Väderprognos för 5 dagar

lördag 19 april 2014

Vad man (jag) gör när alla sover :)

 

pa155

Vi köpte torkade aprikoser för ett bra tag sedan, som jag hade glömt bort helt. Igår hittade jag dem igen, när jag letade efter annat i skafferiet. Bäst att göra nåt gott av dem!

Jag lade aprikoserna i blöt igår för att kunna koka egen aprikosmarmelad av dem och:

Tadaaaaaaaaaaaaaa!!!!

PICT1510

Här är resultatet efter morgonens aktiviteter.

Det är lite synd att jag inte hade ett paket aprikoser till, nu vet jag att jag behöver 3 X 200 gr torkade aprikoser för att få båda de nya glasburkarna (den ena är på 750 ml och den andra är på 500 ml) fulla. Marmeladen är mindre söt och mycket godare än den köpta. Den blir god till mycket. Morgonens rostade brödskiva under en vällagrad ostskiva, till dessert och kanske till nån tårtfyllning.

Det är väl ungefär vad jag orkade göra idag. Nu blir det bara att ta det lugnt. OM jag nu inte kan övertala maken att fixa en liten tårta till efterrätt. Vi hag ju tårtbotten på lager i frysen, grädde i kylen och mörk choklad i skafferiet. Nåt mer behövs inte för en snabb och god tårta om vi (mest maken) vill göra en.

Jag gjorde vår vanliga Påsk “gegga” igår eftermiddag.

PICT0165

Den står i kylen och gottar till sig. Den blir jättegod till idag. Vi har mer av både rökt skinka och rökt kalkon när “garneringen” är uppäten Blinkar!

Vi önskar alla vänner en fortsatt trevlig Påsk med ännu en bild på Athos!

img004 /Julia

13 kommentarer:

  1. Så duktig du har varit på morgonkvisten! Hemkokad marmelad lät gott, för den köpta kan bli väl så söt ibland. Kram Stationskattmatte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar hemkokt aprikos-sylt/marmelad.
      Jag minns när jag plockade dem hos mormor när jag var liten och hon kokade en massa sylt i 10 liters kartull efter att vi kärnade ur aprikoserna. Jättegott!!!

      Radera
  2. Vilken morgonenergi du har! Här är det nog att gå upp och ut, hihi!
    Kanon att ha egengjord marmelad som är mycket godare än köpt.

    Glad Påsk!

    Kramizar & Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika bra att göra nåt nyttigt när man är uppe ändå ;-)

      Radera
  3. En riktigt go och Glad Påsk till er två och lilla Amanda!

    SvaraRadera
  4. Ett så gulligt påskägg! hihihi ^ ^
    Matte hälsar att maten och marmeladen ser god ut!
    Kurrelisvansvift, fortsatt trevlig påskhelg & Kram.

    SvaraRadera
  5. Vad mycket du fick gjort på morgonen! Matte undrar vad det var i "påskgeggan", den såg jättegod ut!
    Vilken bedårande bild på Athos!
    Ha en fortsatt trevlig påsk!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  6. "Påsk-gegga":
    Ärter, morötter skurna i små tärningar och majs - kokt lagom mjuka och porjulök tunnt skivad med en dressing av creme fraishe, lite majonäs och lite senap plus salt och peppar efter smak.
    Ägghalvor där jag gojsar till gulorna med lite majonäs och senap och lägger tillbaka i halvorna. Sen häller jag över dressing på äggen också.
    Sen är det nåt rökt eller grillat kött. Denna gång var det rökt skinka och kalkon. Jag har haft grillad kyckling nån gång, också jättegott till.
    Hoppas att det är begripligt annars får vi ta det på mailen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jo matte verkade förstå vad du menade, hon hälsar att det där skall hon prova vid tillfälle! Det är säkert jättegott en varm sommardag också, då gillar matte kall lättlagad mat.
      *nosbuffar*

      Radera
  7. Här har matte jobbat hela dagen , så här blev det rester från igår till middag.
    Fast det var Laxfilé så det var inte fy skam :)
    Fortsatt trevlig Påsk på er också !
    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera