Väderprognos för 5 dagar

fredag 1 juli 2011

Äntligen fredag!!!

 

111

 

Oj vad förmiddagen har gått fort och jag har hunnit med mycket!

Jag har ägnat den åt städning, jag har sopat huset, dammat, diskat det lilla som fanns och plockat undan allt.

Nu är det fint tills maken kommer vid ½6-tiden.

Då börjar hans och min

S E M E S T E R

äntligen!!! Gissa om vi har längta efter den. Fyra härliga lediga veckor!!!

Efter makens önskan till middag kommer jag att fixa en pizza-deg lagom tills han kommer. Jag gör den enkelt med hjälp av bakmaskinens deg program. Det är bara att ösa i alla ingredienser och trycka på en knapp. Låta sedan den vara och gå för sig själv under en dryg timme och degen är färdig. Jag ska sätta på den runt ½5-tiden, det brukar bli lagom.

Maken får hjälpa till med att kavla degen när han kommer. Tomatsåsen gjorde jag igår, så den fick gotta till sig under natten. Satsen som jag brukar göra räcker till flera pizzor, sås som blir över blir fryst i portioner för att tas fram vid senare behov.

Jag har rivit ostkanter och lite mozzarella kommer han att ha med sig. Utom tomatsås och ost lägger vi på lite champinjoner och några tunna skivor rökt kalkon… kanske lite skivad lök också… Det brukar bli jättegott. Slår de djupfrysta med hästlängder.

Men nu ska jag ta och duscha av mig allt damm och svett efter morgonens och förmiddagens bestyr.

Luften ute är varm och kvav. Termometern visar 26,9 grader ute. Bläää… Jag riktigt längtar efter Åskars ankomst, fast han får gärna vänta tills maken har kommit, så han slipper bli blöt under sin promenad från bussen idag.

 

Ha en riktigt fin fredag vänner!

0220/Julia

5 kommentarer:

  1. Lika varmt och kvalmigt här. Matte börjar också semester idag, Jippi! Låter som en jamargod pizza. Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Min matte har ungefär gjort det samma idag förutom Pizzadeg :)
    Här har det varit diverse rotfrukter i ugnen och köttbullar till middag.
    Åh jag har gjort det jag brukar = BUSAT , sovit , ätit , BUSAT igen ;-)
    Jag o matte önskar er en riktigt MYSIG fredag !!!

    SvaraRadera
  3. Hemmagjord pizza är mums :-)
    Härligt att ni skall ha semester ihop! Hoppas ni får fint väder under semestern.

    Ha en fin fredag du också :-) !

    SvaraRadera
  4. Vad vi är avis på er som börjat semestern, vi har en vecka kvar men det går fort.
    Skönt för er att ha fyra veckor tillsammans.
    Hemmagjord pizza är så gott och matte håller med att det är mycket godare än köpt.
    Vi har haft rätt så kyligt och mulet väder men inget regn.
    Hoppas regnet höll inne till maken kom.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  5. Finns det något bättre än att ha något trevligt att se fram emot, jag älskar den känslan, när allt ligger framför en! Önskar er alla en underbar semester, med massor av läckra pizzor och annat gott, sol och lagom värme och fin gemenskap!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera