Väderprognos för 5 dagar

fredag 22 maj 2015

Min svåraste dag!


Nu är begravningen över i den intima kretsen av vänner, arbetskamrater och några få familjemedlemmar på min sida. 
Eva höll en mycket fin begravningsakt för Lennart med musik och psalmer som vi båda tyckte mycket om. Hon har en underbar röst när hon sjunger!




Nu gäller det för mig att försöka gå vidare. Det var en svår dag för mig, men jag måste ju.

Ledsagaren P från hemtjänsten var en överraskning. Det var ju M som skulle komma, men P är en kille som jag tycker om och han hjälpte mig mycket. Att komma till Kapellet, gå och handla efteråt och att komma hem tryggt. 
Han fick en lunchpaus under själva akten och medan jag skrev på  alla de papper för att Per och A ska kunna hjälpa till. 
Jag ringde när P kunde komma tillbaka för att hämta mig, när alla pappren var påskrivna och fördelade. Det gjorde han och vi gick hämtade ett paket och handlade mat till kommande veckan.

Per och A delade upp uppgifterna smart mellan sig. Per tar allt som har med inkommande pengar att göra (olika försäkringar och sånt) och A betalar dödsboets räkningar (hyra och andra löpande räkningar). 
De är till stor hjälp för mig. Tack för att ni finns, vill och orkar!

Tack alla ni som har stöttat mig idag på olika sätt. Bloggen, mail, sms och telefonsamtal Det betydde mycket för mig!

Jag önskar er en trevlig fredagseftermiddag och kväll!

 /Julia

24 kommentarer:

  1. Hej vännen! Mina tankar har varit hos dig hela tiden idag. Skickar många varma kramar.

    SvaraRadera
  2. Vi har tänkt mycket på dig idag.
    Bra med hjälp och skönt att få gjort handling och annat.

    Kramar & Nospussar

    SvaraRadera
  3. Eva är en klippa som betyder mycket för dig. De andra som hjälper dig också, förstås. Men det är inte svårt att hjälpa någon som inser att hon behöver hjälp och som tar emot den. Många har svårt för sånt, och då blir det också svårt att hjälpa. Nu är den här dagen snart över. Ingen av oss vet vad framtiden innebär, men jag vet att det för din del kommer innebära starten på ett nytt och annat liv. Utan den du älskar, men inte utan såna som vill vara en vän och ett stöd. Livet tar ibland oväntade och oönskade vägar - det måste vi lära oss acceptera och leva med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar tacksamt emot all den hjälp jag får av mina Änglar!

      Radera
  4. Så fint du skriver om det svåra du gått igenom idag! Jag känner dig ju inte, men jag kan tänka mig att man gärna hjälper dig, du verkar vara en så snäll människa, och med en positiv grundsyn på livet.
    Att få komma ut handla är säkert bra för att skingra tankarna en liten stund. Hoppas du får komma iväg i den takt du orkar och önskar framöver! Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det hoppas jag med. Men det beslutas "över" mitt huvud tyvärr.

      Radera
  5. Du har varit i våra tankar hela dagen, och vi förstår att du nu är väldigt, väldigt trött... begravningen är "bara" ett steg på vägen och avrundar den mest akuta delen av sorgen, ofta full av "måsten" och med lite tid över för tankar och känslor. Nu väntar nästa steg, då det är dags att inse vad som hänt och börja förlika sig med faktum... men var inte rädd, vi är med dig hela vägen och jag har till min glädje förstått att du har massor av människor omkring dig, även om inte alla kan vara där rent fysiskt. Våra varmaste kramar! Gitte och Kicki

    SvaraRadera
  6. Skönt höra att allt det praktiska avlöpte väl idag. Hoppas du å lilla fröken kan sova ok i natt. Varma tankar till er/Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag nog att vi kan. Nu kan jag ju koppla av lite mer.

      Radera
  7. En stor och jobbig milstolpe är avklarad nu. Hoppas du kan börja slappna av mer nu och få sova lite mer, så att du får kraft. Skönt att det gick bra idag, både med begravningen och att du fick komma ut och handla lite.
    *kramar och nosbuffar*

    SvaraRadera
  8. Förstår att din dag varit jobbig, men hoppas också att den även var fin mitt i allt.
    Skönt att du fått så mycket stöd och hjälp. Vi önskar en trevlig helg och mycket vila till dig och Amanda.
    Nospussar

    SvaraRadera
  9. Kramizar och Tassklappar i massor från mig och matte

    SvaraRadera
  10. Denna kommentar kom från Lena, även känd som Svens Matte.
    etersom jar inte kan "redigera" kommentarer, så väljer jag att publicera den såhär. Utan hennes mailsdress. Den är personligen till mig och jag vill inte sprida den vidare!

    Hej igen Julia! Förstår att du så här dagen efter begravningen kanske inte orkar tänka så mycket på praktiska saker. Men när jag nu läser i en av dina kommentarer att du skrver att de insatser du ska få kommer att 'tyvärr beslutas över ditt huvud' så måste jag skriva några rader till dig.
    Så ska det inte vara. Visst man kanske ej får ALLT man önskar men det är kommunens skyldighet enligt Socialtjänstlagen 1 kapitlet 1§ att ha respekt för människor självbestämmande och deras insatser ska sträva mot jämlika levnadsvillkor och med ett funktionshinder ska man som det heter kunna 'leva som andra'. Vet ju ej vad du önskat för hjälp men att komma ut mer än en gång per månad är exempelvis inte att leva som andra, om du nu VILL komma hemifrån mer. MINST 2 ggr tycker jag.
    Vad jag förstår? så trivs du i din lilla stuga och vill? bo kvar. En handikappanpassning av din lilla bostad kan ej vara så kostsam jämfört med andra alternativ.och är ju en engångsåtgärd.
    Om du ej 'får som du vill' så använd gärna termen 'leva som andra' som motiv till insats. Läs mer i stycket med rubrik Människor med funktionshinder och i samma stycke även 7§ angående anpassning av bostad.
    Googla bara Socialtjänstlagen så kommer hela lagen fram.
    Bestämda insatser kan givetvis överklagas enligt vissa rutiner.
    Här är min mailadress ifall du vill kommunicera mer och jag kanske kan hjälpa dig. Lägg EJ ut den på din sida. Du kan ju låta bli att lägga ut kommentaren i helhet om det inte går att ta bort mailadressen. Jag är inte så kunnig gällande datorgrejer.

    Varma hälsningar Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1000-tack för tipset, jag ska verkligen läsa på.
      Jag valde att att publicera din kommentar lte "friserad" i mitt namn med hänvisning till dig, hoppas att det går bra :)
      Jag lovar att kommunikationen mellan oss inte hamnar i bloggen. Inte så att "nån" känner igen det i alla fall.

      Radera