Väderprognos för 5 dagar

tisdag 1 november 2011

Godmorgon varma mulna tisdag!

 

ängel

Termometern visar 9,7 grader redan. Det är mulet och grått på himlen. Jag undrar vart löven har tagit vägen. Päronträden och plommonträden är nästan helt kala, med bara nån enstaka gult löv kvar. Liksom ett av äppelträdet, den andra är full med gula löv än så länge. Fröautomaten är nästan tömd på solrosfrön. Pippisarna har varit glupska och den är välbesökt. Konstigt nog finns ganska mycket kvar av den lilla talgbollen utanför fönstret.

Jag var konstigt nedstämd igår kväll. Jag funderade mycket över och tänkte på våra föräldrar. De är borta sedan länge alla fyra. Min mor gick bort sist av dem 2004.

Det är säkert årstiden som påverkar mitt humör mer än vanligt. Det känns vemodigt att se naturen förbereda sig för att ta en paus för vintern. Färgerna är underbara på hösten. Lönnen i bortersta hörnan av tomten som prunkade i allt från grönt till rött, till mörkt orange bara igår har tappat nästan alla sina löv under natten. Jag tänkte ta några bilder på den, men glömde det i helgen och nu är det för sent. Det får bli nästa höst.

Den lilla eken har också gulnat, men jag kan inte ta nån bild på den inifrån. Maken måste ta en dust med gavelfönstret. Det behöver verkligen putsas. F*n också att jag inte kan göra det själv. Så här skitig har den väl aldrig varit förr. Ränder av vatten och damm på utsidan, nos och tassavtryck på insidan. Bedrövligt. Jag hoppas att kunna övertala maken att göra en insatts på åtminstone på gavel fönstret, Det har alltid varit mitt jobb att putsa fönstren, både här och i “stan”. Det känns så ynkligt att inte kunna göra det längre.

Äsch, det löser sig. Jag ska inte gräva ner mig i allt som jag inte kan! Utan glädjas åt allt som jag kan göra (igen).

Jag tänker inte göra många knop idag, bara fixa de olika kapitlen i böckerna jag datoriserade igår och lägga varje bok i sin egen mapp. Nu ligger de olika cd skivorna i var sin mapp. En bok består av allt från 3-4 skivor för en kort roman, upp till närmare 30 om boken är en “tegelsten” och varje skiva har ca 10-15 spår. Det är därför jag tycker bättre om ljudböckerna, som är i Mp3 format från början. Bara en skiva (högst 2 för de riktigt tjocka böckerna) för en bok, toppen.

Jag har fått tips på olika program som hjälper till med numrering, men jag tyckte att de verkade så komplicerade så jag brydde mig inte om att ladda ner nån av dem och jag gör det manuellt fortfarande. Det är lite monotont och intelligensbefriad jobb, men om jag vill kunna lyssna på en hel bok åt gången, utan några avbrott är det nödvändigt att numrera om dem.

Ha en riktigt fin tisdag!

15 /Julia

4 kommentarer:

  1. Tjingeling !
    Kan ni tänka er att här nere på Västkusten så skiner solen nu i eftermiddag :)
    Hoppas den gör det samma uppe hos er !
    Matte o huse har varit iväg och gjort ärenden idag och kan ni tänka er att inget dom kom hem med var till mig ??!!

    SvaraRadera
  2. Man måste få bli låg och deppig ibland.Tror faktiskt man behöver det också.
    Hoppas att du har haft en ok dag. Uppmuntringsbuffar

    SvaraRadera
  3. Så är det för mina matteföräldrar också, mattemor har alltid putsat fönstern men nu kan hon inte stå så länge åt gången så mattefar fixar detta.
    Hos oss har också löven bara rasat och ligger i högar på marken, roliga att hoppa i men det är lite trist ändå säger matte.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  4. hej Julia!
    ja visst är höstens färger fina!
    men jag halkade på ett löv idag och sträckte mig i skinkan,men det släpte efter några timmar som tur var! annars har jag tagit det lugnt och läst hela dagen.
    fick reda på att en kompis haft fest utan att bjuda oss,och då blev jag lite sur en stund för vi ordnade MASSOR med grejer i somras och bjöd på mat osv till 7personer!
    men så tänkte jag: det är DERAS förlust om de inte vill ha oss som vänner! och då blev jag på gott humör igen!
    precis tänk på det du KAN göra istället för det du INTE kan,det brukar underlätta!
    kram kram
    /Lanthandel

    SvaraRadera