Väderprognos för 5 dagar

tisdag 26 februari 2013

Tisdag och disigt.

 

11

Nu är det slut på de vackra soliga dagarna för den här gången. Lite trist, men inget vi kan göra åt. Förhoppningsvis kommer solen tillbaka snart igen.

Vi har inga direkta planer för idag. Jag fnular med mina ljudböcker, medan jag lyssnar på en och spelar kort på datorn.

nar_doden_kom_till_pemberley-james_pd-19017008-frnt

Jag valde P.D. James utomordentliga uppföljare till Jane Austens Stolthet och Fördom. Så här står det på baksidan:

Året är 1803, och Mr Darcy och Elizabeth har varit gifta i sex år. De har två vackra och friska gossebarn. Elizabeths älskade syster Jane och hennes man Bingley bor bara sjutton miles bort. Lyckan ler mot Elisabeth och hennes älskade Mr Darcy och allting verkar vara perfekt på godset Pemberley.

Men på den årliga höstbalen dyker några objudna gäster upp, gamla synder grävs upp och missförstånden eskalerar. När paret Darcy och deras gäster precis håller på att runda av för kvällen, skumpar en droska ut ur skogen och fram på vägen mot Pemberley. När droskan stannar kastar sig den objudna gästen Lydia Wickham ut och skriker

- Min man är mördad!

Och spelet kan börja.
Där här är en "perfect match". Deckardrottningen PD James ger sig på en fortsättning på Jane Austens älskade Stolthet och fördom, och lägger till sitt eget signum, det som är hennes adelsmärke: en välkonstruerad mordgåta.

Boken fungerar även på de läsare som inte kan Jane Austens verk helt utantill. PD James tar till och med till ett roligt grepp för att bjuda in de okunniga. Hon snabbrekapitulerar hela Stolthet och fördom och alla dess vändningar för att sedan direkt avfärda det som skvaller. Därefter börjar den historia PD James själv vill berätta, den om när döden kom till det idylliska Pemberley.

Den är verkligen läsvärd, vare sig man gillar Austen eller bara gillar P. D. James deckargåtor. Hon skriver ju så bra!

Vi önskar er en trevlig tisdag!

beary_happy_tuesday_pink_teddy_bear /Julia

8 kommentarer:

  1. Synd att ni inte fick ha solen mer på besök, kommer nog till helgen igen får vi hoppas.
    Ingen sol direkt hos oss heller.

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
  2. Här nere har vi också haft lite solsken dom senaste dagarna , så nu är minsann all snön borta :)
    Idag har matte varit ledig från jobbet = låååång sovmorgon och sen snarare brunch än frukost :)
    Låter spinnande den där boken av P.D. James !
    Matte o husse var och handlade på ICA innan och då slank det visst med några böcker från bokrean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en billig bokrea för mig... Jag kommer inte till nån bokhandel eller affär = jag sparar pengar (?) *fniss*

      Radera
  3. Den härliga solen är nog snart tillbaka hoppas vi med smältande snö som följd :-). Ha en bra kväll.Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig bokidé! Ska se om jag kan hitta den i bokhandeln. Jag åker nämligen upp och hälsar på mina föräldrar ikväll och flygresan (med mellanlandning) tar 2 timmar 40 minuter. Tiden går lite fortare om man har en bra bok att läsa. :) Hoppas också att solen snart är tillbaka. Är hjärtligt TRÖTT på vinter nu. Kurr och burr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du hittar boken! Deckaren ÄR verkligen en bra uppföljare till romanen!

      Radera