Väderprognos för 5 dagar

tisdag 7 februari 2012

God (?) morgon…

 

103

Usch, jag har sovit dåligt inatt. Haft ganska ont och hade konstiga mardrömmar. Kan det ha varit fullmånen som spökade??? Jag vet inte, men ibland känner jag av den.

Jag vaknade definitivt av ett brak vid 5 och det tog en bra stund innan jag fattade vad som hade åkt i golvet. Det var en del av bråten på soffkanten som fick lite hjälp av katterna. Jag får skylla mig själv för att jag lät allt ligga igår kväll. Sen när jag hade plockat upp sakerna var jag klarvaken och insåg att det inte var nån idé att försöka sova mer. Jag klädde på mig, satte på thévatten och kollade mitt blodsocker. Den är stabil och imorse låg den på 5,4.

Jag slätade till sängkläderna och funderade på vad jag ville ha till frukost. Det blev rökt skinka och ost på ena mackan och min egen aprikosmarmelad med ost på den andra.

Mina två pälsklingar tiggde till sig av både skinka och ost. De fick självklart smaka, de får ju det varje morgon. Har de fått lite är de nöjda och går sin väg och jag får äta ifred sen.

Nu efter lite mat och en extra värktablett, mår jag ganska bra. Fast jag är trött. Idag måste jag nog sova en stund mitt på dagen. Jag ska lägga mig efter att maken har ringt vid 11-tiden. Hoppas att jag orkar till dess, men det gör jag nog. Oftast piggnar jag till så pass att jag glömmer att vila och när jag kommer på det igen är det för sent på eftermiddan för en sovstund.

Jag ska spela mitt spel på fejjan lite och läsa bloggar, kanske titta på nån film också. Jag får se vad jag har lust till. Den obligatoriska ljudboken är i CD-spelaren. Just nu lyssnat jag på en av Arto Paasilinnas böcker. Tio Rivjärn, den handlar om en man med många “fruntimmersaffärer”, som gaddar ihop sig och tar hämnd på honom på slutet.

Allra först ska jag lösa färdigt mitt påbörjade korsord. Förhoppningsvis klarar jag den. Jag brukar klara de mesta, utom de allra svåraste. Jag använder inga hjälpmedel till dem. Fast ibland hade jag velat ha en liten, smidig och bra uppslagsbok, men jag kan ju hitta de mesta på nätet om jag tar mig tid och letar, men det brukar ta tid, för jag hittar nåt som intresserar mig och kikar vidare på det istället. Det ena ger det andra och till slut vet jag knappt vad jag egentligen letade efter… Så datorn brukar vara avstängd då jag sitter och knåpar med bokstäver i rutor.

Om man löser mycket korsord lär man sig hur olika korsordskonstruktörer tänker och hur de använder olika ledord. Bättre ordförråd får jag ju på köpet. Man kan lära sig massor när man löser korsord.

Det var en mild natt med bara –6,8 som kallast. Just nu är det –4,9 grader ute, så den värsta kylan verkar vara över för den här gången. Det är mulet, så nån sol lär jag inte få se.

Ha en fin tisdag!

15 /Julia

18 kommentarer:

  1. Jag o matte har sovit som små grisar , men husse har visst inte sovit så gott.
    Här är det strålande solsken idag och -15 grader , så jag tror inte det blir någon promenad för mig idag heller :(
    Min matte löste mycket korsord för en del år sedan och hon säger oxå att man lär sig efter ett tag vad en specifik korsordskonstruktör är ute efter för ord.
    Hoppas tabletten gör nytta snart om den inte redan hunnit göra det :)
    Ha en fin tisdag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rena värmeböljan hos oss mot era -15... Tabletten har gjort sitt :)

      Radera
  2. Klart att katterna måste möblera om kl 5 på morgonen, så är det ju bara. Hoppas du kan ta igen lite sömn på dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi... bästa att göra det när matte sover! Busfrön är dom, men goa!

      Radera
  3. Åhh det låter det kompisar! Hoppas ni får en jamars gosig tisdag! Nosgos

    SvaraRadera
  4. Mjau! Min matte säger likadant, är det fullmånen som spökar? Matte somnade vid 7.30 i morse! Så hon är lite mer seg än vanligt i kolan!:) Och så har hon ont i halsen, så det blir en lång arbetsdag för mig idag, försöka få henne frisk igen!
    Kram
    Fjutten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta god tass om din matte, Fjutten! Det är du bra på ;-)
      Mjauis!

      Radera
  5. Det var nog fullmånen, känner av den också. Och just den boken av Paasilinna har jag ännu inte läst, måste hitta den snart.
    Hoppas du haft en bra dag ändå.

    SvaraRadera
  6. Vår matte somnade redan klockan 9 igår i sitt depriderade tillstånd och idag är hon kanske inte gladare, men hon känner sig mer som att hon är över ytan idag. Det är hon tacksam för.

    Matte jamar att hon faktiskt aldrig har lyssnat på en bok, hon tror att hon skulle bli stressad av det men kanske skulle det vara precis tvärtom? ;)

    Kram och nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju ljudböcker på biblioteket, låna en och prova!!!

      Radera
  7. Då är du kanske lite varulv, hihi!
    Inget kul att drömma mardrömmar och sen ha ont också.
    Hoppas du fick sova lite middag och att du mår lite bättre nu.
    Det är väldigt kul att välta ner saker som ligger på kanter men kanske inte så kul att vakna av oljudet.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i alla fall läst många böcker om vampyrer och varulvar ;-)

      Radera
  8. Skönt att det har blivit mildare, för någon kattarackarns kyla gillar vi inte! Annars har matte svårt att slappna av. Hon skulle behöva sätta sig till rätta. Slå sig till ro. Har väl svårt att varva ner efter varslet på hennes arbetsplats. Hon drömmer att hon fortfarande jobbar, och det gör henne sååå slutkörd. Hon vill lämna allt detta bakom sig och samla koncentrationen och fokusera på framtiden och nya möjligheter.

    Kurrelisvansvift på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att matte kan lämna det gamla bakom sig och ta nya tag... Vi hejjar på henne!!!

      Radera
  9. Visst är det märkligt hur månen kan ställa till det, matte brukar komma på sådär i efterhand att det är den som spökar. Skönt att teperaturen går åt rätt håll! Nosbuff

    SvaraRadera