Väderprognos för 5 dagar

lördag 8 oktober 2011

Godmorgon tidiga lördag!

 

00103

Ljuset är tänd för min bortgångna far som skulle ha firat sin 84:de födelsedag Födelsedagstårta denna lördag. Grattis Rött hjärta Pappa Rött hjärta, jag älskar och saknar dig!

Nu lite om gårdagskvällen Ler. Maken kom och med sig hade han sin födelsedagspresent från mig.

Ännu en nostalgitripp i filmens värld

studierektorn

Den här TV-serien började visas strax efter vi träffades 1979. Vi gillade den då den visades, men himmel så töntig den verkar i dagens moderna samhälle. Det är mycket som har hänt på de dryga 30 år på gott och ont som har gått sedan dess. En bank utan TV övervakning är idag otänkbar till exempel.

Vi tittade på den första skivan. Den första serien Dubbelstötarna är gjord efter böckerna Enkelstöten och Dubbelstöten av Tomas Arvidsson. Vi skrattade gott åt studierektorn och hans kumpan, läkaren. Inte direkt de “vanligaste” bankrånarna precis.

DVDn gav exakt den nostalgitripp som jag avsåg för oss båda. Vi till och med mindes i detalj vad vi gjorde då serien gick på SVT. Vi kommer att ha skoj när vi tittar på resten i helgen. Vi har ju inte planerat något speciellt och vädret lär inte heller inbjuda till några längre utflykter. Om den nu skulle göra det, så kan man alltid stänga av TVn den stunden.

Jag har sovit bättre inatt. Det gör jag alltid när maken är här, men trots det vaknade jag långt före tuppen. Han och jamisarna ligger och sover som bäst. Jag har satt på en kanna thé åt mig. Jag har lite lågt blodsocker (3,8) och behöver äta känner jag. Det är lätt ordnat. Thé och en smörgås höjer blodsockernivån genast.

Självklart köpte han torrmjölk till mig, som jag bad om och nu har jag skrivit upp deras recept på varm choklad! Här får ni den:

Blanda pulvret från en innerpåse (240 gr) med 1 dl kakao och 1 dl socker i en burk (jag ersätter sockret med Canderel). Detta räcker till ca 15 koppar. För en kopp rör ner 3 msk pulver i 2 dl hett vatten. 

Nu kan vi dricka god varm choklad när vi vill. Egentligen är det just på vinter som vi blir sugna. Barndomsminnen, het choklad med ostmacka efter att man har varit ute och busat i kylan. Jättegott.

Nu ska jag fixa till min smörgås, théet är klart. Maken och jamisarna får sova så länge de vill. Ute har det precis börjat ljusna, men det är fortfarande rätt så mörkt. Hösten är definitivt här!

Ha en fin lördag!

beary_happy_saturday_teddy_bear /Julia

7 kommentarer:

  1. Tänk vad det ändrar sig över åren. Men kul att se tillbaka och underhållas.Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Nu jamar jag testkommentarer överallt - komemr att bli så glad om detta fungerar! ♥
    TassKram Wikki

    SvaraRadera
  3. HurrJam! Det fungeeeeeeeeeerar! NosPuss Wikki

    SvaraRadera
  4. klart det känns bättre att sova när maken är hemma hos er!
    Matte sa att hon skulle prova den där chokladblandningen för de färdiga man blandar med vatten smakar blä.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  5. Jag känner så väl igen namnet på filmen, men minns den inte alls även om jag förmodligen satt och tittade med mamma och pappa i soffan när jag var liten. Hoppas filmen ger många trevliga minnen, även om den kanske upplevs som lite föråldrad. Jag kommer själv ihåg när jag såg om en Hassel-film efter några år, när mobilerna gjort sitt inträde på bred front (det är alltså länge sedan jag såg om filmen!). Då blev det plötsligt ganska komiskt när polisen Hassel tappar bort en person han skuggar, därför att han ska leta efter en mynttelefon och ringa och rapportera. Under tiden försvinner personen... Man ler åt sådant nu. Kram Stationskattmatte.

    SvaraRadera
  6. Min matte säger att hon sett alla dom där filmerna på TV när dom gick i repris för en del år sedan.
    Visst har samhället ändrats en hel del på 30 år på både gott och ont som du skriver.
    Här har både matte och husse haft sovmorgon idag , dom sov till 09:30.
    Vädret har varit kyligt hela dagen med lite sol emellan molnen.
    Matte har mest suttit framför datorn hela dagen och sorterat korten hon tagit i Krakow.
    Den där choklad blandningen verkar smidig , kanske man skulle tipsa matte om :)
    Fortsatt trevlig helg !

    SvaraRadera
  7. Jag har inte sett den filmen men eftersom jag själv älskar att se om filmer och läsa om böcker så vet jag precis vad du menar. Det är så mysigt att kliva in i en gammal välkänd, trygg värld!
    Förstår att du blir sorgsen på din pappas födelsedag. Varför kan alla inte bara leva för evigt och ha trevligt?
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera