…god och god förresten. Jo, det är en god morgon. Solen skiner, fåglarna kvittrar och termometern visar19,2 grader redan. Det blir säkert en varm sommardag, idag också.
Jag anade att mitt inlägg om godiset kunde reta några, men hade ingen aning om att det skulle bli en sån här kalabalik över den. Visserligen från bara ett håll (än så länge), men ändå.
I en av sina kommentarer till gårdagens inlägg undrar signaturen “Rozalia” hur Wishkas representanten skulle ha skrivit för att jag ska vara nöjd och tycker att jag bestraffar Smulan och Amanda för något de inte ha gjort för att jag blev sur och tänker sluta med ett godis från företaget i fråga.
Jag vet inte om “Rozalia” har läst alla inlägg i ämnet, men nåt gick fel redan med första svaret jag fick.
Jag frågade bland annat varför vi inte kunde köpa godiset i Sverige i mitt första brev till företaget, som över huvud taget inte besvarades eller nämndes med ett ord. Bara mitt konstaterande att det inte finns att köpa här, kom tillbaka som “svar”.
Jag begick nog misstaget att inte upprepa ordet “varför” i mitt nästa brev.
Jag hade blivit nöjd om frågan varför hade fått ett svar eller en enkel förklaring. Jag frågade inte efter några affärshemligheter.
Nu är frågan utagerad från min sida. Jag ångrar att jag alls ville vara snäll och ta reda på mer om godiset. Det är inte mödan värd att jag engagerar mig mer i ämnet.
En klok kvinnas ord värmer i alla fall, utdrag ur ett av flera mail jag fick av henne igår tillsammans med goda och mycket värdefulla råd:
Som sagt, sticker man ut hakan är det alltid någon som vill klippa till en, det är en risk man får ta - eller så väljer man att inte skriva inlägget, men det
alternativet tycker jag absolut inte var aktuellt nu!
Av förklarliga skäl har jag inte sovit speciellt gott, utan funderat mycket på den kritik jag har fått igår, som späddes på med mer från samma håll i morse.
Jag ville tänka efter ordentligt och inte skriva något i affekt och riskera att jag ångar mig efteråt.
Jag hoppas att nån eller några tyckte att det var lite bra med att jag engagerade mig.
God Morgon ! Skicka ner solen hit är du snäll :) Jag och matte tyckte det var bra att du frågade om gottiset och tycker oxå det var ett urbota dumt svar från producenten. Att det inte finns det vet vi ju som sagt redan. Det här är ju faktiskt DIN/ER blogg , så det är ju faktiskt NI som bestämmer vad som ska skrivas eller inte !!! Dumma 2-benta finns det tyvärr gott om. Ha en fin torsdag !!!
SvaraRaderaKjelle Bus:
SvaraRaderaHär Kjelle Bus kommer lite sol: ¤¤¤¤¤, de är det enda sorten vi kan skicka så här ;-)
Ha en fin torsdag själv!
Men Snälla Julia....
SvaraRaderaJo jag har läst hela din blogg från början så jag vet vad du har skrivit om detta ärende.
Jag har inte kritiserat dej för att du har engagerade dej. Jag tycker det var jättebra att du skrev till dem annars hade ju ingen av oss vetat om produkten inte finns alls i sverige. Visst man kan gå in på Whiskas hemsida och kolla men det är nog inte alla som tänker på det.
Vad jag blev undrade över är din reaktion på svaret du fick och jag blev irriterad för att svaret du fick skulle gå ut över katterna.
Du svarar på min fråga att om dem skrev Varför den inte finns i Sverige så skulle du bli nöjd. Jag tror du hade fått samma svar på den frågan att dem har inte lanserat den i Sverige därför finns den inte här. Jag tror inte dem hade förklarat varför dem inte lanserar den här av räddsla att då få fler frågor och att dem då måste gå in på affärshemligheter.
Till Kjelle Bus:
Självklart är det Julias blogg och självklart får hon skriva vad hon vill. Jag har inte sagt att hon inte får skriva det hon vill. Jag bara undrade över hennes reaktion över svaret hon fick.
Sen kan jag inte förstå att så fort man frågar något som en bloggare skriver eller man inte håller med bloggaren så kallas det att man " klippa till en" och man är ssååå Dum. Innebär det att man bara ska hålla med ALLT som en bloggerska skriver??? Man får inte fråga något som kan uppfattas som kritik???
Tack för att du kalla mej Dum.
2-bent DUM Önskar er en bra dag
Rozalia:
SvaraRaderaHur de "skulle" ha svarat eller inte, kan du inte veta. Det går att besvara de flesta frågor artigt och utan att gå in på affärshemligheter.
Jag har medvetet INTE sagt vem som gav mig goda och värdefulla råd! Så mycket kan jag säga att det INTE VAR Kjelle Bus = hans matte.
Du får gärna kritisera vad jag skriver och fråga om det.
Jag censurerar inte kommentarerna, utan publicerar dem.
Hade jag velat göra det enkelt för mig hade dina inte blivit publicerade, utan jag hade kunnat låtsas som det regnar och behållit dem och din kritik för mig själv.
Du är välkommen att läsa och kommentera min enkla blogg i fortsättningen också om det roar dig, men låt oss lämna det här ämnet för nu.
Oj oj, vilket ståhej det kan bli ibland!
SvaraRaderaDu får leta upp nått annat lika mumsigt till jamisarna så de blir glada men jag håller med om att man måste visa det på nått sätt. Jag vet nån som blev dåligt bemött angående ett foder och det resulterade i att de bytte foder fast deras hundar gillade det andra, de gillar det nya lika mycket.
