Väderprognos för 5 dagar

tisdag 2 oktober 2012

Hej vänner!

 

11

Efter en god natts sömn mår jag toppen igen. Vi har busat massor på förmiddan och jag har lagat mat till middag. Inget märkvärdigt, bara lättkokta grönsaker och dem ska jag äta med en smörklick strax.

TPB har öppnat sin nya sida, den heter Legimus. Jag har tillbringat några timmar med att lära mig att hitta i den. Den fungerar ungefär som den gamla, men har en del roliga nyheter. Till exempel kan jag göra en minneslista på de böcker som verkar intressanta för att lyssna på i framtiden. Jag kan skapa egna listor att lägga böcker i och jag kan recensera de böcker jag har lyssnat på eller få tips på vad andra tyckte om boken jag kanske vill lyssna på.

Än så länge är sidan helt ny (den öppnades igår) och det finns inga recensioner vad jag kunde se, men det kommer nog så småningom. Ju fler som använder den desto bättre kommer den att fungera.

De har till och med “trafikljus” på nedladdningen. Grönt är lika med att den kommer att gå fort, gul för att det är många som använder sidan och rött för överbelastning av servern. Det fanns inte på TPB. Troligen kommer det att ge en bra vägledning och man lär sig när det är minst belastning under dagen.Tur att jag är morgonpigg Blinkar!

Jag väntar med att börja använda den, men jag har fixat min sida. Tur att inloggningsuppgifterna är det samma som för TPB. Jag behöver inte be om ny tillåtelse för att använda Legimus, det bara att logga in med samma som jag har sen tidigare från mitt bibliotek. Lånereglerna är det samma också. Skönt!

En sak saknar jag dock! På TPB kan jag hitta en viss uppläsare, vars röst är behaglig att lyssna på och är duktig. Självklart har jag hittat favoriter bland dem som läser talböcker, precis som jag har favoriter bland de skådespelare som läser de kommersiella ljudböckerna. Jag har valt bort några talböcker på grund av att han eller hon läser dåligt. Den funktionen hade jag inte hittat än. Den finns kanske, jag får väl forska vidare.

Jag ska vänta med att låna några nya böcker, jag har ju flera olyssnade böcker och dem ska jag lyssna igenom allra först. Jag ser verkligen fram emot Jan Guillous nya bok Dandy! Den läser Tomas Bolme, lika suveränt som vanligt.

Nu är mina grönsaker klara. Jag har lite kycklingfilé att äta till förutom smörklicken. Rester från i helgen. Jag kommer att få dela kycklingen med tjejerna, men det gör jag så gärna!

Ha en trevlig eftermiddag!

beary_happy_tuesday_pink_teddy_bear /Julia

8 kommentarer:

  1. Skönt att du är utvilad! Lät som det fanns många bra funktioner på TPB och en del hittar du säkert efter hand.Nu blev vi leksugna så vi ska jama tag i matte. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag gör nog det så småningom. Gå ni å gosa med matte ;-)

      Radera
  2. Då har du haft att göra idag med att lära känna den nya sidan.
    Det är så härligt att få/ha en skön nattsömn, man blir så mycket piggare och gladare.

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
  3. Skönt att vakna utvilad ibland säger min matte.
    Själv har jag aldrig sömnproblem utan snarare hålla mig vaken problem ;-)
    Låter bra att man kan göra en minneslista med böcker man vill läsa !
    Jag har mest sovit hela dagen , men nu ikväll är jag som vanligt pigg och busig :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sova gott är katter mästare på ;-)
      Visst är minneslistan toppen!

      Radera
  4. Det är viktigt att uppläsarens röst är behaglig och bra. Annars blir det tröttsamt och tråkigt i längden att lyssna på. Kram från mig, Bröderna Bus & Busan ♥

    SvaraRadera