Väderprognos för 5 dagar

tisdag 28 februari 2012

Hej soliga milda tisdag!

 

00013a

Gissa om jag var besviken imorse och tittade ut. Det har snöat inatt Gråtande ansikte… Men eftersom det är så milt och termometern visar +5,7 grader har det mesta försvunnit igen. Trots det är det mycket kvar innan jag får se hela gräsmattan grön igen.

Min förkylning har utökats med en retlig hosta, som inte ger nån lindring. Jag tar i från tårna och ändå händer det inte så mycket. Jag får ta en tur till apoteket också tydligen på lördag för att köpa nåt lösande, så jag får upp eländet i alla fall. Jobbigast är det när jag lägger mig. Inte lätt att kunna hosta effektivt med en katt på magen. Oftast är det Amanda som vill ligga där och hon blir ju också störd av att jag inte ligger still.

Äsch det går väl över… nån gång… hoppas jag…

Idag har jag gjort nåt som jag inte har gjort på länge. Jag brände en skiva med en av mina böcker som jag tidigare bara kunde lyssna på i datorn eller mobilen. Bara för att prova om det gick och det gjorde det. Nu kan jag lyssna på boken i CD-spelaren också. Skönt för den går ju på el och jag behöver inte bekymra mig om batteriet i mobilen eller för högt ljud i datorn när jag spelar kort samtidigt. Ska jag höra boken blir kortspelets ljud alldeles för hög.

Så ännu en sak som jag skrev upp på “vi måste handla” listan. Fler “brännbara” skivor. På listan står redan kattsand och thé. Det kommer säkert många saker till på listan. Inte det vanligaste sakerna som måste handlas varje vecka, dom finns i minnet automatiskt. Biblioteket har fått en egen lista.

Jag ska ta det lugnt idag också. Mina måsten är avklarade redan till hälften. Resten gör jag medan jag gräddar pannkakor. Jag blev så sugen och när jag gräddar dem måste jag ju stå upp. Mina gångövningar tar jag i samband med badrumsbesöken. Det blir 5 steg dit och lika många tillbaka, till och från rullstolen, det är ungefär vad jag orkar just nu. Blir jag bara av med förkylningen orkar jag säkert mer.

Hoppas att ni får en solig tisdag!

tuesday_01 /Julia

20 kommentarer:

  1. Åhh, hoppas förkylningen släpper snart och att allt det vita drar iväg på allvar från er också! Nosbuffar och Gos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hoppas på både att förkylningen ger med sig och att snön försvinner :)

      Radera
  2. Visst blir man lite tröttare när man har en förkylning i kroppen. Men det ger ju med sig så småningom.

    SvaraRadera
  3. Drygt med mer snö, inte precis vad man vill ha nu. Vi hade 12 grader varmt när matte körde hem 15.30, stod så på bilen.
    Rethosta är så jobbig, speciellt om det är en sån som bara kittlar och inget kommer upp.
    En förkylning känns som den varar i en evighet men egentligen går den över rätt fort trots att det är jobbigt.
    Pannkakor är så gott!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pankisarna var jättegoda!!! Vi hade dryga 7 plusgrader på eftermiddan.

      Radera
  4. Vad sugen på pannkaka jag blev när du skrev det, men vi åt vofflor för inte så många dagar sedan, så det får bli en annan gång :)
    Hoppas du blir fri från förkylningen snart.
    Och att snön försvinner oxå.
    Här har det inte varit så mycket snö dom närmaste dagarna.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så jobbigt med hosta, har du provat att "bulla upp" med flera kuddar så att du kommer upp lite mera lite, lite halvsittande sådär när du ska sova? Brukar ju dra igång rejält då. Hoppas verkligen att det ger med sig så att du orkar med en shoppingrond till helgen. Massor med spinnhealing från oss.Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Äsch, jag vill gärna ligga ner. Men tack för tipset :)

      Radera
  6. Åh här nere har det regnat idag , men vi har haft nästan +10 grader :)
    Här blev det nudelsoppa med lite xtra gottigt i till middag idag.
    Hoppas du blir av med den envetna förkylningshostan snart så att Amanda kan sova i lugn o ro :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nudelsoppa med extra gottigt iär min vintervavorit! MUMS!!!

      Radera
  7. Usch stackare, inte kul att vara förkyld :-(
    Kan du inte få nån bra hostmedicin av doktorn? Personligen tycker jag inte de receptfria hjälper alls. Den där lite starkare som doktorn skriver ut är den enda som hjälper.
    Krya på dig nu!

    Kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag har ett recept på hostmedicin som maken hämtar, men jag kan först få den på fredag tyvärr. Så är det när man bor på vischan :)

      Radera
  8. Usch då,men har du testat att dricka honungsvatten och det ska ju vara varmt. Det brukar lindra . Ha en bra dag annars och krya på dig! Kram från oss alla här i Husum.

    SvaraRadera
  9. Trist när förkylningen liksom kommer in i "andra andningen" så att man får dras med den ännu längre. Imponerande att Amanda vill sova i sängen. Mina brukar se väldigt förnärmade ut och sedan fly fältet när jag hostar som värst! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  10. Fy, vilken långdragen förkylning du har drabbats av. Rethosta är jättejobbigt, hoppas din hostmedicin är en av de där dunderbrygderna som dämpar allt, för annars är det ju nästan omöjligt att sova.
    Tack för tipset om att man kan föra över ljudfiler till CD - min mamma har problem med synen och vissa böcker verkar bara finnas som mp3-filer.
    Krya på dig-kramar och tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns massor med ljudböcker på biblan att låna för dem med nedsatt syn!

      Radera