Väderprognos för 5 dagar

fredag 5 juni 2015

Det blev ingen blogg igår, sorry!

Dagen bara försvann igår för mig, med kärt besök och Sveriges Mästerkock 2014. Klockan blev bara läggdags plötsligt.

Jag fick besök av Per på onsdagsefter middagen. Tack Per, för den fina chokladasken! Jag hade en del papper som jag ville få hjälp med. Dem fick han med sig och så effektiv han är, så är det redan åtgärdade så långt som han kunde. Det vill säga att de som behhövde fyllas i och skickas vidare är klart! Nu håller vi tummarna och väntar med iver på svar från flera håll. Han hjälpte mig med att packa upp mitt nya pappertugg också, när han ändå var här. Den fungerar utmärkt, jätteskönt att slippa veva för hand!!!



Amanda busade och sov i rastgården och njöt i knäet på Eva, min präst, under hennes besök. Hon kom och hälsade på efter sin resa till Krakow, tack snälla du för den "flytande" gåvan ;-). Hon berättade om sitt besök på förintelselägret i Auschwitz. Jag var själv där på 90-talet. Nu är museet klar. Mycket strikt och sparsmakad. Med många bilder från tiden. Det är ett besök som många borde göra, speciellt de som tvivlar på att allt det hemska alls har ägt rum. Beviset finns ju där och många, som hade turen att överleva sin tid där, har berättat om det och på läger av samma sort.

Idag händer det väl inte så mycket. Jag ska titta färdigt på den påbörjade matlagningstävlingen. Jag kommer att sitta i dörrn och njuter av solen medan Amanda leker på verandan om hon så vill. Fast just nu liger hon och sover i sin lilla igloo på min säng och håller i en liten "ibyggd" musebus, tryggt och mysigt!!!


På eftermiddan kommer min "matkasse" också. Det kommer att bli en gryta på kycklingslår i helgen, (hoppas att den håller sig under transporten i värmen). De var till ett bra pris och det är både gott och saftigt och en gryta sköter sig själv!
Det finns ju så mycket jag skulle vilja ha, men kan inte beställa via Hemtjänsten... Färsk fisk och skaldjur, köttfärs, mejerier, glass är bara några av sakerna som är uteslutna att beställa, för hur ser den frysta kylklampen ut dagen efter i en kylväska under sommaren??? Den är varm och fyller absolut ingen funktion.
Jag vill se den fisk jag köper, liksom skaldjuren. De lite dyrare råvarorna, lite finare kött m m vill jag kunna köpa själv! Ingen av kylvarorna mår bra i en bil i flera timmar. Jag vet ju inget om deras rutiner och det måste jag ta reda på eftersom det är detta jag får/måste leva med.

Vi önskar er alla en solig fredag!
 /Julia

14 kommentarer:

  1. Har varit på Cypern på semesterresa och har nu "läst ikapp". Såg de fina bilderna från begravningen och är glad att det hela gick så bra, även om det förstås var en tung upplevelse för dig.
    Och sedan alla vardagsproblem, det är ju så mycket att tänka på, utöver alla de "normala" dagliga rutinerna. Att kortet inte fungerar är bara ett exempel. Man märker snabbt hur svårt allting blir när sådana saker fallerar.
    Men det går ju framåt, och du betar av punkt efter punkt, fantastiskt bra jobbat av dig!
    Många kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  2. Trevligt läsa din blogg igen - vi blev smått oroliga igår när den uteblev! Hoppas helgens gryta blir god och att du framledes kanske kan få till lite fungerande rutiner så du någon gång ibland kan få handla själv när det gäller fisk mm :-)/Varma hälsningar från Lena å missarna

    SvaraRadera
  3. Men visst är det skönt att det blev lite värme! Du hade fullt upp igår ser vi! Trevligt med gäster! Hoppas att du hittar en lösning på glassen och skaldjuren.. glassen tycker vi de borde kunna lösa i alla fall! Skaldjur och fisk blir ju svårt att se på när man inte är där.. Ta tass om er.Nosbuffar

    SvaraRadera
  4. Visst är det fantastiskt att ha pålitliga, kunniga och empatiska människor i sitt nätverk. Hoppas du snart får tillgång till både färska varor och din ugn, så du kan tillreda delikatesserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja!!! GISSA om jag längtar efter en härlig potatisgratäng med en god köttbit eller en Jansson. För inget av dem går att laga utan ugn. En ugnspankaka med bacon är inte heller fel. MUMS

      Radera
  5. Ja tänk hur dagarna bara kan flyga iväg så, min matte hoppas hennes arbetsdagar innan semester flyger iväg, men det är väl lite mycket att önska när det är nio veckor kvar ;)
    Kycklinggryta är så fantastiskt gott, här ska det bli ceasarsallad till middag imorgon :D Jag äter inte sallad men matte kokar nog lite ägg till min kyckling och mitt bacon, slurp
    Nosgos och trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma!
      Vilken god middag ni får idag! Ceasarsallad, som är så gott! Speciellt om man gör dressingen själv, MUMS!

      Radera
  6. Det var ju fint att det fanns en positiv anledning till att du inte bloggade igår!
    Men jag blir litet ledsen att det ska vara så svårt för dig att få komma ut, hoppas verkligen du får till anpassning av huset så att du kan komma ut och handla din egen mat. Jag tycker det du önskar är så rimligt och dessutom självklart för de flesta. Håller tummarna för att kvarnarna ska mala fort i din kommun! Och så vill jag önska dig en så bra helg som möjligt!

    SvaraRadera
  7. Kul med besök och att Pappers tuggen fungerade :)
    Hmm det där med inköp av kyl och frysvaror måste ju kunna gå att ordna ?!
    Vet inte hur det fungerar uppe i 08-land , men här så hämtar vi lista och eventuell kylväska precis innan vi ska göra inköpet och sedan direkt hem till kunden efter avklarat inköp.

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera