Väderprognos för 5 dagar

torsdag 16 februari 2012

Hej soliga kalla torsdag!

 

Kallt

Det är kallt (-5,3), men solen skiner just nu från en lite molnig himmel. Det var riktigt kallt inatt, –13,9 som kallast. Jag som hoppades på mildare väder, men det kommer nog. Det snöar i alla fall inte, alltid nåt att vara glad över.

Jag letade efter en bra bok, som jag inte har lyssnat till tidigare i mitt ljudboksbibliotek igår och självklart finns det många sweetie37 som tur är!

Jag fastnade för två deckare  av Elias Palm och tog den första av dem som handlar om

palm-elias-corpus-delicti

rättsläkaren Ella Anderson.  Så här står det på bokens baksida:

Mord eller självmord? Dränkning eller drunkningsolycka? Kan man utesluta att en person blivit bragd om livet när kroppen är förruttnad eller illa bränd? Det är frågor som rättsläkaren Ella Andersson dagligen ställs inför.
När Ella var sex år gammal förlorade hon både sin far och sitt föräldrahem i en våldsam eldsvåda. Drygt trettio år senare lägger hon nu ett bud på ett antikt bordsur som är märkligt likt det som stod i det nedbrunna barndomshemmet.
Därmed dras Ella in i en privat undersökning av sitt förflutna, parallellt med de ordinarie dödsfallsutredningarna. Motvilligt tvingas hon inse att det finns kopplingar mellan hennes barndom och ett lik som undersöks på den rättsmedicinska avdelningen. Kopplingar som någon tycks vara mycket angelägen om att hon inte ska se.
Corpus delicti är en smart och gåtfull deckare, skriven av Elias Palm den första svenska deckarförfattaren som själv arbetar som rättsläkare.

Visst låter detta spännande? Och det är boken absolut och lovar klart gott till bok två av samma författare! Hur jag kunde glömma dem är en gåta. Boken är också av den sorten som man inte gärna lägger ifrån sig. Därmed har jag inga problem med dagens underhållning.

Jag planerar inget annat än att lösa lite korsord, spela mitt spel på fejjan och läsa vänner bloggar bortsett från att lyssna vidare på den spännande boken. Dagens varma måltid blir en grönsakssoppa. Jag känner för att få lite het soppa. Jag tycker mycket om soppa och gör det minst en gång i veckan. Det är så enkelt med lite ärter, morötter och annat grönt som finns hemma.

Ha en fin och solig torsdag, det är ju fredag imorrn!!!

bye_08 /Julia 

13 kommentarer:

  1. Tittut!!! :-)

    Nu blir ju även jag inspirerad att läsa denna bok! Söker ständigt nya böcker att läsa, även fast jag mer än gärna även läser om riktigt bra böcker då och då! Beror lite på humöret vad man vill lyssna på också! Just nu är det Maria Lang som gäller, men har också mycket att välja emellan, så kanske varvar med något jag inte läst tidigare! :-)

    Här är det också vintrigt och jag älskar det, till skillnad från många andra! Härligt dock att våren är på väg med stormsteg - blir ljusare allt längre, t.ex.! Väntar även på besked om när jag kan börja flytta in i min nya lya (2 rum och kök) men tror det blir runt 1.a april. Var det senaste jag hörde i alla fall! :-)

    Ha det gott, du och dina båda gostroll!

    /KRAM från Veronica och Kim! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen Veronica! Kul att se dig här!!!
      Lycka till med din nya lya. Hoppas att ni kan få flytta snart och får mer plats :) Kram tillbaka!

      Radera
  2. Det låter som en trevlig dag och framför allt som en trevlig bok!

    Har du läst "De dödas ombud" av M R Hall? Det är ungefär samma genre och fångade mig, dessutom finns två uppföljare som är lika bra! Däremot verkar de inte finnas som lyssnarbok, inte på Bokus iallafall. Den första boken i serien finns som pocket och då kan man ju kolla vad man tycker om serien!

    Kram matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Böckerna kan finnas som DAISY inspelningar. Jag ska kika nästa gång jag är på biblioteket :)

      Radera
  3. Åhh finisar! Hoppas ni får en jamarshärlig dag! Med massa kel och mys! Mamma jamar att vi nu är inne på sista dagen med den äckliga meducinen så här kanske det blir liite fest *tassarna upp*. Hon jamar också att hon blivit inspirerad att testa på att lyssna på ljudböcker av er. Hon har ALDRIG gjort det förut.. *fniss*. Inte lyssnat på något sånt sen hon var barn och hade barnböcker på band *fnissar högt*. Här kommer det massa vitt hela tiden, men eftersom vi bor högst upp så möter vi inte såå mycket sånt. Busan hälsar att hon fått träffa liite is idag och det var inget vänligt det inte.. Så nu vet ni det.. Ha nu en fortsatt gosig torsdag! Nosbuffar och Tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att matte gillar att lyssna på böcker med. Man kan göra mycket trista "jobb" medan man lyssnar. Städa å diska till exempel ;-)

      Radera
  4. Den boken låter väldigt spännande, den ska nog matte kolla upp!
    Vi hade också kallt i morse och nu snöar det!
    Soppa är gott och speciellt när det är kallt ute.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  5. Låter som en spännande bok. En sån här dag kanske även Smulan och Amanda skulle tycka den var spännande att lyssna till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom får nog höra bok varje dag vare sig dom vill eller inte. Jag har nästan alltid en på gång.

      Radera
  6. Låter som en bra dag! Bra bok, kattmys och så lite god och varm mat! Det enda som fattas är lite mer värme utomhus.Nosbuff

    SvaraRadera
  7. Den boken lät riktigt spännande :-)Perfekt i vinterkylan att mysa ner sig med god soppa och en spännande bok.

    SvaraRadera