Väderprognos för 5 dagar

fredag 17 februari 2012

Äntligen fredag!

friday16 

Det är en mild morgon, termometern visar bara –1,1 grader. Stor skillnad mot gårdagens kyla. Det sägs att det blir milt under hela helgen. Jaja… vi får väl se.

Mitt nya modem har kommit igår och maken hämtade den. Kul, men när jag frågade hur den såg ut, sa maken bara att den såg väl ut ungefär som den jag har. Jag får väl se när han kommer. Jag kommer inte att kunna bedöma nån skillnad, jag kan alldeles för lite om datorer. Det lär väl visa sig när jag kopplar in den.

Gårdagens deckare palm-elias-corpus-delicti var precis så spännande som jag trodde!

Jag ser verkligen fram emot fortsättningen på berättelsen.

causa_mortis-palm_elias-14513186-frntl

Så här står det på baksidan:

Under ett jourpass blir rättsläkaren Ella Andersson utkallad av polisen till en brottsplats. En gammal kvinna har hittats knivmördad i sitt hem. Ur ett rättsmedicinskt perspektiv verkar utredningen vara enkel, men efter obduktionen inser Ella att hon måste omvärdera sina slutsatser. Kanske finns det en annan förklaring till dödsfallet.
Genom ett konsultuppdrag för en internationell organisation dras Ella även in i en större härva där trådarna löper ända tillbaka till andra världskrigets koncentrationsläger. Hennes bedömningar tycks tillmätas enorm betydelse av flera okända parter samtliga beredda att gå mycket långt för att nå sina mål. Ella tvingas därmed inse att hennes anonyma tillvaro vid obduktionsbordet är slut och att hon inte längre är den som observerar. Nu är det hon som är iakttagen.
Causa mortis* är den andra delen i serien om rättsläkare Ella Andersson. Det är inte bara en intelligent thriller utan den beskriver också i bland ruggigt närgånget hur det går till när en skicklig rättsläkare tar reda på vad som faktiskt hänt ett brottsoffer.
*Causa mortis, latin för dödsorsak.

Det lilla jag hittills har hört av boken är den lika rafflande som den första. Jag ska definitivt lyssna vidare på den.

Dagen kommer att gå åt att vänta och vänta och vänta på att klockan ska bli ½6 och maken ska komma.

Veckan har gått lika fort som vanligt. Ibland blir jag förvånad över hur fort mina dagar går när jag egentligen inte gör så mycket. En sak är i alla fall säker, jag har inte tråkigt under veckorna!

Nu ser jag fram emot en trevlig helg tillsammans med maken.

Ha en jättetrevlig fredag vänner!

HAPPYFRIDAY /Julia

16 kommentarer:

  1. Har läst den, ganska bra. Den bästa boken jag läst i vinter var helt klart Eldvittnet av Lars Kepler. Riktigt bra.

    Lycka till med modemet.

    Nosgos

    SvaraRadera
  2. hej hej Julia och kissarna!
    här ska vi ha mysfredag,middagen blir lövbiff,sås och sallad och ikväll blir det ostbricka med olika kex,ost,vindruvor och olika sorters korvar med te och kaffe och film!
    hälsa maken och se till att ni får en härlig fredagskväll.
    mvh Tacksam,den 34årige pensionären :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt med bra böcker! Skönt för husse att det är lite varmare när han ska gå, hoppas att ni får en riktig myskväll och att det går bra med modemet.Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Hur skulle du kunna ha tråkigt med massa bäcker och två mysiga kissar? Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Jo dagarna bara rinner bort nu för tiden,du verkar ha det mysig där med alla dina böcker och de busiga sötisarna.
    Ha en trevlig helg och lycka till med nya modemet!
    Kramizar från oss / Gunilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det behövs nog, tålamod till att installera nya modemet i alla fall ;-)

      Radera
  6. Jag sa till matte igår att hon skulle skriva Grattis på namnsdagen till dig men tro inte att hon kom ihåg det.
    Vimsa är hon så du får grattiset idag istället!

    Wow har du redan lyssnat klart. Bok 2 verkar lika spännande.
    Ha en trevlig helg!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  7. mjau, kolla vi har två videos hos oss, om ni vill se, *fniss*
    Liiite dålig kvallité, är filmad med mattes *AJFÅN*

    Tass tass

    SvaraRadera
  8. Sent om sidor så kommer jag nu intassandes :)
    Här var det rena rama skridskobanan imorse , matte fick gå och hålla sig i husväggen för att kunna ta sig till sin bil och sen fick hon kliva in på fel sida för hon vågade inte tassa runt bilen :)
    Den där deckaren verkar spinnande tycker matte , kanske nåt man kan se om det finns på bokrean som ju börjar snart.
    Hoppas ni haft en mysig fredag kväll !
    Det har vi , med mycket mys o gottis och självklart lite bus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dom båda två och matte måste läsa dem i rätt ordning. Causa Mortis är en direkt fortsättning på Corpus Delicti.

      Radera