Väderprognos för 5 dagar

tisdag 17 juli 2012

Grått och kyligt!

 

tuesday_006

Är det verkligen sommar??? Visserligen står det 18,6 grader på termometern, men jag vet inte, det känns kallare. Det är mulet och vädergubbarna har spått att Åskar ska hälsa på. Inte för att det gör oss nåt direkt, men det är trist för alla er som har semester.

Grannarna har kommit ut igen efter deras resa söderut. De var i Småland en vecka. Idag kom han och frågade om jag ville ha nåt från affären. Gulligt av honom, jag bad att han skulle köpa 2 röda mjölk till mig. Lyxigt med riktig mjölk på en tisdag.

Jag får se om jag orkar göra pannkakor till kvällen. Min trasiga vänstra sida får bestämma om jag orkar stå och grädda dem. Jag får känna efter när mjölkleveransen är här, men det vore gott! Det var länge sen jag gjorde vanliga pankisar. Jag har en jättegod körsbärssylt till den om jag gör några.

Annars har det inte hänt nåt idag. Ingen Bambi har vi sett. Jag vaknade i och för sig vid ½8, ganska sent för att se dem på sommaren.

Smulan och Amanda har inte heller gjort annat än vi lekte liten kast med dentisar och jaga liten musebus. Nu ligger dom och sover i min säng. Eller min och min… egentligen vår för vi har en dubbelsäng, men de sover gärna på min sida av den.

Aamors matte gav mig lite boktips, Hon läste om Soocki Stackhouse,en servitris, av Charlaine Harris. Hon var inne på sjätte boken av gud vet hur många. Tydligen är de fem första översatta till svenska och hon läste den  6:te boken på engelska. Jag kom på att jag också har de tre första böckerna på ljudbok.

harris-charlaine-dod-tills-morkret-fallerharris-charlaine-levande-dod-i-dallasharris-charlaine-klubb-dod

Kanske jag skulle lyssna på dem igen? Det var evigheter sen och jag måste erkänna att jag gillar Stephenie Meyers vampyrer bättre, de är snällare på nåt sätt. De lever inte lika öppet bland oss dödliga som dem som Charlaine Harris skriver om. De i CH’s böcker är råare på nåt vis och alla vet om att de är vampyrer.

Nu hörs de första åskmullret! Lika bra att stänga av datorn! Inte för att jag är rädd på nåt sätt, utan för att skydda datorn. Jag har flera vänner som har fått sina modem förstörda av åskväder.

Hoppas att ni får ha en åskfri tisdag!

cat151 /Julia

PS

Efter mjölkleverans av snäll granne och dryga två timmars rejält åskväder är jag tillbaka med ett par bilder:

PICT0786

Latte á la Julia, mums!

Och nu en bild på vår termometer

PICT0787

den visar 13,7 grader… Hutter!!! Svensk sommar Förvirrad?!?

regn006 /Julia igen!

12 kommentarer:

  1. Visst är det svensk sommar men den kunde varit lite varmare och mindre blöt!
    12 böcker om Sookie har matte hittat, hon har 10 själv, de 3 första som ljudbok. Hon säger att nog är de tuffare och elakare men de är rätt så snälla ändå, vissa i alla fall, hihi!
    Matte är snart halvvägs i den 7 boken, så du kan ju gissa vad hon gör om dagarna och kvällarna, hihi!
    Vad snällt av grannarna att fråga om du behöver nått, såna grannar är bra att ha.

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att matte läser, då sitter hon ju still ;-)
      De nya grannarna är jättegulliga!

      Radera
  2. Så mycket åska ni haft! Vi har haft lite här i Skåne men inte i de mängderna ni tycks ha.

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det regnar minst en gång om dan. Ofta har det åskat också de senaste dagarna. Liiite varmare kunde det vara, det är ju trots allt SOMMAR!!!

      Radera
  3. Hm.... undras var du är, för här är det betydligt varmare än 13grader. :-) Tazz&Kram

    SvaraRadera
  4. Åhhh böckerna om Sookie Stackhouse är ju jättebra :-) fast allra bäst tycker jag om filmatiseringen av böckerna: True Blood, en serie som går på tv :-)

    Blev det inga pankisar? Sylten lät smarrig.

    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag missar totalt.
      Det blev inga pankisar, kanske blir det några idag :)

      Radera
  5. Här har vi haft solsken i dag oxå, fast liiite kylgit i luften ändå, men varmt i solen ändå på så sätt.
    Ska tydligen bli dåligt väder igen, läste jag på väderleks rapporten
    Regniga sommar, ja det kan man verkligen tycka :(

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är den regnig alltid. Den blir säkert bättre efter all regn har kommit ner.

      Radera
  6. Trist väder, Åskar har varit hos oss också. Vi har kommit hem nu, riktigt skönt faktiskt men man blir trött av att resa. Nu hägrar soffgos. Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att komma hem igen, fast ni hade det toppen bra hos mormor, har vi läst!

      Radera