Väderprognos för 5 dagar

tisdag 31 januari 2012

Hej soliga kalla tisdag!

 

2059207fprkjl354m

Strålande sol och kallt! Termometern står på –9,3 grader den här förmiddan. Jag har två busiga som “jagar” pippisar genom fönstret medan småfåglarna äter runt omkring av talgbollar, frön och nötter.

PICT0497-1

Smulan och Amanda har full underhållning utanför. Småfåglarna har lärt sig att de två blodtörstiga inte är farliga bakom fönsterrutan, utan äter lugnt vidare om inte Smulan eller Amanda rör sig för mycket. De två låter så roligt ibland, när de liksom “skäller” på pippisarna. Jag kan inte låta bli att skratta åt dem.

Trots kylan tar de en runda ute i rastgården allt ibland. De njuter av solen och kommer in och vill att jag ska värma iskalla tassar. Speciellt Amanda är söt när hon lägger tassen i min hand för att jag ska värma dem en i taget. De svarta fläckarna är solvarma på henne.

Jag har haft en jobbig förmiddag då vattenfontänen la av nån gång inatt. Jag provade men kunde inte få igång den igen med att bara dra ur sladden för att starta om den och insåg att jag måste göra nåt mer. Jag plockade isär den, så nu fungerar den som den ska igen.

Ni som har lika dan fontän som vi, vet hur knepigt det är att lyfta nederdelen (den ljusa) utan att spilla med två händer.

PICT0432

Jag måste göra det med en hand! Själva kupolen kan man lätt lyfta bort utan att den rinner, men resten är tung när den är full med vatten. Jag löste det med att ösa ur så mycket vatten jag kunde medan den stod kvar på golvet och sedan kunde jag lyfta upp den utan att spilla. Jag är faktiskt stolt över mig själv att kunna fixa det utan hjälp, fast jag har gjort det tidigare, då är det lättare, man vet hur man ska göra. Jag fixar det mesta även om jag måste sitta i rullstolen under tiden. Tur att jag är så vig att jag lätt når golvet sittande. Men visst är det jobbigt!

Nu tänker jag inte göra nåt fysiskt mer idag (om jag kan slippa). Jag fick mer träning än tänkt för dagen i alla fall. Jag fixar en lätt lunch med en god macka och thé. Varm mat får jag äta ikväll om jag orkar och vill ha. Jag kan alltid värma nåt i micron till middag. Jag har faktiskt kvar av den gratinerade broccolin sen igår, den kan jag äta upp ikväll.

Ha en solig vinterdag!

00040 /Julia

23 kommentarer:

  1. Åhh kompisar, va jobbigt att er vattenfontän la av sådära.. Den borde juh ha väntat tills ni hade använt den färdigt i alla fall.. Jamars! Vi har idag två stycken men inte nån som ni har.. Våra heter Catit Fresh and clean och ser ut som en stor låda som är rund och vit/blå sen har vi en såndära Drinkwell platinum som vi fick tag i tack vare Stationskompisarna :). De gav oss tips på ett billigare ställe och vips! så har vi en sån vi med. Förut hade vi en Petmate och den var väl okej men den la av och grejade.. Som er nu gjorde. Så himla taskigt juh.. Tillslut bytte mamma ut den men skyllde på att filtren var slut och svåra att få tag på och nästan skulle kosta som en ny men det gick jag då rakt inte på alls.. Tror hon blev trött på struleriet jag.. Hoppas er vattenfontän slutar strula nu :). Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat lite på att byta ut fontänen till just en Drinkwell Platinum, men det får vara för vi har inte råd just nu.

      Radera
    2. Jag förstår, mamma lyckades få lite över till jul och då valde hon att köpa en sån. Annars hade hon fått spara liite först. Den är inte billig men åhh den gillar vi.

      Hos Huveröds kostade den 498:- och det var skillnad från stället som mamma kikade på först som tog nästan 900:- *satte nästan i halsen*.

      En vattenfontän som är hel är dock det viktigaste, för det hjälper oss massa mycket.. Alla katter borde ha en vattenfontän :).

      Nosbuff

      Radera
    3. Har du nån adress till dem i Sthlm eller är det nätbutiken som gäller?

      Radera
    4. Jaa, jamars.. Mamma köpte via deras nätbutik åt oss och sen så fick hon sen hämta upp paketet på posten nere i stan. Vet inte om det går att handla den i deras offline butik *fundersam*.

      Länk: http://www.huverods.com/products.php?cid=432&pid=7052

      Radera
    5. NU är den beställd, husse skickar pengar genast imorrn :) Vi lär få den nästa fredag om vi har tur!!!

      Radera
    6. Åhh va roligt! Jamars glad för er skull!
      Vi fick också hem den ganska snabbt :)
      Fast det var precis innan jul *fniss*
      Nosbuff

      Radera
    7. Här är det svandans! 1000-tack för tipset om Huveröds!

      Radera
    8. Det var såå liite! *Extra nosgos med mjölkisar också*

      Radera
  2. hej hej.
    ja pip gör likadant och "skäller" när han ser en fluga eller geting på fönterrutan,de är för söta när de gör det.
    br,så kallt ni har det,här va det -8,5grad kl 03.00inatt..då gick vi och la oss..
    pip va ute imorse en sväng på inglasade balkongen,då va det -6grader. men han kom in ganska snabbt igen.
    oj va du har varit duktig med vattenfontänen ,sådant kan ju vara hur knepigt som helst även om man har två händer och du har EN så är du jätteduktig!
    ta nu och vila.ha en bra tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte tänkt att göra annat än lyssna på bok och lösa korsord. Lite hjärngympa du vet ;-)

      Radera
  3. Det låter som om man måste ha gedigen utbildning för att kunna sköta en sån där vattenfontän. Tur att vi bara har vanliga skålar här på katthemmet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det är inte så farligt. Bara bökigt när man sitter i rullstol.

      Radera
  4. Snyggt jobbat! Skönt att kunna fixa den eftersom nu tjejerna helst dricker från den.
    Låter så roligt när katter pratar så, har lyssnat några gånger på "mina" katter när de "krackat" (mattes ord för det lätet) på fåglar som suttit i trädet.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  5. FjäderkotlettsTV gillar vi också, bra underhållning!Skönt att du fixade fontänen! Ha en riktig goskväll i kylan.Nosbuff

    SvaraRadera
  6. Kika in till oss, ni har just fått en ”Bloggaward”

    Nosgos från Katt-Torpet i Läskiga Skogen ♥

    SvaraRadera
  7. Fiffigt av matte att lura ut hur hon skulle fixa till fontänen när den krånglade! Hoppas att ni kommer att tycka om er nya också. (Vår matte hälsar, att er matte får se till att Smulan och Amanda inte läser helgens inlägg hos oss. *fniss* ) Kurr och burr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus ser allt bussugen ut på bilden. Undrar vad han hittade på för rackartyg?

      Radera
  8. Vilken fin bild på de två spanande missarna :-)
    Låter jobbigt med fontänen, är grymt imponerad av din kombination av fiffighet, vighet och råstyrka :-) Verkar vara en lite onödigt kattplicerad modell.
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får hitta på nya sätt att göra saker på när man blir handikappad, så enkelt är det!

      Radera