Väderprognos för 5 dagar

lördag 25 april 2015

Milt och mulet!

 

20150425_134843

Nu blommar det hos oss med Ler. Busken vi planterade till min mamma blommar så fint och knopparna på träden är stora. Snart får vi också de nya späda löv på våra träd också. Björkarna i byn har musöron och maken har plockat en handfull av dem för att krydda midsommarsnapsen med. De är bäst när de är nyutslagna och späda. Jag dricker visserligen inte sprit sedan jag blev sjuk, men har absolut inget emot om han vill krydda nån dl vodka med björkblad till midsommar. Jag minns att den blev god, men inte min favorit direkt. Då tyckte jag bättre om hans andra kryddning med bland annat lite malört och andra hemliga ingredienser. Nu blir det på sin höjd ett glas torrt vitt vin, spetsad med bubbelvatten, till maten någon gång, vid nån högtid. Jag dricker inte rödvin alls och ingen starksprit över huvud taget längre.

Vi var i väg på lite bus och färdis skötte sig strålande! Han kom i och för sig 10 minuter för tidigt för att hämta oss, men vi var klara, så det gjorde inget.

Både skorna och de nya sängkläderna kunde vi hämta och vi handlade allt som stod på min lapp, plus lite till. Det var som vanligt, med andra ord. Hemresan gick lika smidigt och vi blev avsläppta enda framme vid huset. Toppen!

Det blir premiärgrillning för oss till middag. Jag har lagt var sin köttskiva i marinad. Det ska bli gott! Till köttet har vi köpt affärens egen potatissallad, den är så god, och en nybakad bagett! Jag hackar ihop lite grönt till med lite dressing till maten. Inget märkvärdigt alls. Vi kände grillångorna redan igår kväll och blev sugna. Det var flera grannar som grillade sin middag och idag ska vi göra lika dant.

Vi önskar er alla en lat och solig lördag!

00051 /Julia

8 kommentarer:

  1. Skönt att färdis skötte sig!
    Grillat lät mumsigt, här får matte nöja sig med ugnen om hon vill grilla men det går bra det också.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju en elgrill, så liiite fusk är det nog med den med ;-)

      Radera
  2. Hos oss är det grönt på nästan alla träd nu och det är så fint med det ljusgröna säger matte.
    Jag gillar att grästuvorna växer för de är bra att lämna nyheter på, hihi!
    Gott med grillat kött. Hoppas ni slapp regnet, vi har sånt hos oss.
    Bra att ni kunde hämta allt.

    Kramizar & Nospussar

    SvaraRadera
  3. Perfekt lördag då! Skönt när allt fungerar och grillat är ju jättegott.Nosbuffar

    SvaraRadera
  4. Oj vilken kalasmiddag det lät som :D Matte har sagt att hon måste hålla in på det goda och inte äta så mycket för kilona vill göra sig påminda och det ska dom minsann inte få. Men på helgerna får man gotta sig, så här har det blivit amerikanska plättar och fika på det :D
    Ha en fortsatt skön helg och hoppas maten verkligen smakade :)

    SvaraRadera