Väderprognos för 5 dagar

torsdag 29 september 2011

God eftermiddag, vänner!

 

Torsdag

Vädret är soligt och fint ute, temperaturen är mysiga 19,9 grader i skuggan och dörren mot verandan är öppen till jamisarna glädje. De älskar att vara där ute också.

Det har hunnit bli torsdag redan, så fort veckan har gått! Det sägs att tiden går fort om man har roligt. Så sant, jag har haft roligt den här veckan med att datorisera mina ljudböcker, jag har bara en kvar av dem som finns här ute. Den avslutande delen av Håkan Nessers dekalog om Kommissarie Van Veeteren, Fallet G. En av de bästa i serien. Äntligen får han lösningen på karriärens enda olösta mordgåta.

Det var länge sen jag lyssnade på den, kanske ska jag göra det. Fast jag  ska vänta tills jag har lyssnat färdigt på den bok som är i CD-spelaren just nu. Anne Holts 1222 över havet. Mordgåtor i Norska fjällvärlden under en snöstorm, som före detta kommissarien Hanne Wilhelmsen – numera rullstolsbunden efter en skottdrama, löser elegant.

Jag har haft flugornas krig, här hemma. Jag har fått in några äckliga spyflugor. Hur dom har tagit sig in i huset är en gåta, men nu tror jag att jag har blivit av med dem. Beväpnad med en flugsmälla har jag slagit ihjäl dem en efter en, när de var dumma nog att sitta på fönstret, de var ganska loja. Ingen av katterna ville hjälpa till med jakten konstigt nog. Märkligt för annars är dom pigga på att jaga de få insekter som lyckas ta sig in. Jag hatar flugor och insekter, speciellt getingar är otäcka. Jag är allergisk mot deras sting och måste akta mig.

En sak är säkert att jag har fått mer motion i benen än på länge. Jag har träningsvärk i benen efter alla gånger jag har skuttat i och ur rullstolen. Snart behöver jag inte ta stöd med händerna för att stå upp Blinkar. Undrar om det blir bestående efter att träningsvärken har släppt i lårmusklerna. Jag kan alltid hoppas. Några gångövningar har jag inte gjort igår och idag, jag är för trött i benen för det och jag vill absolut inte ens ta risken att falla.

Jag har pratat med min väninna. Det verkar som om hon får komma hem till helgen. Hon har assistent dygnet runt annars också, så ensam kommer hon inte att bli. Hon låter rätt så pigg nu, men det går upp och ner som för oss alla. Vissa är skörare och kan inte hantera de dåliga dagarna lika bra som andra. Jag hoppas att hennes dåliga dagar är slut för denna gången och hon har fått förtroende för någon (proffs) som kan lyssna och hjälpa henne att bli frisk.

Nu ska jag ordna med lite mat, jag är hungrig. Jag tar nog en skål med fruktyoghurt och en näve flingor till. Enkelt och gott!

Ha en trevlig torsdag!

beary_happy_thursday_yellow_teddy_bear  /Julia

6 kommentarer:

  1. Tjingeling !
    Här i söder är det oxå fint väder idag = Tjo Ho !!
    Så flitig du är med att lägga in alla böckerna på datorn/minneskort !
    Du kan väl skicka hit en spark i ändan till min matte så att hon kanske tar ett tag med att sortera alla foton som ligger och dräller huller om buller på datorn :)
    Låter mysigt för Smulan och Amanda att kunna springa ut och in på altanen som dom vill !
    Fortsatt trevlig torsdag önskar jag och matte er !

    SvaraRadera
  2. Här är också fin väder. Rena brittsommaren och härligt är det. Faktiskt har hösten inte kommit speciellt långt här alls. Det enda är björkarna som börjar bli gula och tappa blad. I övrigt är det väldigt grönt i skog och mark än. Ovanligt med tanke på att vi är en dag från Oktober.

    Simba låter hälsa att det hade varit godare med en skål fruktyoghurt och en näve Dentisar. :)

    Nosgos

    SvaraRadera
  3. Vi har också haft en alldeles underbar dag. Synd att man inte var ledig men även om man sitter på sitt kontorsrum så blir allting mycket gladare när solen skiner utanför fönstret. Det är väl tack vare värmen som insekterna trivs...:-)
    Roligt att du blivit starkare i benen!
    Och vilken lättnad att din väninna är på väg tillbaka till livet. Hon verkar ha fått rätt hjälp, inte alltid det funkar, men väldigt roligt när det gör det!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  4. Usch för såna där flugor. Matte jagar dom trötta, hihi om vi får rin nån men spyflugor surrar mest runt och då hör man henne "landa nu så jag kan ta dig", vem gör det när man hör det, hehe!
    Vi kunde inte kommentera hos dig igår för den bara försvann!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  5. Usch för såna där flugor. Matte jagar dom trötta, hihi om vi får rin nån men spyflugor surrar mest runt och då hör man henne "landa nu så jag kan ta dig", vem gör det när man hör det, hehe!
    Vi kunde inte kommentera hos dig igår för den bara försvann!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  6. Aamor:
    Och idag fick kommentar funktionen lite hicka hihi...
    Skönt att det fungerade i alla fall!

    SvaraRadera