Väderprognos för 5 dagar

tisdag 1 april 2014

Firade igår!

 

Morning

Tidigt på morgonen sista mars 2008 föll jag ihop och åkte i ilfart till Danderyds Sjukhus. Där konstaterades snabbt att jag hade fått en stroke, precis som jag själv insåg redan när jag föll.

Det har gått 6 år sedan dess. Jag är tacksam över att jag lever och mår ganska bra. Visserligen sitter jag i rullstol, men jag hade tur ändå. Jag fick inga mentala skador alls, bara motoriska.

Vi har firat, maken, Amanda och jag lite stillsamt i det fina vädret i söndags. Amanda och jag fortsatte att fira hela dagen igår med Junior Masterchef Australia.

Jag satt nästan stum av beundran över hur duktiga dessa tävlande barn är. De lagade det svåraste rätterna under press. Tänk att en 8-9 åring gör egen pasta och förvandlar den till en underbar pastarätt för att kvalificera sig på 90 minuter Förvånad.

För att inte tala gruppen som tävlade med att baka var sin tårta. Rena mästerverket flera av dem! Jag bara gapade av beundran över deras talang. Det gjorde domarna också.

Kul med att kunna välja själv vad jag vill se på. Jag hade så mycket trafik kvar, så jag slösade bort den på att se strömmande program från olika tv kanaler. Det var så jag hittade de matlagande barnen från Australien.

Nu ska jag se till att få i mig frukosten. Te och mackor som vanligt.

Tramsandet med aprilskämt struntar jag i. Jag har aldrig tyckt om att luras!

Ha en underbar 1:a April och se upp med tramset Blinkar!

11 /Julia

10 kommentarer:

  1. Du hade tur som klarade stroken så bra som du gjorde. Kanske går det så småningom att träna upp motoriken. Det är svårt att förutse vad som ska hända en i livet. Därför är det viktigt att ta vara på varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått tillbaka en viss rörlighet i alla fall. Jag kan skala en apelsin nu mera i alla fall. Jag flyttade min vänstra hand med den högra i början!

      Radera
  2. Vi gillar inte heller att luras. Vi är glada för att du mår så pass bra sm du gör efter stroken för 6 år sedan.

    Kurrelisvansvift & Kram!

    SvaraRadera
  3. Måste kännas lite dubbelt när datumet infaller, glädje att allt gick så bra trots allt för visst är det skönt när det mentala finns kvar och sen jobbigt att det inträffat (inget som man kan ändra på men ändå).
    Vi är i alla fall glada att du mår så bra som du gör <3
    Otroligt duktiga barn, matte har sett några såna små från USA som också lagar mat - hon var helt paff, hihi!

    Kramizar & Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de otroligt duktiga ungar! Deras blivande respektiva lär få underbar mat, även om matlagning inte blir deras yrke ;-)

      Radera
  4. Värt att fira att det har gått så bra! Tänk att du hade en riktig TV-dag, känns inte som det händer ofta! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har helt rätt, jag ser sällan på tv eller strömmande tv-program på datorn under veckorna.
      Det var lite av ett undantag igår, då jag hittade Junior Masterchef Australia :)

      Radera
  5. Väl värt att fira att du klarade dig så pass "bra" från stroken som du gjorde.
    Min matte går till en dam som fick afasi efter sin och det är inte lätt att förstå vad hon säger alla gånger och damen bir frusterad när hon inte får fram det hon vill ha sagt.

    tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Afasi är jobbigt, jag är tacksam att jag har sluppit undan mentala skador...

      Radera