Väderprognos för 5 dagar

onsdag 13 juli 2011

Hej vänner!

 

0048

 

Min dag började tidigt. 04:30 närmare bestämt. Jag vaknade av att jag var vrålhungrig och hade mitt blodsocker i jämnhöjd med anklarna ungefär.

Jag gick upp tyst som en liten mus och satte på thé, rostade några skivor bröd och åt lite. Tog en runda bland mina bloggande vänner och läste vad de hade för sig igår. Sedan gick jag och la mig igen runt ½8 och sov några timmar till. Det var välbehövligt!

Ni kanske vill se lite

PICT0361

av gårdagens hallonskörd.

Bunken rymmer dryga 6 liter och skörden var på ca 3½.

Vi satte i oss 1½ liter, åt dem bara så där, stoppade i munnen en och en. De var himmelskt goda. Resten frös vi in att ha under vintern som kommer. Det finns ganska mycket kart kvar. Det blir minst lika mycket till. Dessutom har vi några påsar kvar sedan förra sommaren. De är alltid goda att ta fram. Att ha till glass eller göra lite sylt av.

Vi åt grillad lax med hollandaisesås och färskpotatis.

Laxen fick vi självklart dela med två små damer, som diskade våra tallrikar mycket noga. Till och med små potatisbitar och all sås slank ner. Faten kunde inte bli renare i disken efteråt.

Vi lyssnar på en bok av Jaqueline Winspear som heter Lögnen. Handlingen utspelas efter första världskriget i England och Frankrike. Ingen av oss har läst någon annan bok av henne, men jag tog reda på att det ska finnas 7 till i serien om Maisie Dobbs, jag läste det på författarinnans hemsida. Ska forska lite om det finns flera översatta och framförallt inlästa. Lögnen är jättespännande!!! Den gav absolut mersmak!

 

Ha en trevlig eftermiddag!

084/Julia

5 kommentarer:

  1. Lax som är så jamarns gott! Det gillar vi bägge två. Har haft en toppenpromenad och nu ska vi ha mys! Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Lite tidigt att vakna men bra att du gjorde det när blodsockret var så lågt.
    Det var inte dålig mängd hallon det!
    Klart jamisarna skulle smaka när ni äter fisk, då behövde ni inte diska de tallrikarna, hihi.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  3. Först en festmåltid och sedan hitta en ny favoritförfattare - mycket bättre kan det ju inte bli! Själv är jag en omläsare - har en hel hylla full med mina favoriter, och varje gång jag har hittat en ny att ställa dit blir jag så glad. Det bästa är om han eller hon har skrivit många böcker, då vet man att man har massor av härliga lästimmar framför sig :-)
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  4. Tur att du kom upp och fick lite i dig att mumsa på när du vaknade med blodsockret nere vid anklarna som Sally Santesson.
    Jag väckte husse ungefär vid samma tid genom att ställa mig en 15 cm från hans ansikte och ge upp ett JÄTTE JAM = mycket uppkattat tror jag ??!!
    Han gosade med mig i alla fall :)
    Matte är jätteavis på era dryga 3 liter Hallon som ni plockade igår !
    Det är ju bara såååå gott att smaska på nyplockade Hallon !!!
    Så bra att ni slapp diska efter maten igår :)
    Kan tänka mig att Smulis o Amanda gjorde ett utmärkt jobb !!!
    Matte tycker att boken verkar spinnande , hon läste lite om den på länken.
    Fortsatt trevlig onsdag kväll !
    Hälsningar Busungen ;-)

    SvaraRadera
  5. Klart ni fick dela laxen med husets prinsessor. Ni kunde väl inte tro att ni skulle äta delikatesser utan att dela med er. No fair!

    Matte säger att hallonen såg jättefina ut!

    Nosgos

    SvaraRadera