Väderprognos för 5 dagar

lördag 24 september 2011

God morgon soliga lördag!

 

67

Solen skiner från en klarblå himmel och det finns inte ett moln så långt ögat når, men det blåser lite. Termometern visar 9,8 grader.

Vi lagade “hotell frukost” enligt makens önskan. Ägg, bacon med stekta tomater. Jisses, magen står i fyra hörn efter den rikliga rikliga frukosten. Tur att vi äter det så sällan.

Det är en viss ändring i min tänkta matsedel. Maken vill ha min köttfärsgryta med svamp (trattisar och annat han hittar). Han har precis gett sig iväg för att plocka några (fy så avis jag är!). Vi har ett ställe med svart trumpetsvamp som han ska kika på också. Han plockar det han hittar utan att behöva vara borta så länge. Jag sa att om det finns några stensoppar (Karl Johan svamp) ska han definitivt plocka med sig dem också. Den svarta trumpetsvampen brukar vi torka, den är så god att stöta grovt och ha i vilken gryta som helst. En smakförhöjare även för dem som egentligen inte tycker om svamp. Det är oftast konsistensen de inte gillar.

Torkad svamp är en utmärkt billig julklapp att ge bort. Det har vi gjort i många år då det har funnits svamp att ge bort. En annan sak som vi brukar ge bort i julklapp är osötad fryst äppelmos, den är minst lika populär julklapp, som svampen. Oftast behöver moset inte ens sötas efter frysningen, den blir automatiskt sötare efteråt. Vi har en del diabetiker i bekantskapskretsen. De får söta moset om de vill med vad de vill. Den är definitivt inte olämplig för diabetiker. Vi brukar inte söta den själva, det behövs inte äpplena är söta nod ändå.

Jag blev extra glad över posten maken hade med sig. Han hade med sig fler CD-skivor från Alice gulliga matte. Hon skickade många av David Eddings fantasy böcker bland annat örongodis. Jag tyckte mycket om Stephenie Meyers böcker om Edwards och Bellas kärlekssaga och Sagan om Ringen böckerna, av J R R Tolkien. Hon trodde at jag skulle gilla dessa också, fulla med magi och drakar, men inte så blodiga som “vanliga” böcker om vampyrer och varulvar. Jag vill gärna sova utan mardrömmar Förvånad. Spännande!!!

Vi önskar er en riktig fin och solig lördag!

7j /Julia

2 kommentarer:

  1. Gomorron från ett Skåne där solen också skiner, vilket är en klar fördel när man har loppis på gården :-) Flera av grannarna har rensat vinds- och källarförråd och nu ligger prylarna prydligt upplagda på långbord på vår gård. Måste ner och fynda!
    Jag äter alltid ägg och bacon på helgmorgnarna, det är så skönt att hinna njuta ordentligt av frukosten och dessutom håller man sig mätt längre.
    Härliga helger - jag älskar er!
    Ha det mysigt nu och njut av make, katter, god mat och lagom blodiga böcker :-)
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  2. Svamp som är så gott! Tolkien är en av mattes favoriter! Hoppas att du gillar dem.Nosbuff

    SvaraRadera