Väderprognos för 5 dagar

fredag 23 september 2011

Äntligen fredag!

 

00031

Ni får ursäkta skällisarna, med dom är så söta där dom ligger i soffan “lite huller om buller”!

Jag vill göra ett förtydligande angående Barnängen, deras utomordentliga produkter tillverkas av andra!

1992 köptes varumärket av Henkel Norden AB som numera står för tillverkningen som har flyttats till andra lokaler/orter.

Lokalerna som maken (fortfarande) arbetar i övertogs av Oriflame. Han har bytt arbetsgivare från Barnängen till Henkel för att nu jobba på Oriflame på samma adress. Barnängen flyttade sin produktion från Alvik till Ekerö (där han nu jobbar) i slutet på 80-talet. Han började 1974! Idag är det ovanligt att stanna på samma arbetsplats livet ut, vilket han vill och kommer att göra de 6 åren han har kvar till folkpensionen. Han fyller 59 år på tisdag (han är tre år äldre än jag).

Min överraskning lyckades! Jag fick SMS från Posten alldeles nyss att paketet Present med rosett finns att hämta, vilket han inte kan göra förrän på måndag eftermiddag Skrattar. Man får vara lite lurig ibland Ler med tungan ute.

Jag har gjort ett jättejobb på diskbänken. Vi köpte ett nytt “pys monster” och jag har tagit bort den gamla som har stått på samma plats och fungerat utmärkt i drygt 20 år. Den nya fick förstås inte plats där den gamla stod Förvirrad. Jag kan inte öppna locket där man fyller på vattnet på samma ställe, locket är för stort, så jag fick möblera om helt på den sidan. Plocka om bland de kryddor som jag använder nästan dagligen. Torka av burkarna en och en och lägga dem längst bak på den lilla bänken. Jag vet inte om det kommer att fungera, men jag provar ett tag i alla fall. Jag hade önskat att sladden hade varit en meter längre, då hade jag kunnat ställa pys monstret lite längre bort. Jag har elkontakt i lampan över diskbänken och den räcker med nöd och näppe. Äsch, fungerar det inte såhär så får vi lösa det på nåt annat sätt senare. Jag provar det så här en vecka i alla fall. Största problemet är att det är så trångt överallt. Vi har ju bara en kokvrå i hörnet längst in i rummet.

Stugan är ju så liten, bara ca 25 kvadratmeter fördelade på rum, sovrum och dusch/toa. Verkligen “compakt living”. Skönt att vi har den isolerade friggen att förvara saker i. Det är alltid minst +10 grader där inne. Mina föräldrar bodde i den på somrarna när de var i livet. Min elrullstol som inte kan stå ute på grund av nattkylan snart till exempel. Den får dela utrymme med en massa andra saker, som gräsklipparen.

Vi funderar på att göra oss av med möblerna som bara tar upp plats där. Vi skulle kunna använda utrymmet bättre utan en massa bråte som vi inte längre behöver. Maken får ta tag i det när han blir pensionär Skrattar!

Nu har jag gjort allt det jag hade tänkt för idag och veckan. Alla mina mentala måsten är klara, jag har inga planer på att göra nåt mer just nu. Nästa större uppgift blir garderoberna. Där behöver jag makens hjälp att rensa, men det slipper han den kommande helgen i alla fall.

Nu ska vi bara vänta på makens ankomst, äta en lätt lunch på fruktyoghurt och flingor lyssna på Krigen Barn, den andra delen av Fågelströms Stockholms skildring. Busa med Smulan och Amanda när de har sovit färdigt. Lösa korsord och spela lite kort eller Mahjong med hjälp av datorn. 

 

1friday0 /Julia

 

4 kommentarer:

  1. Matte säger att det är TYPISKT att sladdar till kaffekokare , brödrostar och annat ALLTID är för korta !!
    Ja 25 kvm det kan man verkligen kalla compact living , det :)
    Tur att ni har en friggebod med !
    Kul att din plan med makens present gick i lås :)
    Trevlig fredag !!!

    SvaraRadera
  2. Oj, det var inte så mycket yta det då gäller det att tänka till! Skönt med lite extra plats för förvaring i alla fall! Mahjong gillar vår matte också. Ha en riktig myskväll! Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att din överraskning lyckades, hihi, kul när allt går som man tänkt.
    Matte håller med Kjelle Bus att sladdar till sånt är för korta.
    Ha nu en trvlig helg och hoppas ni får fint väder!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  4. hej.
    ha en bra fredag,här ska vi ha en härlig lördag med massa mys!

    SvaraRadera