Väderprognos för 5 dagar

lördag 3 juni 2017

Juni - den första sommarmånaden


Dagarna rusar och förra veckans "högsommar" har tagit ledigt. Trots det har min hustomte L bytt till nätfönster i sovrummet. 


Nu får det gärna bli sommar igen!

Nu sitter den där det ska! Visserligen blir det rätt svalt i sovrummet, men under duntäcket fryser vi absolut inte och rullgardinen hjälper mycket.

Men allra först premiär klippte min gräsmatta. 


Före och


efter.



Jag har ett nytt virkprojekt på gång också. Det är verkligen jättekul att handarbeta igen! 
Jag fick en ny garn leverans i veckan som gick och började på en liten filt till min säng.


Jag har alltid velat virka vågor, men visste inte hur man bar sig åt. Jag letade och hittade ett mönster. Garnet är Dropps Big Deligth i färgen Hallontårta och jag använder virknål nr 5. 
Denna började jag på i torsdags, då garnet låg "i brevlådan". Mönstret är egentligen busenkelt, bara man vet hur man gör! Jag har 4 nystan. Jag lär väl se hur långt de räcker. Jag har i och för sig 4 nystan av färgen Mintchoklad också, men jag vill se hur lång filten blir med två nystan till att börja med, den är ca 70 cm bred och jag vill inte göra filten för lång. Sen får jag se om jag ska/behöver blanda de två färgerna eller ej.

Sedan har jag beställt garn till ett årsprojekt. Jag ska virka gardinkappor till mina tre fönster i ett bomullsgarn (8/4 till er som kan och vet 😉) och tunn virknål. Har jag ork, lär de bli färdiga till nästa vår. Jag behöver virka ca 3½ meter X 50 cm gardiner i två bitar. Garnet kommer om några veckor, färgen jag valde är beställningsvara tydligen. 
Tack bästaste P för hjälpen med färgval och förstorade mönster på papperskopior! Mycket enklare att "läsa" mönster på pappersark än dator.

Men först ska den lilla filten bli klar. Jag vill ha den ca 180 cm lång. Den blir perfekt till sängen. Jag vill ju inte ha en överkast, så 70 X 180 cm blir bra! Amandas sovkorg måste få plats i fotänden av sängen och där behövs ingen filt under.

Ha en fortsatt lat lördag!

 /Julia

6 kommentarer:

  1. Blir nog snart varmare så du slipper värma dig under täcket, hihi!
    Blir stor skillnad på gräsmattan när den blir klippt, snyggt.
    Inte småsaker du virkar, snyggt jobbat blir en kanon fin filt som Amanda säkert kommer att sno från matte, hihi!

    Kramar & Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon ligger redan på den, så fort jag lägger virkningen ifrån mig... Får väl virka en egen åt henne, eller?!? 🙀

      Radera
  2. Vilka projekt! Häftigt!
    Vi hoppas också på lite värme igen, lite lagom sådär..tänk att man aldrig är nöjd!
    ta tass om er!
    Nosbuffar

    SvaraRadera
  3. Jättefint blir det säkert när det är klart.. har aldrig kunnat virka. men sticka är det lättare, även om jag inte stickar efter beskrivning, utan mest halsdukar, rätt upp och ner :)

    ha en bra sommar kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR kul att skapa med händerna. Hur och vad är inte det viktiga...

      Radera