Väderprognos för 5 dagar

onsdag 1 april 2015

Dymmelonsdag och första april UTAN några april skämt!

 

happy_wednesday_purple_glitter

Idag gäller det att se upp, så man inte blir lurad. Jag har alltid tyckt att det är så barnsligt att försöka luras denna dag. Nog tänker jag ta vissa nyheter med en nypa salt. Visst mins jag en del ganska roliga lurendrejerier från förr. Minns ni den klassiska med nylonstrumpan över den svartvita TVn av Teknikmagasinet för att få färg TV på 60-talets slut, när färg TV var något helt nytt och de var ganska dyra. Möjligen minns era föräldrar om ni frågar. Det var enklare att luras innan all ny teknik kom. Dagens ungdomar vet nog inte vad en LP-skiva är, eller var borde jag nog säga…

gp46

Allra först en önskan av Laikas matte. Hon ville se vad jag menade med Smulans fina sten, så här kommer den i repris! Visst är stenen lika vacker som Smulan! Jag passade på att ta en bild när gulliga Smulan poserade så fint bredvid. Vi har fått massor med fina kommentarer om stenen och dess likhet med vår lilla Smulan. Vissa har till och med blivit lurade ett ögonblick innan de såg efter en gång till om sten-katten var riktig eller ej.

PICT0010

Det är en konstnär i Skåne som har målat henne på en natursten efter bilder på Smulan som hon fick via mail. Den är tung, väger dryga 4 kilo (!!!), lite mer än Smulan gjorde och den står i fönstret sen jag fick den. Idag står den dock på fönsterbrädans vänstra kant.

paaskeaeg086

Nu till nåt helt annat. Jag vill berätta om mina senaste braiga klockaffärer, som jag gjorde sent igår eftermiddag. Jag väntade med beställningen tills maken ringde via Skype, som han alltid gör. Jag ville ge honom möjligheten att välja just den klockan han ville ha. Bilder hade han fått via mail tidigare på dagen. Han har ju redan fått ett elegant “skelett-ur” som jag valde åt honom, (jag köpte var sin fast de är lite olika, för vi ska kunna skilja på dem och de var i särklass mina dyraste klock-köp, trots generösa rabatter) men “reservklockan” skulle han få välja själv. Men först några ord om min nyaste klocka och nej, den och makens är inte med i den kommande klock-auktionen.

Det är en färgglad Japansk InTimes ur med datum för ett oslagbart pris! Jag betalade bara 37;- för den. Till och med ordinarie priset på 281;- hade varit billigt för den klockan (men då hade jag aldrig köpt den!!!). I InTimes web-shop kostar klockan €49,- . Den finns i 15(!!!) glada färger, men jag älskar blått, så det fick bli en marinblå, den finns i en ljusare blå färg också bland många andra.

Klocka 3 37,- (281,- €49,-)

Makens är lite “manligare” och han valde den röda varianten, den finns med blåa, gröna och orangea siffror och sekundvisare också. Priset var det samma för hans klocka också. Fast i InTimes web-shop kostar hans klocka €59,-. (Bilderna är länkar som vanligt för er som vill göra egna fynd och orden är länkar till InTimes.com.)

Lennarts klocka 37,- (281,- €59,- )

Båda klockorna har safir glas och är vattentäta ner till 50m. De är ca 44mm i diameter och är ganska stora med andra ord. Det är fritt fram för dusch och sommarens bad med dem på! Både maken och jag tyckte att jag har gjort ännu en bra affär!

Fast det tar lite tid att leta rätt på guldkornen bland allt som finns och tid har jag ju. (Dessutom brukar jag kolla på nätet om jag är intresserad av en viss klocka om priset verkligen är så bra som det verkar. Oftast finns nån form av märkning på klockorna och det är bara att googla och läsa innantill!)

