Väderprognos för 5 dagar

fredag 15 juli 2011

Godmorron vänner!

 

0286

 

Uppe med tuppen idag igen efter ännu en sval och skön natt. Solen lyser på annat håll denna morgon och det blåser ganska mycket. Det är mulet och termometern visar 14,3 grader. Regn spås till senare på dagen och allt ser ut för att den verkligen kommer.

Vi har nog inga direkta planer för dagen, maken tar nog en sväng hem för att hämta en del saker och ska handla lite på tillbakavägen. Vi behöver bara lite frukt som vanligt och Lätta.

Makens jakt på kantareller igår var inte speciellt framgångsrik tyvärr. Så det fick bli trattisar och gul trumpetsvamp från frysen till gårdagskvällen omelett. Det var jättegott, men jag drömde om solgula kantareller och det blev inte riktigt samma sak.

Alla sover gott. Smulan och Amanda lyfte inte ens på ögonlocken när jag tyst smög upp ur sängen. De ligger kvar hos husse. De får sova precis så länge de vill och behöver. Maken får nog av tidiga mornar när han jobbar och behöver få sova ut på semestern och helgerna. Lika bra att jag går upp när jag ändå inte kan sova, så han får vara ostörd.

Jag har bryggt en kanna thé till mig och rostat ett par skivor bröd till min arla frukost. Jag behöver äta på morgonen. Tänk vilka regelbundna matvanor jag har fått efter jag blev sjuk och min diabetes upptäcktes. Förut åt jag aldrig frukost till exempel. Jag var helt enkelt inte hungrig på morgonen. Oftast hade jag med mig en macka till jobbet som jag åt där.

Nu vill jag ha thé och macka nästan genast efter morgontoaletten, så fort jag är klädd och det är jag snabbt på morgonen. En bra vana från den långa sjukhusvistelsen. Där var man tvungen att klä på sig till frukosten som åts i matsalen tillsammans med de andra patienterna.

Om jag vaknar riktigt tidigt, som här om dan, kan jag gå och lägga mig en stund senare och jag försöker att vila lite mitt på dagen. Det blir lite si och så med det nu, men jag försöker i alla fall. Jag har inte “råd” att slarva längre. Jag får vackert anpassa mig till att jag inte är frisk längre. Jag mår ju rätt bra och trivs med mitt nya regelbundna liv.

Det är härligt att ha maken här, men visst går semesterdagarna fortare än vanligt. Hans andra lediga vecka är nästan slut. På måndag kommer Filip och börjar jobba på huset. I helgen kommer maken att montera ner en del av rastgården, så jamisarna lär bli lite sura, men det måste vi ta om vi vill ha det fint även där. Det behövs verkligen. Väggarna mot söder är mest utsatta. Men det blir säkert jättebra när det blir klart. Jaja, det är maken som gör som han tycker blir bäst.

MZ65/Julia

5 kommentarer:

  1. Igår kväll/natt var det nästan lite kallt att sova med "nätfönstret" i fullt vädringsläge på balkongen. Ändå är det mycket behagligare än fukten och värmen som vi har emellanåt. Visst är det ett trist men välbekant faktum att semesterveckor rinner iväg i en helt annat tempo än vanliga arbetsveckor. Nåja, tur att ni än kan njuta av ledigheten. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  2. Vad synd att där inte fanns några kantareller, bättre tur nästa gång.
    Visst går veckorna snabbt, vår första har ju redan gått nu.
    Kommer att bli ursnyggt hos jamisarna och er när allt är klart så de förstår nog, kanske!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  3. Synd att maken inte hittade några Guldgula kantareller , men tur att ni hade ju Trattisar i frysen :)
    Här har det varit samma lika väder idag och nu ikväll så kom regnet :(
    Jag tror oxå att det kommer att bli sååå tjusigt när väggen blir fixad o rastplatsen uppsatt igen :)

    SvaraRadera
  4. Svala nätter och soliga dagar är den optimala sommarkombinationen tycker jag. Och det får gärna regna lite på natten också, så blir luften så klar och härlig.
    Läser med intresse svamprapporten, det verkar inte som om de har kommit igång riktigt än, men vi får väl ha lite tålamod och hoppas att de där "småttningarna" man kan se i stora grupper ibland växer sig härligt stora :-)
    Har alltid ätit frukost + regelbundet själv så jag förstår att du mår bra av att göra det. Måste äta det första jag gör när jag har stigit upp för att få energi att klä på mig. I dag sov jag till elva - första semesterdagen, hurra!!! :D
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  5. Vad synd att dé inte fanns några kantareller, bättre tur nästa gång.....
    Visst går veckorna fort/Ha en fortsatt gooer semester/sommar...
    Kram Kram

    SvaraRadera