Väderprognos för 5 dagar

tisdag 26 juni 2012

Hej soliga tisdag!

 

Iors sol

Dagen började med regn, men nu har solen äntligen tittat fram igen. Det är inte sommarvarmt. Termometern har bara orkat upp till 15,7 grader än så länge, men hopp om lite mer värme under eftermiddan finns definitivt!

Jag väcktes igår kväll av telefonen vid 22:40. Jag hade tyvärr inte tagit med mig mobilen till sängen, vilket betydde att jag var tvungen att gå upp för att svara. Vilket innebar att jag svarade på samtal nummer två som kom några minuter efter den första. Den första ringdes från ett anonymt mobilnummer och den andra från en fast telefon. Jag kollade båda så småningom på Eniro med hjälp av datorn.

Det var hemtjänsten som undrade hur jag mådde, de påstod att jag hade larmat eller nåt. Märkligt sätt att utrycka sig på. Jag talade om att jag inte hade larmat och mådde bra. Var i och för sig arg över att bli väckt precis när jag hade somnat men att allt var OK.

Det var ett konstigt telefonsamtal. För när jag larmar hörs det ur mitt larm att den är i funktion och det är därifrån de ropar på mig i första hand och den hörs i hela huset.

Jag kan inte larma av misstag heller eftersom armbandet med larmet har jag inte på mig på nätterna (heller). Det sitter alltid på vänstra armstödet till rullstolen, precis som vanligt! Dessutom kan inte någon av katterna utlösa larmet eftersom de inte kommer åt den sen jag fick den nya som fungerar via mobilnätet.

Den var mol tyst och inget syntes på den att den var i gång eller om den hade slutat fungera vilket också syns på den, liksom om det är störningar i mobilnätet den är kopplad till. Men vid en koll av de två uppringande nummer var det hemtjänstens fasta telefonnummer den ena i alla fall. Mobilnumret fick jag inga uppgifter på.

Jag började fundera över om nån bara ville kolla om det fanns folk i huset. Lite otäckt kändes det innan Eniro bekräftade att ett av numren verkligen tillhörde hemtjänsten.

Jag har aldrig någonsin varit rädd här ute, men visst blir till och med jag lite skärrad av märkliga telefonsamtal mitt i natten.

När jag äntligen kunde somna om sov jag gott utan några drömmar. Inga som jag kommer ihåg i alla fall.

Idag har jag fortsatt med hjärngympan i korsordsbilagan och min påbörjade bok.

Jag började om att lyssna på

Annika Östberg

Annika Östbergs självbiografi. Det var länge sedan jag hörde den. Det är stora skillnader mellan hennes egen berättelse och tidningsskriverierna om vad som egentligen hände när hon hamnade i ett Amerikanskt kvinnofängelse.

Ha en solig tisdag!

GodawLis%20(16) /Julia

18 kommentarer:

  1. *vink* *vink*
    Här började oxå dagen med regn :(
    Men nu verkar det faktiskt som om solen tittar fram lite :)
    Vilken tur att Eniro i alla fall kunde bekräfta att det ena nummret var från Hemtjänsten !
    Det andra mobilnumret var nog från dom med säger matte , för hemtjänsten brukar ha skyddat nummer på sina mobiltelefoner.
    Här har vi haft lite sovmorgon idag = myysigt att ha det mitt i veckan :)
    Ha en fin tisdag , tjejer !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var nog så, men inte kul att bli väckt sådär, för mig, utan anledning.
      Nåt har tydligen löst ut mitt larm hos dem, men inte hos mig.

      Radera
  2. Hejsan vännen! isch vad läbbigt att vli väckt så. ibland när det blåser eller regnar så brukar jag ligga på helspänn o lyssna o det tar jättelång tid för mig att somna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regnet tycker jag låter rofyllt, mysigt att somna till. Vi har sett solen på dan, men nu är det mulet igen.

      Radera
  3. Hei, jeg fant din blogg gjennom Dui og Decos blogg. Jeg heter Pernille, og er en liten angorakatt.
    Ønsker deg en fin dag:-)
    Klemmer fra Pernille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till oss Pernille!!! Kram å nosgos tillbaka!

      Radera
  4. Usch det känns lite, ganska mycket läskigt när nått sånt händer. Märkligt att det inte gav "utslag" hos dig om det nu var larmat. Du har inte ringt upp under dagen för att kolla?
    Mattefar tappade en gång sina husnycklar, många år sen men matte berättade det, hihi och då ringde det någon och ville köpa bildäck och han hade inga bildäck till salu.
    De fick snabbt bytar låskolvar till de gamla de haft innan och sen hände inget.
    Skönt att ni fick lite sol idag.

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det hemtjänsten i alla fall.
      Jag har ju inget med dom att göra annat än att jag har ett larm som jag hittills sluppit använda.

      Radera
  5. Visst blir man orolig över telefonsamtal från ett nummer man inte känner igen. Särskilt om det ringer mitt i natten. Tur att det bara var hemtjänsten. Och - hellre att de ringer en gång för mycket och kollar att allt är OK än en gång för lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visserligen är det bra att dom kollar, men jag blev dock väckt och det var orden "eller nåt" som jag reagerade mest på.

      Radera
  6. Lite märkligt var det allt, det är väl bra att de ringer men det där "eller nåt" lät ju lagom seriöst. Skönt att du fick veta att det var hemtjänsten ändå.Här väntar vi fortfarande på solen,den har tittat fram lite grann men inte tillräckligt..Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var just det där "eller nåt" som jag reagerade på!!!

      Radera
  7. Svar
    1. Innan jag verkligen VISSTE vem det var, kändes det lite obehagligt.

      Radera
  8. Förstår att du reagerade på ordet: "eller nåt" * Det skulle nog jag oxå göra, om det ringde ngn okänd. Tur att detvar hemtjänsten iaf. Min moster har ju oxå larm som hon kan larma om det är ngt hon vill larmtjänjsten eller om dom ringer henne. Hon bor ju sedan början på året, på ett äldreboende.

    Okända nummer ska man nog helst inte svara på. Händer här ibland, att det dyker upp sådana nummer. Ska sluta att svara på dom. Får kolla på hitta.se och se vad det är för nummer.

    Ha en bra vecka
    Tasskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inget annat att göra med dem än larmet. Jag har dessutom inga offentliga uppgifter om mobilnumret heller och nån fast telefon har vi inte längre.

      Radera
  9. Det är obehagligt när det ringer och man inte hittar numret på Eniro. I princip alla finns ju där.
    Jag frös nosen av mig i söndags, 9,2 grader!
    Matte tycker också det är fascinerande att läsa om Annika. Vad jag förstår hade hon tidigare ett tragiskt liv.
    Ha en skön onsdag, hoppas solen skiner på er.

    SvaraRadera