Väderprognos för 5 dagar

torsdag 11 oktober 2012

God torsdagsmorgon vänner!

 

20s

Det blev ingen blogg igår, tyvärr. Jag var strängt upptagen med att lyssna på bok.

Jag njöt hela dagen av

nar_doden_kom_till_pemberley-james_pd-19017008-frnt

Den var precis så bra som jag hade väntat mig! Hela dagen gick åt, men jag ångrar absolut inte att jag verkligen lyssnade utan att göra annat än spela lite spel och kort på datorn under tiden. Till och med det uppslagna korsordet fick Amanda sova ostört i Tänker! Det händer inte ofta! Sedan när boken var slut hade klockan blivit så mycket att det blev ingen blogg.

P. D. James lyckades med att bevara stämningen i Jane Austens klassiker Stolthet och fördom ganska precis 200 år senare!

Jane Austen (1775-1817) bok Stolthet och fördom publicerades föst 1813 efter att hon skrev om den en gång före utgivning, första gången under författarnamnet A Lady! Hennes första publicerade roman blev Förnuft och känsla 1812. Inga av hennes romaner publicerades under hennes eget namn, under hennes livstid. En fin Dam skrev inte offentligt på den tiden, varken böcker eller i tidningar.

Fyra romaner gavs ut under hennes livstid, Förnuft och känsla 1812, Stolthet och fördom 1813, Mansfield Park 1814  och Emma 1816. Ytterligare 2 av hennes romaner kom ut postumt, Northanger Abby och Persuasion båda 1818, året efter hennes död. Ännu en av dem, The Watsons, färdigställdes av hennes brorsdotter Catherine Hubback och gavs ut i mitten av 1800-talet, långt efter hennes död.

Jag är glad för att jag hittade deckaren som P. D. James skrev 2012, bland de nya böckerna hos TPB – Legimus. Tycker ni om antingen Austen eller James är den absolut läsvärd!

Ha en jättetrevlig torsdag!

959856sbd0uyttyy /Julia

4 kommentarer:

  1. Vad bra att boken var så intressant, man glömmer lätt annat när nån bok är så bra, hihi.

    Kramizar & nosgos

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag! Så underbart att kunna lyssna klart! Och så lite kattmys förståss..Nosbuff

    SvaraRadera