Väderprognos för 5 dagar

onsdag 20 april 2016

Det händer saker...


Per kom på besök med sin stora verktygsväska och han hjälpte mig att fixa några viktiga saker som jag inte klarar själv. 
Tack snällaste Per för din hjälp med allt igår! 
Jag vill även tacka snickaren Christer (en vän till Per) som kom för att hjälpa mig att planera köket, det är bra med någon som kan och vet hur det bör göras. En som kan ge vettiga idéer och bra förslag för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Jag är definitivt inte ute efter ett lyxkök, utan bara ett som fungerar bra för mig.

Allra först satte han upp de två tavelhyllorna som jag hade saknat länge på väggen. Ett par smala hyllor som jag kan ställa ifrån mig mobil, MP3-spelare, surf och läsplatta på, som är bra och ha nära, när jag ligger i sängen, utan att behöva gå upp. 
Det lyxigaste var en ny TV med inbyggd DVD spelare, som hänger på ett fiffigt och flexibelt väggfäste. 
Så nu är lyxen fullkomlig. Det var jättelänge sedan jag kunde se på TV liggandes i sängen. Dessutom skruvade han en spärr på sovrumsfönstret, så nu jag kan öppna det lite igen om jag vill. Det är alldeles för tidigt med nätfönstret ännu. 
På bilden syns det mesta av Pers hårda arbete, min läsplatta på sin nya plats och givetvis Sötaste Fröken Amanda sovandes gott mitt i sängen. En favoritplats om jag inte ligger i sängen eller om hon inte väljer att krypa in i sin nya väska eller sin gamla igloo. Båda finns och syns i fotänden på sängen.



Nu gäller det bara att få min nya Chromecast att fungera också. Jag försökte igår men lyckades inte, Jag får läsa på bättre och försöka hitta vad som inte fungerar. Jag har ju hämtat appen till mobilen. TVn har hittat Chromcasten som är inkopplad, men jag har liksom inte fått den att fungera på TVn. Det är nåt på mobilen som ska fixas, fast jag vet inte hur jag ska göra... Mobilen ska konfigureras, javisst, gärna, men hur??? WIFI är inställd och fungerar, men det är nåt mer som ska till... Jag får prova med surfplattan och se om jag lyckas bättre med den.
Jag låg och såg på en DVD istället och det gick utmärkt. Alltid en början i alla fall.
Har ni några bra tips att dela med er av? Alla tipsen mottages med tacksamhet! Jag fattar inte vad jag behöver göra mer för att koppla ihop allt, så jag kan se strömmande TV sändningar, som jag hade tänkt.

En rolig nyhet fick jag från tidningarna i morse i alla fall. Sverige har äntligen fått en ny liten Prins. Grattis Prins Carl Philip och Prinsessan Sofia till er son!

Ha en solig onsdag!

 /Julia

YESSSS!!!

Jag visste väl om jag tar det lugnt och letar, hittar jag det jag behöver. Mycket riktigt hittade jag en bra hjälp här. Där fanns all information jag behövde! Efter diverse uppdateringar fungerar allt precis som jag hade tänkt. 


Toppen. Eftersom TVns väggfäste är vridbar kan jag faktiskt sitta kvar i rullstolen och ändå se vad jag vill och kan låta Söta Fröken sova ostört vidare om jag vill!

12 kommentarer:

  1. Vad bra att du fick rätt på det, snyggt jobbat.
    Skönt att få hjälp att sätta upp saker du behöver och kanon att kunna få extrahjälp med köksplaneringen.
    Matte och två av killarna på hennes jobb var och hjälpte en dam att ta bort en dörr och bära ner i källaren idag. Damen blev superglad, var inget som vaktmästaren i huset gjorde sa hon. Skönt att kunna få hjälp.

    Kramar & Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fixar ju det mesta, speciellt om det "bara" gäller att hitta svaren på nätet ;-)
      Visst blir vi glada över att få hjälp med det som vi inte kan själva :)

      Radera
  2. Vad fint det blev med hyllorna! Det skall bli jamarspinnande att se köket när det blir klart.
    Klart du fixade chromecasten, det tvivlade vi aldrig en sekund på :)
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint vet jag inte... Praktiskt i alla fall!
      Det var en av "dina" filmer jag såg igår ;-)

      Radera
  3. Åh så skönt när allt kommer på plats! Hur fint som helst och det viktigaste:att det fungerar bra för dig!Härligt at ha fina vänner i närheten! Nosbuffar

    SvaraRadera
  4. Visst är det underbart med människor som kan sin sak, vad det än gäller! Jag har alltid beundrat händiga människor som ser smarta lösningar, och gör ett gediget jobb.
    Och vilken tillfredsställelse för dig att kunna fixa Chromecast själv! Att få sånt att fungera stärker självförtroende!

    SvaraRadera
  5. Hej vännen! Praktiskt med hyllorna på väggen vid sängen. Kramisar

    SvaraRadera
  6. Bra att fu fått upp dina hyllor igen. Fina vänner du har dom ställer upp och hjälper dig då det brhövs. Måste säga att fu är ju jättr duktigt med det tekniska pcj får till det så att det fungerar. Kul att du kan ligga och kika på tv:n också. Har varit på 50 års firande idag. A och vi var grannar innan vi flyttade nerför backen. Vi fick Mafivken av dem för de kunde inte ja tre hundar. Tussilagom har setts här idag. Sköt om dig nu och va en fin helg. Kramizar Gunilla och co.☺🐕🐈🐈

    SvaraRadera
  7. Bra att fu fått upp dina hyllor igen. Fina vänner du har dom ställer upp och hjälper dig då det brhövs. Måste säga att fu är ju jättr duktigt med det tekniska pcj får till det så att det fungerar. Kul att du kan ligga och kika på tv:n också. Har varit på 50 års firande idag. A och vi var grannar innan vi flyttade nerför backen. Vi fick Mafivken av dem för de kunde inte ja tre hundar. Tussilagom har setts här idag. Sköt om dig nu och va en fin helg. Kramizar Gunilla och co.☺🐕🐈🐈🐈

    SvaraRadera