Väderprognos för 5 dagar

fredag 1 juni 2012

Hjälp mig att välja!!!

 

3476

Kan ni, mina gulliga vänner, hjälpa mig (en fullkomlig) novis att välja ny mobil???

Katt Galaxi S III Katt Galaxy Note Katt Iphone 4S 16GB Katt

Jag är sugen på nån av dessa tre olika modeller. Kan ni ge mig för och nackdelar med dem? Ni som kan? Från vänster till höger: Galaxy S III, Galaxy Note och Iphone 4S 16GB.

Jag behöver alla råd och synpunkter ni har! Skriv i en kommentar är ni bussiga. Tusen-tack på förhand!!!

BCthankyou0509 /Julia

30 kommentarer:

  1. Jag har köpt Samsungen till vänster och borde få den nästa vecka. Jag har dess föregångare och är jättenöjd.

    SvaraRadera
  2. Först vill vi jama att er nya design är helt underbar! *tassarna upp*

    Sen till din fråga, vår mamma hade en gång en ajfån och bytte ut den till en nokis (e72) och jamar att ajfån är främst till dem som älskar teknik. Av dem du väljer mellan så skulle hon nog välja den i mitten :) (då den verkar vara minst "skrytig")

    Nosgos och Kärlek <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Den är störst av dom tre, men jag är nog mest sugen på den också ;-) Fast klarar jag = en novis den??? Jag har bara haft enkla mobiler förr.

      Radera
    2. Det var så lite finis! :)

      Hihi, va härligt! Vi tror på dig! Klart du kan lära dig den. Det enda som krävs är tålamod och att du också tror du kan fixa det. Att du bara haft enklare tidigare ska inte vara något hinder.. Vill du ha en smartfån så kan du lära dig den också :)

      Nosgos och Stöttning <3

      Radera
    3. Klart att jag fixar den (säger jag mycket försiktigt) det gäller att lusläsa manualen ;-)

      Radera
  3. Jag har iphone 4, nästan precis likada som iphone 4S vad jag förstår.

    Jag tycker iphone är väldigt bra, lätt och rolig att använda. Enda som jag inte gillar med den är att det är krångligt om man vill lägga in en egen ringsignal, tex en låt. Men det är ju dock inte hela världen. Har ju inte provat de andra smarttelefonerna så jag kan inte säga något om dem. Iphone skall ha en bättre och klarare bildskärm. Sambon jämförde me nån som hade samsung tror jag det var som var den senaste modellen och sambons iphone hade mycket bättre och snyggare bildskärm.

    Vad är viktigast för dig med din mobil? Vad vill du kunna göra och vad vill du absolut inte vara utan.

    För mig är det viktigt att jag kan kolla lokaltrafiken, kolla på kartor när jag jag skall hitta, blogga, maila, ringa, smsa, fota osv. Lite som en liten minidator.


    Kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill lyssna på böcker = så plats för minneskort är ett måste, men annars har jag nog inte tänkt så mycket eftersom jag aldrig haft nån mobil med uppkoppling innan.

      Radera
  4. Jag verkar ha fått äran agera talesperson för Galaxy Note. Det gör jag gärna för jag älskar den :)

    Den är stor, rejält mycket större än de andra mobilerna på marknaden. Det tog bara någon dag så hade jag vant mig vid storleken och jag tycker andra mobiler ser ut som fjuttar i jämförelse nu mer. :) Det går bra att ha den i fickan trots att det finns de som påstår att det inte skulle vara möjligt. (De som säger det har nog aldrig ens provat).

    Skärmen är stor! Man ser bra, kan förstora upp texten bra utan att tappa var man är på en webbsida t.ex. Att knappa in text är toppen på grund av just storleken, gott om plats för fingret. Pennan är kanon. Man bara håller in knappen på pennan och knackar med den var som så kan man anteckna vad man vill. Kan också omvandla den text man skrivit in för hand till "data"text. Batteritiden är superbra också! Pennan kan användas som finger och välja grejer, knappa in text och annat med.

    Kameran är bra med många inställningsmöjligheter.

    Tror alla Samsung har plats för minneskort och den har ju stort internminne så det går bra utan minneskort. Jag har ett på 4gb, mest för att jag hade ett hemma och enkelt att samla böckerna där. Rekomenderar att du laddar en speciell app för just böcker, så kan du bokmärka och läsa fler böcker på samma gång utan att tappa bort var du är i de andra böckerna.

    Storleken har gjort att jag har laddat ner ett antal e-böcker också i den, som jag kan sitta och läsa på bussen t.ex. :)

    För mig finns bara fördelar med Noten. Vill du veta mer så får du fråga.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lutar nog åt att det blir den, mycket tack vare att du och många andra ger den så höga betyg :)

      Radera
  5. I och för sig så har Iphone ett klart koncept, antingen gillar man det eller inte. Har man en android har man fler inställningsmöjligheter. Gillar man t.ex. inte den inbyggda kontaktboken, så laddar man ner en ap som ändrar utseendet. Tror inte det går att göra med en Iphone utan att bryta sig in i mjukvaran (jailbreak).

