Väderprognos för 5 dagar

måndag 4 juni 2012

Hej blåsiga mulna måndag!

 

Gustavmåndag

Termometern visar triss i ettor = 11,1 grader. Det är mulet och vi har bara några enstaka blåa gluggar i skyn, dessutom blåser det. En typisk måndag med andra ord! Annars brukar det vara strålande sol på måndagen efter en regnig helg. Skönt för alla dem som måste jobba idag att solen har gömt sig, men visst längtar vi efter lite mer värme.

Jag vaknade tidigt, vid ½6, och kunde inte somna om. Det var lika bra att gå upp och fixa frukost och börja dagen.

Jag har varit ute på nätet och läst ganska mycket om min kommande mobil. Jag har aldrig haft en så avancerad förr. Jag ville läsa på lite i förväg. Visst är det spännande och självklart hoppas jag att jag får den på fredag, men inget att göra åt om den inte kommer förrän nästa vecka. Han sa att det skulle ta mellan 3 och 5 arbetsdagar… Det är ju helg på onsdag. Jag har liiite dåligt med tålamod tyvärr. Vill ha… NU!!!

Jag valde om bland ljudböckerna igår och väntar med Anna Jansson senaste deckare för jag är säker på att maken vill höra den också. Jag kan lika gärna lyssna på annat när han inte är här.

Jag valde Viveca Stens första bok som vi fick med DVDn Morden i Sandhamn

morden_i_sandhamn_-12819106-frntl 

Filmen är baserad på hennes första bok I de lugnaste vatten, boken följe med filmen som en extra present. Det finns ytterligare tre deckare, I den innersta kretsen, I grunden utan skuld och Inatt är du död med kriminalinspektör Thomas Andreasson och juristen Nora Linde som huvudaktörer och alla utspelar sig på Sandhamn, i Stockholms ytterskärgård. Vi har dem alla. De tre senaste hämtade jag igår från TPB via nätet. Vilken lyx att kunna låna böcker utan att behöva besöka biblioteket. Nu kan jag få tag på de flesta böcker jag vill lyssna på hemifrån. Härligt!!!

Flera somrar på 80 och 90 talet köpte vi Vaxholmsbolagets båt-kort som tillägg till SLs månadskort för en billig penning och åkte på dagsutflykter i skärgården. Med matsäck och badkläder var det mysigt att åka på morgonen och hem på kvällen, när vädret var fint. Vi har nog varit på de flesta öar som Vaxholmbåtarna lägger till vid.

De var roliga semesterdagar som inte kostade speciellt mycket. Äta måste vi ju hemma också. Tilläggskortet gällde ju på alla båtarna och priset för kortet tjänade vi in på bara några båtutflykter.

Vi har varit flera gånger på Sandhamn också, njutit av Bageriets Seglarbullar, nästan ett måste om man är där, och köpt med oss en Seglarlimpa hem. Men favoritön var Arholma!

Filmen var nästan en AHA upplevelse när vi kände igen oss på ön. Jag vet inte om fler av böckerna är inspelade, men böckerna är spännande!

Förhoppningsvis bryter solen igenom molnen, den gör tappra försök nu, så lite nytta gör nog blåsten trots allt. Temperaturen har stigit lite också, det blir kanske varmt i eftermiddag, vem vet.

Ha en fin början på veckan!

00026 /Julia

Ett tillägg:

Till Rebellen Penny!

PICT0751

Här är bilder på RC’s torrisar vi pratade om på fejjan. Aegeing +12 till vänster och Outdoor +7 till höger.

Lite dåliga bilder, men hoppas att ni kan se torrisarna ändå.

Mjauis!

14 kommentarer:

  1. Hoppas på att telefonen kommer på fredag. Förstår att du längtar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, man blir ganska luttrad när man bor här. Hur många gånger kommer inte saker med fredagsposten... Gubben kommer ju direkt hit från jobbet på fredagar, då är det bara att vänta till fredagen efter ;-)

      Radera
  2. Ingen sol här nere heller idag , men jag kanske inte ska klaga som haft mer eller mindre soligt hela helgen :)
    Min matte varit ledig idag = mysigt med en sovmorgon !
    Jag har mest sovit hela dagen och min matte har varit och handlat lite och sprungit ett x-antal gånger ner till tvättmaskinen.
    Så snart ser man botten på tvättkorgen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få se botten på tvättkorgen, så länge det nu vara ;-)

      Radera
  3. Det är mulet och blåsigt här också! Brrrrr
    Hoppas att "fånen" kommer denna veckan! Det är så trist att behöva vänta på saker. Det är lustigt att tålamod kan vara så "flexibelt": jag har världens bästa tålamod när det gäller vissa saker. Men... När jag väntar på något jag beställt t ex, så vill ha att det skall komma "i går"...
    pussåkram
    lillie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått lära mig att vänta, men visst vill jag också ha beställda grejer "igår" *fniss*

      Radera
  4. Åhh, förstår att du längtar efter fånen. Hoppas den kommer på fredag och inte väntar med att komma tills nästa vecka, det vore inte såå snällt tycker då inte jag! Här är det kallt också, regnruskigt och blåst om vartannat och det är riktigt tråkigt.. Man kan varken sola eller värma sig på balkongen.. Då är det tur att man har en tvåbening inomhus i och för sig ;)

    Hoppas ni får en härlig vecka! Nosgos och Kärlek <3

    SvaraRadera
  5. Det där med brist på tålamod har jag full förståelse för. Hoppas du får din nya telefon till helgen!

    SvaraRadera
  6. Visst är det svårt att vänta på nått man beställt, man vill ha det genast, hihi. Matte är likadan!
    Det är kul att känna igen sig när man ser nått på TV som man besökt. Matte såg en film som utspelade sig i Seattle precis helgen efter hon varit där och hon sa att hon kommenterade hela tiden "det såg jag, där var jag osv". Fast nu är det längesen hon var där.

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR kul att se kända trakter på film! Ställen som man har egna minnen ifrån :)

      Radera
  7. oj, ½6, tur att vi alla människor är olika. Jag är nattmänniska och är uppe ganska länge, sedan sover jag ganska länge oxå, så visst är det tur att vi är olika.
    Jag har oxå åkt med Waxholmsbåtarna när jag bodde i Sthlm. Trevliga båt turer är det.
    Hoppas du får din nya mobil till fredgag.

    Säger som Aamors matte ,visst är det roligt när man ser filmer från dom platser man själv har besökt.


    Ha en fortsatt bra vecka och hälsa katterna

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hoppas att mobilenen kommer :) annars får jag vänta en vecka till. Det är såhär när man bor på vischan.

      Radera