Väderprognos för 5 dagar

lördag 26 januari 2019

Det var ett tag sen...


Jag överlevde kylan i och med strömavbrottet. Lite snorig, men är rätt ok annars.
Jag har märkt att jag fryser mer efter att strömmen kom tillbaka. Jag har dryga 20 grader i rummet jag sitter i och runt 18 i sovrummet, lika varmt som vanligt, ändå kan jag frysa lite när jag sitter och handarbetar. Tänk om jag virkade nåt litet och som värmer gott.

Tanken var god och jag letade mönster och hittade en bra. Jag virkade en liten axelvärmare åt mig själv av vit jak-ull av mönterfyndet.
Ni kan hitta mönstret här.

Bild från Yarnspirations.com 

Jag fick göra om mönstret lite efter garnet jag ville använda. (Mitt garn var ca dubbelt så tjockt mot den som användes i mönstret och min virknål till garnet 3 storlekar grövre..)

Garnet är tjockt , som sagt, och jag virkade med 6.5mm tjock virknål, så det gick fort. (Den ser ungrefär ut som sexkant med 2/6 bortagen i framkanten och den är rak över ryggen... Äsch ni får se en bild på min, när den är så färdig, som jag vill ha den. Och definitivt utan krusidullerna i nederkanten!)

Efter de tre nystanen jag använde av de 5 jag köpte, kan jag inte bestämma mig för om jag ska virka så den blir längre än den är nu. Den räcker till mitten av min överarmar och egentligen är det just över axlarna jag känner mig kall.
Nåja... Jag har en liten maskmarkör i sista maskan, jag får fundera ett par varv till innan jag bestämmer hur jag vill ha den.
Vill jag så kan jag bara fortsätta med nästa nystan, jag har ju två kvar. Ett nystan till skulle nog ge ca 5-6 cm till på axelvärmaren. Det vill säga att den skulle nå ner precis över armbågarna.

Nu har ni fått ett litet livstecken i från mig i alla fall.

Ha en fin lördagskväll!

 /Julia

6 kommentarer:

  1. Lätt att bli lite förkyld när man blir så utkyld som du blev under strömavbrottet.
    Den kommer att göra susen och värma dig gott när den är klar.
    Mattemor har nästan alltid en tunn filt om rygg/axlar när hon är uppe för hon är alltid frusen.
    Skönt att höra att det annars är bra med dig.

    Kramar & nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör den säkert, bara jag bestämmer hur lång jag vill ha den 😕

      Radera
  2. Du måste varit alldeles genomfrusen, med så låga temperaturer inne som du hade under strömavbrottet! Hoppas kroppstemperaturen reglerar sig så småningom! En vetevärmare i sängen är underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu mår jag bra, men fyyy så kallt det var! Jag hade nog inte klarat en natt till i mitt lilla hus, eftersom temperaturen skönk allt eftersom. Tack för tipset om vetevärmaren. Jag har några 😘

      Radera
  3. Du är duktig som klarar att virka så fina saker. Tycker själv om att handarbeta, men jag är inte så duktigt och dessutom räcker tiden inte till just nu. Hoppas du får behålla elen hela vintern nu. Det är verkligen inte roligt att frysa.

    SvaraRadera