    Vet inte hur Iphonen fungerar och hur pass beroende man är av Itunes för att föra över filer. Med noten och Kies programmet behöver man inte sladd utan ansluter trådlöst och kan föra över filer på den vägen. Kopplar man in med sladd i datorn dyker både internminnet och det externa minnet upp som vilket minneskort som helst i datorn.

    En annan grej som jag gillar är att man kan använda telefonen som trådlöst modem. :) Man skapar enkelt ett trådlöst (WiFi) nätverk med upp till nio datorer som kan ansluta. Använder det inte så ofta men det har hänt att det kommit till bra använding. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt det där är ÖVERKURS. Jag börjar nog med att ringa, lyssna på bok och ta några bilder *fniss*. När jag har lärt mig det kommer nog resten sedan.

      Radera
  6. Matte här: Jag har en Iphone av den modell du tittar på. Är jättenöjd men var skeptisk innan. Tycker den är smidig, och så finns det mycket appar om man vill ha det. Du lär ha gott om plats för dina böcker i och med minnet. Jag tycker att kameran är helt ok också och använder telefonen till det mesta vilket jag inte trodde att jag skulle göra. Gå på känsla du, tror alla är bra och sen handlar det bara om att vänja sig! Ha en trevlig kväll! Hoppas att husse kommer tidigt!

    SvaraRadera
  7. Måste börja med att säga jag tycker nya blogglooken är superfin! :D
    Jag har en iPhone 4, alltså modellen före 4S. Köpte den när 4S kom, eftersom den gick ner i pris då. Kanske något att fundera på, om den finns kvar?
    Jag trivs bra med iPhone, men jag utnyttjar säkert inte en promille av alla finesser, så jag är verkligen ingen expert. En nackdel har jag upptäckt, nämligen att det är jobbigare att skriva sms eftersom det inte finns något automatiskt skrivprogram som "fyller i" orden. Och rättningsprogrammet är ganska rudimentärt. Men kanske är detta åtgärdat på den senaste modellen? Men annars tycker jag den är helt ok :-)
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  8. Åh.. kom just på en sak. Hur har du det med din svaga sida. För man får nog rätt ofta använda två händer med den. En att hålla med och en att skriva bläddra med, kanske mer så med Note än med andra mindre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog hålla i saker med vänster hand, men inte till exempel ett fullt glas.

      Radera
  9. Blogghjälpen har en Samsung Galaxy II och är jättenöjd med den. Problemet är bara att så fort man köpt en kommer en ny modell, men det får man väl leva med.

    SvaraRadera
  10. Vilka olika åsikter du har fått Julia!!! :D

    Vi jamar så här, att när matte valde ny felletån för en månad sedan så tittade hon på Neas felletån, men valde till slut föregångaren till Samsung SIII, samma som Peter har alltså. Matte tyckte att felletånen var ett litet helvete till en början, men nu förstår vi det mesta och tycker att den är jamarmysig.

    Lillhusse som hjälpte matte att välja och själv har en iPhone 4S jamar att han nu i efterhand när han har fått se min och mattes felletån att han nog hellre skulle ha velat ha en sådan.

    En negativ sak som vi har upptäckt med Samsungen är att det inte är så lätt att blogga med den som vi hade tänkt, på det sättet är nog Neas felletån det bästa valet.

    Nosbuffar och kramar

    SvaraRadera
  11. Grattis till din nya mobil !
    Min matte säger att när hennes abonnemang går ut så ska hon välja nån av Samsung modellerna eller så blir det väl som vanligt en Sony Ericsson ;-)

    SvaraRadera
  12. Matte har en galaxy SII och är supernöjd med sin. Hon har aldrig haft en smartphone innan men tyckte den var enkel att hitta i bara man kom på tekniken med touchskärm. Den telefonen har föresten utsetts till bästa telefonen i mängder av tester, så det hade varit spännande att testa SIII ;)
    Jag har inte provat själv men hört flera som lyssnar på talböcker att iphone är bökig just till det, man måste hålla på och fixa med filerna innan för att den skall spela upp dem i rätt ordning och om jag inte minns helt fel måste man konvertera dem från mp3 till något annat filformat som den klarar av att spela upp.
    Jag tror iphone har den sämsta kameran om du har tänkt ta mycket kort.
    Lycka till och hoppas du blir nöjd vad du än väljer!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån smartphone har jag inte heller haft förut. Nu har jag i alla fall bestämt mig vilken hag ska välja!

      Radera
  13. Ser att du redan skaffat en iphone
    jag har ju iphone oxå
    gillar den mycket
    finns mer på en iphone att använda än en vanlig mobil
    om man vill ha det.

    Tasskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har INTE skaffat nån ajfån, jag ber ju om råd här *fniss*

      Radera
  14. Min mobil pajjade, så jag behöver också en ny mobil. Ser att du fått olika tips här. Så bra, för jag själv har inte en aning! ;-)
    Så fint du har fått här!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera