Väderprognos för 5 dagar

fredag 14 oktober 2011

Hej soliga kyliga fredag!

 

peterplys013

Jag har sovit rätt så bra. Visserligen var jag uppe vid 3-tiden och tog en värktablett, men somnade om och sov till nästan klockan 7. Jag är fortfarande frusen, har ont och är lite snorig, men det går väl över.

Solen skiner och termometern har orkat upp till 8,5 grader. Blåsten från de senaste dagarna verkar ha avtagit litegrann också. Det är definitivt en fin höstdag!

Jag har inte hört nåt än, som svar på mitt ilskna mail till färdtjänsten, men jag har egentligen inte trott det heller. Vi som är beroende av dem har ju inget val mer än att vi har några olika bolag som är knutna till färdtjänsten att välja på. Jag får välja bort bolaget som inte har skött tiderna de senaste gångerna helt enkelt. Jaja… jag ska inte ut och åka på ett tag, så det får vara just nu.

Äntligen är det fredag igen. Fast det har ju varit avbrott i veckan som gick. Jag har börjat lyssna på Stephenie Meyers bok Genom dina ögon, som jag lånade på biblioteket. Jag blev lite besviken på handlingen, som jag hittills har hört.

Den är så olik de andra som jag har av henne (Twilight serien och Bree Tanners andra liv). Den här är också en fantasy bok och handlar om “flyttbara” själar (tror jag) och är en smula underlig. Jag har säkert ett bättre grepp om boken när jag har lyssnat klart på den.

Jag väntade med boken som jag egentligen ville börja med, Anders de la Mottes debut bok [geim] för den vill säkert maken också lyssna på, så vi tar den i helgen tillsammans istället.

Ännu en fördel med ljudböcker, man kan njuta av samma bok samtidigt tillsammans! Mysigt!

Jag har gjort nåt idag som jag har förhalat sedan i våras! Vi har en järnsmides-ljusstake som hänger ovanför bordet och de fyra ljushållarna i den är av kristall. Jag har velat diska dem länge och alltid glömt bort dem, men idag har det äntligen blivit av. Nu är de rena och gnistrar lika fint som dom ska igen. Undrar om maken märker det om jag inte säger något…

Jag har inga andra planerade måsten. Kanske damma av de svarta ytorna. Jag gör det minst en gång i veckan, men den här veckan har jag inte gjort det än.

Maken ska ansa de sista hallonbuskarna i helgen och kanske måla lite till om vädret tillåter. Det börjar bli kyligt för att jobba utomhus, även om solen skiner. Fast måla måste han göra i skuggan påstår han och då kan det bli riktigt kallt. Äsch, det gör absolut ingenting om han gör det i vår. Huset är skyddad ändå med linoljan och grundfärgen på de två sidor som är kvar. Ingen panik med andra ord.

Lika bra att jag fixar lite lunch åt mig, jag ska äta upp blomkålen som jag köpte i onsdags. Jag gillar kokt blomkål! Den blir jättegod även om jag inte orkar göra nån ss till den utan bara har en smörklick på! Att maken gärna blir utan, vet jag. Han äter inte blomkål… rättare sagt han äter inte gärna grönsaker alls om han slipper. Nu har jag i alla fall lagt min lilla blomkålshuvud på spisen. Den behöver inte så många minuter att bli klar. MUMS! Idag blir det ingen sås utan en smörklick på den bara.

Vi ska äta varma mackor i kväll. Det är vad maken vill ha, sa han när vi talades vid för en stund sedan. Gärna för mig. god pålägg finns i kylen och det går fort att göra. Dem kan jag göra iordning helt färdigt för ugnen tills han kommer. Bara att brygga en kanna thé till, medan de är i ugnen och middan är klar! Enkelt!

Ha en trevlig fredag med mycket fredags-mys!

grweekend  /Julia

7 kommentarer:

  1. Jo kokt blomkål med en smörklick är hur jag äter,och mums alltså. Likaså kokta rödbetor med smör är gott.
    Ha en trevlig kväll ni två och de fyrbenta förstås./ Gunilla.

    SvaraRadera
  2. Här är det oxå kyligt och soligt.
    Är glad att matte inte släpade ut mig på promenad imorse för då var det flera minusgrader = BRRR !
    Trist när inte den där färdtjänsten kommer i tid förstår att du blir både arg och ledsen :(
    Varma mackor det låter smaskens det , kanske ska tipsa matte om att det vill jag och husse också ha till middag :)
    Fortsatt trevlig fredag !

    SvaraRadera
  3. Var rädd om dig nu, så kanske du slipper bli förkyld efter gårdagens äventyr! Det är verkligen skandal att just de människor som är beroende av hjälp blir lämnade i sticket... men så är det, har man inget val, så utnyttjar folk tyvärr det. Fortsätter det, så kanske det är tidningarna du skall mejla/ringa till istället för företaget? Sådant brukar ta skruv!

    Känner så väl igen den där känslan av att ha åstadkommit något, som du beskriver om lampans ljushållare! Så känner jag det också när jag lyckas göra något som jag inte orkat med på länge... som att jag eldade igår, t.ex. Tyvärr är det snart lika kallt igen, vi hade frost i natt... *suck*

    Kram från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

    SvaraRadera
  4. Vet inte hur det är i ditt län men här i Skåne så är det Samres som har hand om färdtjänsten. De har ett beställningscenter i SENEGAL! Det sitter alltså senegaler som antagligen bara sett Sverige på jordgloben och skall lotsa rätt färdtjänst här. Helt otroligt. Inte konstigt det går åt pipan för jämt.

    Kram & nosgos

    SvaraRadera
  5. Det börjar bli rätt så kallt när man ska jobba ute.
    Hoppas färdtjänsten hör av sig snart så du kan få en förklaring och ursäkt även om det inte hjälper nu så får de kanske sig en tankeställare.
    Ha en trvlig helg!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  6. En till förkylis, jag hoppas att du klarar dig! *spinner värmande* Stora matte har skaffat en elektrisk värmefilt och suckar "Varför gjorde jag inte det för länge sedan?!!" - det är superskönt att lägga sig i en säng som timern redan slagit på värmen i och sen när man fått upp temperaturen kan man ha timern att slå av och sova varm och go resten av natten. Var perfekt att slå på extra idag när hon kom hem sjuk också och var frusen.
    Kom på en sak som du ska skaffa och ha i permobilen: En astrofilt! Det är en supertunn värmereflekterande vindtät folie som tar miniminiplats men är perfekt att ta om sig om man ska bevara värmen när man är stilla ute! Så minskar man nedkylningen om man blir väntande på slarvig färdtjänstbil...
    Annars är det så gott att läsa om dina rofyllda dagar i stugan! Du har så go positiv livssyn! Beundrar det! NosPuss Wikki
    PS Snart ska jag ta med saker från dig i ett Wikkipaket i en tävling! ♥

    SvaraRadera
  7. Låter som en härlig fredag, och kokt blomkål och varma mackor är ju inte bara gott utan också ett bra medel mot kylan du fick utstå när du väntade på färdtjänsten. Jag älskar också kokt blomkål, brukar äta den med med vit sås och korv. Lite senap och ketchup bryter av fint.. mums!
    Känner du till några fler bra böcker eller filmer där det övernaturliga spelar en roll? Håller på med en artikel och känner att mina kunskaper inom detta litterära område är alltför begränsade så jag tar gärna emot tips!
    Önskar er alla en solig och härlig helg!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera