Väderprognos för 5 dagar

onsdag 8 februari 2012

Hej vänner, halva veckan har gått!

 

993wednesday13

Så vackert det var igår kväll med en klar himmel och fullmånen. Här på vischan är det ju verkligen mörkt. Inga gatlyktor (inga gator heller Tänker precis). Det var nästan lika ljust som en mulen dag i natten, tack vare den snö som reflekterade månens sken. Jag satt i sovrumsfönstret en stund och njöt av stillheten och fullmånen.

Jag kom aldrig i säng igår eftermiddag som planerat, men det gjorde inte så mycket. Jag la mig tidigt och somnade fort efter min lilla stund i fönstret. Jag har sovit gott och länge. Jag hade nog sovit 9 timmar inatt. Det var både skönt och välbehövligt. Vaknade utsövd och hade bara lite ont. Inga drömmar störde min goda sömn heller. Jag mår toppen, med andra ord.

Jag har väl inga direkta måsten för dagen, men jag ska nog ta ett varv med dammtrasan på de svarta ytorna. Det är snabbt gjort och jag kan sitta större delen av arbetet. Bara i början när jag ska damma Platt-TVs  ovan och baksida måste jag stå upp. Den är ganska stor (32 tum).

Annars har jag nog inte tänkt “arbeta”. Jag fortsätter att lösa korsord och lyssna på bok.

Idag kommer jag nog att lyssna på

perry-anne-acceptable-loss

Acceptable Loss av Anne Perry, med Inspector William Monk som mordgåtans suveräna lösare.

Kände för att lyssna på mer Engelska. Bra sätt att hålla språket vid liv, eftersom jag sällan talar det numera. Fast den är lättast att inte glömma tack vare alla filmer jag har möjlighet att titta på. Jag har ingen svensk text där de talar engelska. Det är så onödigt, fast när maken är här är filmerna textade, han talar inte engelska lika bra som jag.

Jag har tur för “mitt” bibliotek har många engelska ljudböcker att låna ut. Jag brukar ta minst ett varje gång.

Gårdagens bok suveränt inläst av Frej Lindqvist

1484346

var ganska kort och den har jag lyssnat färdigt på.

Omväxling förnöjer sägs det, så jag gör verkligen det. Härlig komedi/parodi att skratta åt igår och mordgåta idag. Jag har aldrig tråkigt i veckorna med bara Smulan och Amanda som enda sällskap.

Fast visst är jag lite isolerad. Jag kan ju inte ge mig iväg när jag känner för det, inte “springa” ner till affären om jag blir sugen på nåt som inte finns hemma, men det gör inget. Jag trivs med att bo här, långt ifrån trafikbrus och avgaser. Jag vill inte byta bort den lilla frihet katterna har här. De kommer och går som de vill i rastgården. De vill nog inte in till “stan” heller. Två trappor upp i ett höghus med E18 utanför fönstret. Mycket bättre med fågelsång och pippisar att titta på!

Ha en fin onsdag! Halva veckan har ju gått och helgen är nära!

hello_10 /Julia

17 kommentarer:

  1. *vink* *vink*
    Här är det mulet idag och nu helt plötsligt så ligger temperaturen på kring nollan , så idag har jag varit ute på utflykt till min mattes föräldrar :)
    Vi trivs oxå ute på landet även om det betyder att det inte bara är att springa till affären om man är sugen på nåt.
    Här har min matte o husse haft sovmorgon idag med = Myyyysigt !
    Nu är visst middagen klar säger matte , det blir visst fiskgratäng idag = nom nom :)
    Ha en fortsatt trevlig onsdag !

    SvaraRadera
  2. Åhh, jag känner någon som också vill bo sådära :). Hon vill gärna ha en ö annars med stickisen och affären nära men annars behövs ingenting då heller mera. Hon har blivit nere igen och då vill hon helst bo någonstans där det nästan bara finns natur och inte såå många tvåbeningar. Jag förstår henne såklart. Vi tycker att ni är riktigt härliga kompisar och hoppas att er onsdag blir gosig och bjuder på gottigt.. Både till katt och tvåbening.. Nånting kanske finns undangömt någonstans ;). Nosbuffar och Mjölkisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste trivas i sitt eget sällskap om man ska bo som vi och definitivt inte vara mörkrädd...
      Jag har nog varit eremit i nåt tidigare liv, för jag mår jättebra här i tystnaden och ensamheten.

      Radera
    2. Åhh, det låter som mamma! Lugn och ro är A och O jamar mamma. Och att bo som ni gör har hon funderat på länge, men hon har aldrig riktigt kommit dit än. Hon har bott längre bort från stan än hon gör idag men området var stökigt så hon flyttade och så hamnade hon här men vill flytta längre ut har hon jamat, vi får juh se hur hon gör.. Flytta tar tid och kan vara liite krångligt när man är ensam utan egen brummis. Nosbuffar till er allihop från oss!

      Radera
  3. Skönt att du fick sova så gott efter förra nattens avbrutna sömn. Hoppas verkligen att det blir lite mildare nu, för jag tycker att man blir ännu tröttare än vanligt av kylan, och då har vi nog ändå inte så kallt som ni här nere i Skåne.
    Förstår att både du och missarna trivs att bo så naturnära. Frasse och jag bor ju mitt i stenöknen och visst kan vi sakna friheten på landet ibland, det märker vi inte minst när vi är i Hunnebo :-)
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  4. Skönt att både du och katterna hittat ett ställe där ni trivs. Det är så viktigt. Kul att det finns så många böcker att lyssna på också. Gissar att du är en av de flitigaste besökarna på ditt bibliotek?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då. Jag åker ca 1 gång i månaden, kunde jag så blev det nog 1 gång i veckan ;-)

      Radera
  5. Så bra att du mår bättre idag!
    Visst måste det vara en frihet för tjejerna att bos så där de kan gå ut i rastgården och röra sig både inne och ute.
    Man väljer ju själv hur man vill bo (oftast) och sen får man ta det positiva med det negativa och förhoppningsvis överväger det braiga.
    Jag har ju inte valt själv för det gjorde matte till oss men jag vill inte bo på annat sätt, jo kanske men bara matte är där så....

    Kramizar & vovisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ÄR den viktigaste för din matte Aamor! Det är jag säker på, sen att du har matteföräldrarna nära, så de kan se efter dig då hon jobbar är toppen!

      Radera
    2. Jo jag vet att jag är viktigast för matte för hon får "Aamor abstinens" ibland när hon jobbar, hihi blir lite glad när hon berättar det!

      Radera
  6. Det är facinerande med fullmånen ändå! Förstår att du väljer att bo på "landet" och att tjejerna gillar det behöver du nog inte fundera på heller. Lite varmare är det på väg att bli, skönt tycker vi,Nosbuff

    SvaraRadera
  7. Med lite planering, så att man inte står utan förråd, så löser sig det mesta. Om matte hade ett jobb där man kunde jobba hemifrån skulle nog ett litet hus på landet locka. Som det är nu avskräcker pendlingen, tyvärr. Fast vi förstår alla att det är toppen för kissarna. Kurr och burr.

    SvaraRadera