Väderprognos för 5 dagar

onsdag 17 oktober 2012

Hej milda onsdag!

 

wednesday_05

Efter vår soliga förmiddag har molnen återigen fyllt himlen. Det blåser en del också, men det är fortfarande milt. Idag är det till och med varmare än de senaste dagarna. Vår termometer visar11,9 grader nu på eftermiddan.

Smulan och Amanda har fått vara på verandan en stund idag med. Snart blir det ju för kallt att öppet nån längre stund dit, men ännu så länge får de busa lite varje dag. De är så duktiga på att komma in när jag ropar på dem. Att jag skramlar med gotteburken gör väl sitt till. Jag passar på och stänger när de är upptagna med att äta godis Blinkar!

Jag har lyssnat på två av Agatha Cristies romaner. The murder in the vicarage och Body in the Library. Jag gillar när lilla “vimsiga” Miss Marple löser mysterier mitt framför näsan på pompösa detektiver. Jag har lite kvar på bok två, kanske en timme eller så. De är ju rätt så korta berättelser.

Jag ska lyssna till första boken om och med Hercule Poirot, som nästa bok. Där Poirot, hans sekreterare Miss Felicity Lemon, Inspektör Japp och Kapten Hastings presenteras. En dos stryknin, från 1920.

Jag har lånat den på TPB igår tillsammans med en biografi om Agatha Christie, ett engelsk mysterium, skrivet av Laura Thompson. Den boken läser Anna Döbling, en av mina kvinnliga favoriter, som läser talböcker! Hennes röst och inlevelse i böckerna hon läser tycker jag mycket om.

Som ni ser lyssnar jag till många olika böcker, men ofta fler efter varandra av samma författare. Många gånger på engelska, om jag får tag i böckerna på originalspråket. TPB har många böcker på engelska som tur är. De låter mer som radioteater än de som läses på svenska. Roligare att lyssna till, definitivt!

Nu kom Amanda med en musebus i munnen, det är dags att LEKA!!! Snäll som jag är, får jag väl kasta iväg den, så hon får jaga i brist på riktiga. (Nu var det länge sedan de fångade nån i rastgården, tack och lov.) Jag lär tröttna på leken innan hon gör det Förvirrad

Ha en trevlig onsdagseftermiddag och kväll!

993wednesday13 /Julia

8 kommentarer:

  1. Här har vi haft en härlig eftermiddag med solsken och +12 grader , som "vanligt" så mulnade det på lagom tills matte slutade jobba , men det regnar ju inte i alla fall :)
    Igår kväll så fick minsann min matte oxå leka kasta musebusen med mig och hon tröttnade långt innan mig med :)
    Trevlig onsdag kväll !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blir det!
      Ni, busungar, orkar mer "kasta-musebus-å-hämta-tillbaka
      -för-att-kasta-igen" än vi :-)

      Radera
  2. Härligt att kunna vara ute på verandan och busa även där, gäller att passa på så länge det går.
    Tjejerna hade nog kommit även utan godisskrammel om de velat så klart, hihi!

    Kramizar & nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med godis-skrammel vill dom ALLTID komma in (nästan) *fniss*

      Radera
  3. Tänk, vi går på det där knepet med godisburken vi också, går ju inte att missa sånt! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur för oss mattar och hussar att ni går på vårt lilla knep med gotteburken ;-)

      Radera
  4. Jag har läst en hel del böcker av Agatha Christie
    Tycker att hon skriver bra böcker.
    Nu är det flera år sedan jag läste ngn bok av henne
    kanske jag ska kolla efter fler.
    Då på svenska. Är inget bra på engelska tyvärr.

    Kram

    SvaraRadera