Jag gjorde inte det med min “Kattastråfdags-klocka”, som jag köpte vid “översvämningen”, men den kostade å andra sidan bara 14;- under en kort blixtrea precis i rättan tid.

Kattastråfdagsklocka 14,-

MiniInTheBox är ett paradis för alla som tycker om billiga klockor (de har en liten del Kinesiska, Ryska och Japanska märkes ur också för dem som vill och har råd, förutom flera så kallade “smarta” klockor till Android och Apple mobiler) och fina billiga smycken i olika legeringar, kirurgstål och silver. De smycken som jag har köpt, hittills, har varit i kirurgstål, 18 karats guld, vitguld eller platina pläterring och i äkta silver och en ring med silverpläterring på koppar. Allt absolut nickel och bly fritt!

Att de har millioner andra saker också kan ni säkert gissa. Massor med mobiltillbehör. De två största, Apple och Samsung, har egna stora avdelningar till och med. Dessutom finns det roliga och bra köksprylar. Plus massor med smink och saker till och för nagelkonst.

Nog med svammel nu. Hoppas att ni har lite nytta av mina tips eller att ni alls orkade läsa dem.

Ha en jättetrevlig Dymmelonsdag i väntan på Påsken!

paaske004 /Julia

12 kommentarer:

  1. Hejsan vännen! Jättesnygga klockor 😃. Ja idag får man se upp så man inte blir lurad men jag har sagt ifrån att jag vill inte ha några april skämt för jag tycker det är lite svårt o jobbigt.
    Kram o nosgos

    SvaraRadera
  2. Smulanstenen är väldigt fin, kul att se den igen!
    Matte gillade din makes klocka, den var riktigt snygg.
    Matte vågar inte kolla på den sidan du shoppar på för då hittar hon säkert en massa och hon säger att hon inte behöver nått, hihi!
    Tror inte vi blivit lurade idag och har vi får vi bjuda på det ;-)

    Kramizar & Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där finns många lockor med katter på (har faktiskt köpt en!) men har inte sett med nån hund på, konstigt nog...
      Jag såg dock en trevlig med en uppslagen bok på urtavlan och tänkte på din matte, den var fin, men för dyr tyckte jag (runt 100-lappen om jag minns rätt).
      Jag tror inte heller att jag har blivit lurad (än i alla fall).

      Radera
  3. Alltid trevligt att shoppa när man gör fynd!! Smulan och stenen är så vackra båda två <3.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag är glad över att ha hittat dessa två klockor åt oss.

      Radera
  4. Åh tack för bilden :D Så otroligt fint med stenen, och så lik den är henne :) Verkligen ett underbart minne att ha. Nu är nyfikenheten stillad, tack :D
    Vi har lyckats undgå att bli lurade idag, väldigt skönt. Kanske vi ska hålla oss inne resten av dagen för att undvika att bli lurade, hihi.
    Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar Smulans sten verkligen. Hennes själ verkar finnas kvar i den! Jag ser den ju varje gång jag lyfter blicken! Konstnärinnan är jätteduktig!!!

      Radera
  5. Fin bild på stenen med Smulan :) Ja nog minns man programmet på -60 talet där det pratades om att, OM man satte för TV:n med nylonstrumpa, så skulle det bli färg TV, haha, vilket lureri :(
    Gillar inte heller att bli lurad, är bara barnsligt tycker jag också..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mååånga lurades av dessa egentligen mycket seriösa program och dess programledare. Terknikmagasinet var ju mycket intressant, minns jag.

      Radera
  6. Haha, jag blev grundlurad av min gamla kompis i går - första gången på åratal som jag blev utsatt för ett aprilskämt :D
    Så många fina saker - vi "känner" Åsa, som gjort den fina kattstenen via fb, lärde känna henne genom bloggen för några år sedan. Hon är så duktig!
    Vi önskar er alla en riktigt glad, god, rolig och solig påsk! <3
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte Åsa som har målat vår sten... Hon är dock mycket duktig också!!!

      Radera