Väderprognos för 5 dagar

måndag 9 januari 2012

Hej gråa kyliga måndagsmorgon!

 

7

Idag var det inte kul att gå upp alls. Jag är både stel och har duktigt ont. Jag måste ha sovit djupt och legat konstigt, för jag har mest ont i den långa ryggmuskeln på min trasiga sida. Jag har ont i vänstra axeln också och det gör ont att räta ut armen. Äsch, jag får ta och träna mer. Jag har slarvat lite under helgerna och det kan jag inte. Jag vet ju det, men ändå händer det ibland, speciellt de dagar jag mår bättre. Jättedumt, jag vet, men nu ska jag verkligen göra alla övningar samvetsgrant. Jag behöver det, varje dag utan undantag!

Förutom träningen har jag inga måsten. Jag ska lyssna färdigt på en lånebok. Cuba Red av Bodil Mårtensson, ännu en av hennes Joakim Hill-deckare. En häftig berättelse om bland annat Karibiens trollkonster – Voodoon!

Sedan har jag bara två biblioteksböcker kvar att lyssna på. Den ena är en diktsamling av årets Nobelpristagare Tomas Tranströmer. “Samlade dikter 1954 - 1996” och Hjalmar Bergmans Markurells i Wadköping.

Den senare hade vi börjat lyssna på, men hon som läser den är bara sååå tråkig och jag retar mig på hennes röst istället för att lyssna på berättelsen. Det är en gammal DAISY-inspelning och där ställs andra krav på inläsningen än på de “vanliga” ljudböckerna inlästa av duktiga skådespelare. Så var det åtminstone förr. Jag är trots allt glad att få låna ur talboksbiblioteket också.  Där finns många äldre böcker som inte finns som ljudbok.

Skillnaden mellan ljudbok och talbok är enorm. Ljudboken är framställd för alla, medan talboken är mest till för dem med “läshandikapp”, de med nedsatt syn eller blinda till exempel.

Jag har inga sådana handikapp, men mitt bibliotek har gjort ett undantag för mig, eftersom jag älskar att lyssna till böcker. De är så gulliga och jag har lärt känna nästan alla som jobbar där under åren sedan jag blev sjuk. Vi besöker biblioteket mest på lördagar, eftersom jag inte litar på färdtjänsten fullt ut och vill alltid ha maken med mig när jag ger mig ut någonstans. Det vore kul att kunna åka dit själv nån vardag. De har intressanta föreläsningar och andra evenemang ibland, men jag är en fegis och avstår när maken jobbar. Dessutom brukar vi alltid passa på att handla samtidigt och det klarar jag inte utan assistans. Jag tror inte att matbutikerna har så gott om personal att nån har tid att “valla” mig runt i butiken. Att hålla i en tung korg eller rulla en kundvagn med elrullstol är uteslutet. Jag kan ju inte använda båda mina händer fullt ut. Min högra, friska hand är upptagen med att köra rullstolen och den vänstra orkar inte så mycket.

Jaja, nu är det som det är och vädrets makter har ju varit på min sida hittills, så jag ska absolut inte klaga.

Jag har ju fått minst två månader extra mot de två senaste snörika vintrarna. Det sägs ju att mycket vill ha mer och det är sant. Jag har verkligen fått smak på äventyr igen. Inga alls som jag hade innan jag blev sjuk, men att göra mer än bara vara hemma. Jag har inte tråkigt alls och trivs, men det vore lite kul att kunna göra nåt helt själv! Att inte behöva planera precis allt jag gör i förväg.

Ha en fin dag, trots att det är måndag!

05 /Julia

6 kommentarer:

  1. Vi vet ju inte vad som hänt, men vi önskar också att du så småningom ska kunna uppleva äventyr på egen hand, utan ingående planering. Det är sånt man inte tänker på innan man drabbats av nåt som inskränker ens rörelsefrihet. Snälla människor på ditt bibliotek. Empati är ju ofta en bristvara i vårt samhälle, men här verkar den finnas.

    SvaraRadera
  2. @ Kattson

    Jag drabbades av stroke som en blixt från klar himmel 30 mars 2008. Jag hade dock tur i oturen och har bara motoriska besvär efteråt! Min vänstra sida fungerar dåligt, men jag har "allt i huvudet" kvar ;-)

    SvaraRadera
  3. Trist när du får så ont efter att ha hoppat över träning. Hoppas att det ger med sig snart. Förstår att det måste kännas lite jobbigt ibland att behöva planera allt så noga men ändå skönt att komma iväg! Vi hoppas att det inte blir så mycket snö utan att du kan fortsätta att komma iväg på lite utflykter. nosbuff

    SvaraRadera
  4. Jobbigt att ha ont, min matte är jättestel i ryggen men jon behöver också träna men hon lyssnar inte på sig själv, jaja!
    Ni får göra ett epriment att åka iväg med maken men att du gör allt själv medan han är en stötta bakom så ser du om du fixar det. Ni kanske har gjort det men annars är det ett bra sätt!
    Hoppas du vågar en dag.

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  5. Kikar in och ger dig en stor varm styrkekram ♥ Hoppas det känns bättre snart.

    Bröderna Bus & Busan hälsar också! ;-)

    Åter kram / Rozie

    SvaraRadera
  6. Hinner inte med böcker så ofta men har laddat ner någon ljudbok tidigare och ibland kan man verkligen störa sig på rösten som läst in. Det är sååå jobbigt att lyssna då. Har för mig dy skrev att Katarina Everlöf var bra och jag håller med :-)

    Inte kul att få ont när man slarvat med träningen. Hoppas det snart släpper.

    Kram på dig

    SvaraRadera