Väderprognos för 5 dagar

måndag 28 november 2011

Mitt-i-natten igen…

 

ma10

Ja, här sitter jag igen med en kanna nybryggd thé och en macka. I sällskap med systrarna Bennet och Mr Darcy…

Jag är inne i en Jane Austen period just nu. Jag har läst om (= lyssnat på) flera av hennes romaner den senaste veckan (Emma och Mansfield Park bland annat), liksom jag har tittat på de filmer vi har.

Förnuft och Känsla med bland andra Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet och Hugh Grant.

Förnuft och Känsla

Stolthet och Fördom med Colin Firth och Jennifer Ehle och parodin på den Ingen Stolthet Bara Fördomar

StolthetLost in Austen

En sak slår mig… författarinnans besatthet (?) av pengar och inkomster. Vem tjänar hur mycket talas det mycket om i romanerna, vilket anseende mannen hade och vilket var den bästa “kapet”, i alla fall ur fru Bennets synvinkel främst. Det var kanske så på den tiden i England. Att bli försörjd var ju viktigast för tjejerna då överallt.

Hur som helst skrev Jane Austen underbara böcker! Högt upp på min önskelista står filmatiseringen av Emma. Den har jag inte sett och jag vet att BBC har gjort en fin kostymfilm av boken. Jaja, jag kanske “snubblar” över den nånstans…

Nu ska jag prova och sova lite till. Ha en fin dag, trots att det är måndag.

00030/Julia

7 kommentarer:

  1. hej julia.
    hoppas du får lite sömn.
    här vaknade jag kockan ett idag,jättetrött...
    ska sätta igång lite te jag med,så man vaknar,pip är gnällig här idag,vet inte vad det är,tror han har sovit för mycket,han kan bli så då.
    kram ha en bra måndag.

    SvaraRadera
  2. Det är väl härligt när man är "inne i" en viss författare och läser sig igenom alla hans/hennes böcker! Själv är jag i en Morse-persiod nu och läser alla Colin Dexters böcker om honom :-) Hoppas Jane Austen är till lite tröst under dina nattvakor. Jag tror förresten också att pengar var otroligt viktigt i de borgerliga kretsarna förr - äktenskapen var ju ofta rena affärsuppgörelser mellan olika släkter...
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  3. Synd att du inte är katt tycker husse, då vi kan sova 15 timmar / dygn. :-)
    Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Hoppas du kunde somna om sen !
    Här har vi inte fått mycket sömn inatt på grund av nån som heter Berit , hon förde ett väldans väsen HELA kvällen och natten och som om det inte var nog så la den där Herr Ström ner sitt arbete så att "vår" Herr Ford fick sköta hans jobb.
    Herr Ford är väldigt arbetssam han klarar av att strömförsörja både ett stoort hönehus , vår lägenhet och hyresvärdens hus. Nackdelen är att han går på diesel och väsnas en väldans massa precis under min säng :(

    SvaraRadera
  5. Hoppas du fick lite mera sömn.
    Colin Firth och Alan Rickman är skådisar som matte gillar.
    Det var nog viktigare för som du skriver att man gifte sig med de rätta personerna med rätt inkomst, hu säger matte!

    Kramizar & vovisar

    SvaraRadera
  6. Hoppas du hittar filmen. Kan vara bra att ha nåt att titta på om man inte kan sova på natten. Men jag hoppas du kan det för sömn behöver vi ju alla.

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket för awarden. Har fixat det nu på min blogg.

    Fortfarande problem att sova? Nåja du har gott sällskap av böcker katter och te :)

    Nosgos

    SvaraRadera