Väderprognos för 5 dagar

lördag 9 juni 2012

Hallå vänner!

 

Lördagsdrinkar

Hoppas att ni har en fin lördag. Det har vi. Maken tittar på Discovery Science och jag leker med min nya “leksak”.

PICT0752-001

Och ja! Jag har sovit inatt, fast jag vaknade klockan jättetidigt. Självklart ville jag genast börja och utforska hur mobilen fungerar redan igår kväll, men som alla vet måste den ju laddas först. Sedan strulade bytet till nytt sim-kort lite också. Vissa funktioner är enkla, andra jätte knepiga. Så jag gick och sov några timmar till på förmiddan!

Men det viktigaste är klart i och med att skyddsprogrammet är installerad. Ett komplett skydd mot virus på nätet, obehöriga och stöld. Det är samma skyddsprogram som jag har i datorn. Jag fick en årsprenumeration för Android-mobiler för en billig penning från dem via mail. (Hur dom - företaget nu kunde veta att jag har skaffat ny mobil? Läser dom min blogg, eller???)

En sak retar mig dock, den “möblerar om” minneskortet, men det är säkert mitt fel. Att jag inte kan, inte än. Och jag kan inte få info från min dator till mobilen, men det är  mitt fel, eller rättare sagt min okunnighet, det med. Men det löser sig säkert. Men ett minneskort med bara filmer fungerar bra!

Jag har lyckats med att få in e-postadresser, telefon och mobil nummer m m i alla fall, fast mycket kommer jag att få göra för hand, tyvärr. Äsch det löser sig, det med säkert.

Annars tycker jag om den. Visst är den jättestor mot de mer vanliga mobilerna, men jag vänjer nog snabbt.

grweekend /Julia

21 kommentarer:

  1. En sak dock som tog mig ett tag innan jag var med. Både telefonens interna minne och ditt externa minne dyker upp när man ansluter till datorn. I telefonen heter det flyttbara minnen external_sd och i mitt så görs inga större ändringar där faktiskt. Fast jag brukar göra en mapp på minneskortet och i mappen lägger jag alla böcker, musik och annat jag har i den. Bättre än att ha alla filer "lösa".

    Hur gör nu du när du överför filer? Finns ju även Kies programmet om du inte vill använda programmet som ett externt minne.

    SvaraRadera
  2. Det här är överkurs ännu. Jag har inte lyckats koppla ihop datorn med mobilen än.
    Jag stoppade i ett minneskort med filmer, de fungerar.
    Men när jag tog ett med böcker hade den möblerat om filerna och mapparna totalt.
    Jag har böckerna i var sin mapp på kortet, men mobilen ändrar ordningen på dem. Den liksom öppnar mapparna och blandar ihop allt :(

    SvaraRadera
  3. Nu tror jag att jag förstår hur du menar med att ändra om filerna. Det störde mig också tills jag installerade rätt app :D

    Det är ju med apparna som man "bygger" sin personliga telefon. När det gäller böckerna så har jag en jätte bra app som heter https://play.google.com/store/apps/details? Smart AudioBook Player.

    id=ak.alizandro.smartaudiobookplayer&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImFrLmFsaXphbmRyby5zbWFydGF1ZGlvYm9va3BsYXllciJd

    Om du samlar alla böckerna i en mapp på ditt externa minneskort, så anger du bara den mappen till AudioBook playern, så håller den reda på alla böckerna där. Du kan lägga bokmärken, läsar flera böcker samtidigt utan att tappa bort dig i de andra böckern. Den tar vid där man slutade läsa och en del andra bra funktioner.

    SvaraRadera
  4. Ok. Se först om du kan koppla i hop mobilen med datorn och kopiera över dina filer till datorn, kanske måste du formatera minneskortet i mobilen för att få "rätt" filstruktur med mobilen.

    SvaraRadera
  5. Är på Facebook om det är något, vi kan ta det via chatten där om du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegulligt, men just nu får det inte plats med mer info i huvudet.
      Jag känner mig som Nalle Puh, med mycket liten hjärna ;-)

      Radera
    2. HURRA!!!
      Jag har hittat och installerat appen. 1000-tack!
      Nu ska jag bara lära mig att använd den!

      Radera
  6. Det är rätt så spännande med ny mobil men när man försöker och försöker få rätt på allt och inte fixar det så tänker i alla fall matte "vad ska jag med den till?" men sen klarar hon det!
    Du kommer att fixa allt galant när du väl vant dig vid allt!

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det ;-)
      Det får ta den tid det behöver!
      Hittar ju nya saker hela tiden :)

      Radera
  7. Hejsan vännen! Lycka till med din nya tele :) Kramisar

    SvaraRadera
  8. Nä då min matte är inte alls avis på din nya leksak ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske nåt för henne när det är dags att förnya abonnemanget ;-)

      Radera
  9. visst är det trevligt med nätvänner som kan hjälpa en, om det behövs, det har jag oxå *råkat ut för* :):)
    finns trevligare folk på nätet tror jag iaf, än live, har iaf den erfarenheten. Ingen live har riktigt ställt upp när jag velat haft hjälp med det ena och det andra.
    Hoppas du kommer att trivas med din nya mobil.
    Jag har ju en iphone, den trivs jag med. Har aldrig ångrat mig. Finns hur mycket som helst att hämta hem, det man är intreserad av.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog en hel del till dom här nya också, men flest till just iphone.

      Radera
  10. Åh så kul med nya feletonen! Blir nog jättebra när du kommer igång! Skickligt att du fick med det mesta från den gamla! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaeee, mycket gick förlorad och kvar i den gamla telefonen. Men uppgifterna ÄR kvar i alla fall.

      Radera
  11. Va kul att du fått hem nya mobilen :-) Hoppas du snart får kläm på alla funktionerna. Finns så mycket roligt att göra med smartphones.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar inse hur mycket bättre smartphones är mot de gamla traditionella.

      Radera