Väderprognos för 5 dagar

måndag 7 november 2011

Godmorgon gråa måndag!

 

MONDAYTABBIES

Jaha, då är det måndag igen. Det gäller det gråa vädret också. Himlen är tjockt med gråa moln, inte den minsta lilla blåa glugg i allt det gråa. Någon solsken verkar det inte bli idag heller. Annars är det milt, 7,7 grader visar termometern och det är ingen vind att tala om.

Maken fyllde på frö automaten innan han åkte igår, men den är nästan tom redan. Trist för pippisarna, för jag kan inte fylla på den tyvärr. Det är nästa lika illa med talgbollen. Halva har dom mumsat i sig. De verkar vara fler småfåglar i år än tidigare.

Hoppas att vi hittar stora talgbollar på lördag. De små räcker inte långt. Speciellt inte om Hacke kommer och ska hälsa på. De äter så mycket mer än talgoxar Talgoxe och blåmesar Blåmes.

Våra vanligaste besökare av de små fåglarna. Senare i vinter kommer nog stjärtmesar stjärtmes, steglitsar steglits 1 och “Knut” Knut med kamrater (bofink) också. Det finns några fler sorter, men jag är dålig på dem.

Rena thrillern för Smulan och Amanda om dagarna att titta på alla fjäderkottletterna genom fönstret.

Programmet för dagen är att datorisera ljudböckerna som maken hade med sig från “stan”. Jag har tre kvar av Stieg Trenter. Dom fixar jag på några timmar.

Trenters karaktär Fotograf Harry Friberg är en av makens favoriter. Vi har nog alla som han och senare Ulla Trenter skrev som vanliga böcker och de som har kommit ut som ljudböcker.

Vad jag gör mer får dagen utvisa. Jag tar den som den kommer. Självklart ingår min dagliga träning i planeringen. De liggande övningarna är avklarade och resten tar jag lite i taget under hela dagen.

Till dagens varmrätt ska jag steka en panerad fiskfilé och äta ris till. Jag ska dela den med tjejerna, fast deras bit blir utan panering. Jag blir säkert poppis när jag bjuder dem på fisk. Jag kan inte äta fisk eller kyckling utan att bjuda dem också, annars sitter de bara och glor på mig och dräglar. Jag står inte ut med att se dom så. Får dom lite, kan jag äta i lugn och ro själv.

monday2/Julia

2 kommentarer:

  1. Haha, det är det vi fyrbenta vet därför sitter vi och stirrar stint på den som äter!
    Fåglar är fina, matte stannar alltid och tittar och det har jag lärt mig så jag gör likadant om jag ser/hör nån fågel.
    Matte säger att stjärtmesarna är så gulliga, liknar små snöbollar med svans och steglitsen har så vackra färger. Matte älskar att titta på fåglar men är ingen "skådare"!

    Kramizar & vovisar

    SvaraRadera
  2. Visst är det spinnande med alla olika sorters fjäderkotletter! Riktigt kul för både två och fyrbenta. Fisk är ju jamarns gott, hoppas att det blir stora bitar! nosbuff

    SvaraRadera