglarna håller sig nära fönstret, jag skall hänga upp lite talgbollar nån dag så det blir katt-tv utan för fönstret :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara talgbillarna än. Solrosfrön får pippisarna vänta lite till på.

      Radera
  6. Älkar Lynley jag också, har samtliga DVD:er som kom med tidningen. Samtliga Clint, Barnaby och Modkommisionen köptes också. Gillar jag deckare, nä kan jag inte tänka mej ;)
    Ha en bra dag!

    //Skatis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som vi gjorde, vi köpte alla dem också!
      Både Poirot och Bond serien slank med, då de kom.
      Vi har flera hyllmeter av deckare ;-).
      Älskar speciellt BBC's produktioner!!!

      Radera