Väderprognos för 5 dagar

fredag 3 februari 2012

KALLT fortfarande!

 

0094_thumb[1]

Det är fortfarande kallt, men något mildare inatt än natten till igår. Just nu visar vår termometer –11,6 grader. Det snöar lite också. Pyttesmå flingor, det syns på dem att det är kallt ute.

Småfåglarna har ätit upp all solrosfrön, men talgbollar och jordnötter finns det gott om. Matställena är välbesökta i alla fall. Maken får fylla på solrosfrön när han kommer. Jag undrar hur mycket det är kvar av de 20kg vi köpte i november. Vi måste kanske köpa mer innan vintern är över och snön är borta. Jag ska fråga maken.

Fredagar känns ganska långa, vi sitter ju mest och väntar på att tiden ska gå. Idag tänker jag lyssna färdigt på den påbörjade ljudboken. Inte om det gäller din dotter, jag har några timmar kvar på den. Fast den räcker nog inte enda till ½6. Då får jag hitta på nåt annat att lyssna till. Jag har några böcker från biblioteket kvar att lyssna på. Jag har tittat igenom filmerna för att välja en för kvällen.

Vi har tillexempel inte sett andra säsongen av Cranford

Cranford 2 

med Judi Dench i en av huvudrollerna. Den serien fick maken i julklapp just för att han gillar henne. Jag ska i alla fall föreslå den, sen får vi se om om han vill titta på den eller på nån annan ur den osedda högen. Jag kan ju se precis vad jag vill under veckorna, när han är här får han välja.

Vi har ju inte sett Schindlers List

schindlers_list_-_oscar_edition-13662861-frntl

heller. Han vill kanske se den istället. Ja ja, han får välja vilken film han vill för ikväll. Fredagskvällar är ju filmkvällar för oss. Ett bra sett att koppla av på till maten.

Ikväll blir det varma mackor med rökt kalkon och tomater under osten. Det kan jag fixa själv, han behöver bara stoppa plåten i ugnen. Det är både gott och går fort.

Imorgon blir det nog biffstroganoff, det är ju så gott. Jag vill ha ris till och maken potatis. Det löser sig. Han vill ha potatis till maträtter som jag tycker att ris och pasta passar bättre till. Han tycker inte om ris och pasta, så enkelt är det. Fast av lövbiff kan man göra mycket gott. Jag får höra vad han tycker om mitt middagsförslag.

Ha en trevlig fredag! Helgen är strax här!

MZ65/Julia

12 kommentarer:

  1. Här är det strålande solsken idag med och en -11 grader just nu.
    Min husse har precis varit ute och matat fåglarna för nu när det är så kallt så får dom ju ha lite xtra gott :)
    Här ska det visst ätas Gulasch soppa till middag idag , kan ju passa bra när det är kallt.
    Min matte röstar på att ni ska se Schindlers List , det är en jättebra om än sorglig film. Min matte var utanför hans fabrik i Krakow i höstas. Typiskt nog så var fabriken/museét stängt en måndag i månaden och JA det var den måndagen som matte o hennes väninna prickade in.
    Önskar er en mysig fredag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit inne i fabriken då vi var där med jobbet på studieresa våren 1996.

      Radera
  2. Vi har också sol, men fy så kallt det är! 13 minus på min termometer i morse...
    Som vanligt är du full av goda planer inför helgen - blev sugen på varma mackor nu... :-)
    Har aldrig sett Cranford, men håller med maken om att Judi Dench är toppen.
    Önskar er alla en jamarmysig helg!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varma mackor och en mugg thé är toppen i kylan och går fort att göra!

      Radera
  3. ♥ ♥ ♥ Slänger in lite såna häringa däringa jamelikramningar ♥ ♥ ♥ Åsså´ vill vi jama att vädret här är soligt och katt-glatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också fått se solen, dessutom kom Bambi med familj å hälsade på nyss. Bild kommer imorrn ;-)

      Radera
  4. Låter som en trevlig helg. Kan varmt rekommendera Schindlers list. Det var några år sedan jag såg den, men jag minns att den gjorde ett starkt intryck. Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det tror jag med. Fast serien är kanske en lättare underhållning.

      Radera
  5. Visst är det härligt att det äntligen är fredag!
    Låter gott vilket som av matten du skriver om, matte föredrar ris framför potatis men vissa älskar potatis till allt, mattefar är en sån, hihi!
    Fåglarna äter mycket nu och är nog så glada för er restaurang!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar också ris och pasta framför potatis, men maken är en typisk kött-sås-å-potatis kille *skrattar gott*

      Radera
  6. Jam, vad det är kallt! Fjäderkotletterna får ligga i ordentligt. Hoppas att ni inte behövde vänta alltför länge på husse. Gos och filmkväll det gillar vi också! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, idag fick vi vänta jättelänge på honom. På grund av trafikkaos :(

      Radera