Det var jättebra att du kontaktade dom och de skulle faktiskt kunna svara på ett bättre sätt!
Nog om detta!
Hoppas du sover bättre den kommande natten.
Matte håller på att lufta ut vår lägenhet för här har varit varmt men idag har det regnat nästan hela dagen, ganska skönt att få "vila" från värmen ett tag bara man slipper gå ut och bli blöt!
Kramizar & Vovisar
Vi håller med KjelleBus! Nu hoppas vi att ni får en bra dag och att du kan sova inatt. Nosbuff
SvaraRaderaAamor och matte:
SvaraRaderaVisst måste vi få välja bort dem som inte behandlar oss på ett respektfullt sätt.
Bra med svalkan, mindre bra om du blir blöt när ni går ut :(
Dui och Deco:
Det gör jag med! Skönt att jag får skriva vad jag vill i min blogg i alla fall *blink*
Jag och missarna lär sova gott. Jag är jättetrött redan.
=^.^=
Kram och nosbuffar
Jag reagerar också negativt mot företag som inte visar respekt för kunden och bojkottar deras produkter. Senast igår sa jag upp min bilförsäkring hos Folksam p.g.a. en sådan sak! Och känner du att Whiskas inte lever upp till vad du förväntar dig som kund, har du all rätt i världen att visa det. Förstår dock att Rozalia blev kränkt och ledsen över att kallas dum - man skall överhuvudtaget vara försiktig med att blanda ihop sak och person, och att man har olika åsikter måste respekteras, tycker jag. Hoppas att ni alla kan lägga den här historien bakom er och ändå vara vänner!
SvaraRaderaAngående brevsvaren från Whiskas, så har jag väntat på vad du, Julia, skulle få för svar - min tanke är nämligen att själv kontakta dem och sätta press på dem att lansera det här kattgodiset försåvitt de inte, av någon anledning, inte lever upp till svenska regler (t.ex. innehåller något som inte är bra för katter). Nu skriver jag själv till dem, och lovar att rapportera hur det går!
Kram till er alla (även Rozalia) från sr. Carina, klosterkatternas matte.
Det är sant att jag inte kan veta hur dem hade svarat jag utgår bara från dem svar jag brukade få från sånna stora internationela företag som Whiskas är. Visst går det alltid att ge ett trevligt och vänligt svar jag minns själv när jag lärde mej skriva affärsbrev. Dem skulle vara trevliga och vänliga och många gånger får man såna brev från små företag men jag har inte någon gång fått sånt brev från stora företag. Brev från dem är mer strikta och enkla precis sådan som du fick.
SvaraRaderaSjälvklart får du välja bort dem som behandlar dej illa och inte köper deras produkter, men om du gör det för att hämnas och tror att Whiskas kommer märka det så blir du besviken. Inte äns den affären som du köpte Dentisarna från kommer märka det så dem enda som kommer märka något är just dina katter. Hade du kanske köpt 100 burkar Dentisar om dagen så hade affären märkt det men Whiskas hade inte märkt något äns då.
Jag kommer fortsätta läsa din blogg om det okej men kommer inte kommentera mer.
Klosterkatternas matte Sr Carina:
SvaraRaderaLycka till med ditt brev till Whiskas! Jag är övertygad om att du kommer att kunna formulera dig och skriva bättre än vad jag gjorde! Mitt största MISStag var att jag blev så arg över deras första svar!
=^.^=
Kram
Rozalia:
Jag hade inte ett ögonblick inbillat mig att mitt godisinköp av nån/några askar dentisar i månaden gör nån skillnad alls, vare sig för affären och definitivt inte för tillverkaren.
Vi kommer att hitta nåt annat som tjejerna blir lika glada åt att få istället. Smulan och Amanda blir inte utan godis, de har inte varit det innan vi köpte första asken för inte så många månader sedan.
Det är självklart att du ska fortsätta läsa och gärna kommentera bloggen om du gillar den! Min blogg är öppen för ALLA!
En sak till Rozalia, jag hoppas att du inte tar illa upp, för det är absolut inte min menig.
Jag tyckte att det var svårt med orden "de (subjekt )och dem (objekt)" också, vilket ska användas och när i skriftspråk. Vi säger ju oftast bara "dom" i talspråk.
Jag hittade ett utmärkt tips om det:
Ett sätt att tänka på har jag fått lära mig är: när det är dom som GÖR något, använd de (de gick/åt/skrattade). När det är något som GÖRS eller HÄNDER dom, använd dem (jag såg dem, vi vann över dem)
=^.^=
Kram!
Julia
SvaraRaderaAjjddaa visste inte att det var svensklektion...får jag en 1 i betyg nu eller vänta det är väl IG med den nya betygsättningen???
Visste inte heller att det var sååå noga med hur man skriver, om du ska anmärka på alla som skriver fel på nätet så har du verkligen mycket att göra.
Önskar er alle en trevlig kväll
Kram
Rozalia
SvaraRaderaDu berättade i en av dina kommentar att du har eller har haft eget företag.
Jag tänkte bara att du, som har lärt dig skriva affärsbrev (det nämnde du också) kanske skulle ha nytta av ett enkelt knep :)
Julia
SvaraRaderaJag har haft företag sålde den 1995 när jag blev så pass sjuk att jag inte kunde driva den längre.
Jag har aldrig haft problem med att skriva brev till mina kunder eller leverantörer.
På internet är jag och många andra inte lika noggran att jag skriver rätt men jag ska komma ihåg nästa gång jag skriver här att skriva rätt.
Tack för tipset.